کد خبر 224675
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

به بهانه سالروز عملیات کوی ذوالفقاری «حیات» گزارش می دهد؛

وقتی خداوند فرمانده عملیات می شود

وقتی خداوند فرمانده عملیات می شود

در نهم آبانماه سال 59 نیروهای مردمی، بسیجیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و نیروی انتظامی در حرکتی محیرالعقول نیروهای بعثی را برای همیشه از شهر آبادان دور کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در روز نهم آبان ماه سال 1359 عملیاتی با نام «عملیات کوی ذوالفقاری» صورت گرفت. در این عملیات که اولین پیروزی نیروهای جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز جنگ رقم خورد، به منظور عقب راندن نیروهای ارتش بعثی عراق از جزیره آبادان صورت گرفت.

عملیات کوی ذوالفقاری را می توان جزو عملیات هایی دانست که در آن همه مردم از خرد و کلان نقش داشتند. در واقع این عملیات نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق محسوب می شود. در نهم آبانماه سال 59 نیروهای مردمی، بسیجیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش و نیروی انتظامی در حرکتی محیرالعقول نیروهای بعثی را از شهر آبادان دور کردند.

حسن بنادری فرمانده سپاه عملیات کوی ذوالفقاری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ گفت: در 9 آبان ماه سال 59 دشمن بعثی بعد از عبور از رودخانه کارون، تصرف جاده آبادان-اهواز و آبادان-ماهشهر به منظور ورود به شهر آبادان و تصرف آن از روستای سادات در حاشیه رودخانه بهمنشیر، صبح هنگام از آب به وسیله پل های شناور از رودخانه بهمنشیر عبور کرد.

وی ادامه داد: در زمان حمله نیروهای عراقی و شروع عملیات، فردی بنام دریاقلی سورانی در آنجا انباری داشت و وسایل اوراقی ماشین را نگه داری می کرد. دریاقلی سورانی قضیه را متوجه می شود و صبح زود با موتور سیکلت به مسجد محل که مسجد حضرت رسول (ص) است، خبررسانی می کند.

فرمانده سپاه عملیات کوی ذوالفقاری تشریح کرد: این فرد نه بسیجی بود و نه رزمنده؛ بلکه فردی معمولی بود؛ اما بنظر می آید که خداوند توجه ویژه ای به ایشان داشته است. در واقع این انسان بجای اینکه بترسد یا فرار کند، در آن زمان عِرق ملی خود را نشان می دهد.

بنادری اظهار کرد: سورانی به سوی مردم در مسجد و به شهر آبادان می رود. ایشان هرکسی در مسیر بوده را آگاه می کند و در نهایت به سپاه می رسد؛ در نهایت من را بعنوان فرمانده عملیات سپاه مطلع می کند.

وی ادامه داد: همانگونه که می دانید، در آن زمان امکانات حداقلی نیز نداشتیم، در ابتدا نیروهای مردمی با حداقل امکانات و نیروهای بسیجی نیز به صحنه درگیری یعنی نخلستانهای مشرف به رودخانه بهمنشیر منطقه ذوالفقاری حرکت می کنند.

فرمانده سپاه عملیات کوی ذوالفقاری تشریح کرد: در اینجا نیروهای مردمی از اقصی نقاط شهر از طریق رادیو آبادان از قضیه باخبر می شوند که مردم آبادان به سمت منطقه ذوالفقاری بشتابید که دشمن از آن ناحیه وارد شهر شده است و شهر در حال محاصره است. مردم آبادان نیز سراسیمه، خرد و کلان به سمت این منطقه می روند. من شاهد این بودم که پیرمردی با چوب دستی و با  دوچرخه اش به سمت منطقه در حال حرکت بود.

بنادری گفت: نیروهای مردمی در ابتدا با دشمن درگیر می شوند و سپس نیروهای سپاهی، نیروهای ارتش، نیروهای تکاور، نیروی انتظامی و از هر گروه و صنفی وارد کارزار می شود و جالب این است که هیچ فرمانده ای آنجا حاکم نبود. در واقع هیچ کسی نمی‌تواند در آن زمان ادعا کند که من عملیات را فرماندهی کردم. فرمانده در آن برهه خدا بود.

فرمانده سپاه عملیات کوی ذوالفقاری تشریح کرد: نیروها با دشمن درگیر می شوند؛ سپس فانتوم های جمهوری اسلامی پل شناور عراق را که عقبه عراق در شمال رودخانه بهمنشیر بود می زنند.

کماندوهای عراقی پس از دو ساعت نبرد بعلت فشار نیروهای ما وحشت برشان می دارد و کم کم  از رودخانه بهمنشیر فرار می کنند. برخی از تصاویر نشان می دهد که دشمن از پشت تیر خورده و در حال فرار به سمت باتلاق های بهمنشیر است.

وی اشاره کرد: زمانی که نیروهای عراقی فرار می کنند نیروهای ما به منطقه مسلط می شوند و تا غروب آفتاب همان روز تعدادی کماندوی عراقی اسیر می شوند. در نهایت رودخانه بهمنشیر دوباره به تصرف ما در می آید. عراق در طول 345 روز محاصره شهر آبادان دیگر جرات نمی کند که به آبادان حمله کرده و آنجا را بگیرد.

بنادری ادامه داد: اگر عراق در آن روز موفق می شد آبادن را بگیرد، جغرافیای نظامی تغییر می کرد؛ یعنی بجای اروند، بهمنشیر مرز ایران و عراق می شد. در واقع این چیزی است که عراق در اسناد خود تعریف کرده بود که بهمنشیر را محاصره کنیم.

وی بیان کرد: احاطه نیروهای عراقی بر دهانه خلیج فارس و تهدید جدی برای نیروی دریایی ما، می توانست با عقبه آبادان به بندر امام، ماهشهر، اهواز، دارخوین و شادگان حمله کند. عملیات ذوالفقاری نقطه عطفی در تاریخ دوران دفاع مقدس محسوب می شد و شاه بیت دفاع جانانه ما در منطقه خوزستان و آبا دان حماسه ذوالفقاری است که مغفول واقع شده است؛ متاسفانه هیچ مسئولی در مملکت این نقطه را تشریح نکرده بود.

فرمانده سپاه عملیات کوی ذوالفقاری تشریح کرد: آن روز هیچ کسی و هیچ مسئولی نمی تواند ادعا کند که من می دانستم آبادان سقوط نمی کند. فقط خداوند می دانست و مردمی که در آبادان می جنگیدند. آن نیز بر اساس این بود که شکست را تعریف نکرده بودند و به یمن خون شهدا موفق شدیم عملیات ذوالفقاری را انجام داده و بهمنشیر را به دست بگیریم تا آبادان بماند که ایران بماند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha