کد خبر 224499
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

بقاع متبرکه از برجسته‌ترین آثار معماری اسلامی ایرانی هستند

بقاع متبرکه از برجسته‌ترین آثار معماری اسلامی ایرانی هستند

سید عزت الله ضرغامی گفت: بقاع متبرکه مصداق بارز معماری و هنر اسلامی است. مردم به دلیل اعتقاد و نیت خود در طول تاریخ بهترین کارها را انجام دادند و خواسته اند کاری کنند تا در شأن امامزادگان باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره سراسری سلاله با اشاره به آیه یک سوره مطففین گفت: به تعبیر شهید مطهری کل دنیا، رفتار انسان‌ها و کنش و واکنش آن ها نوعی معامله است، پس این آیه شریفه درباره همه حالات زندگی و رفتار مدیریتی ما حاکم است که مبادا از کم فروشان باشیم و مبادا اقدام درستی نکنیم . در این سوره احتمال می‌دهد که شاید در جایی جبران شود اما در آخر دقیق مشخص می‌شود و تعیین می‌گردد چگونه از اموال  استفاده شده است.

وی افزود: مدیریت بقاع متبرکه از جهات مختلف فرهنگی، اجتماعی و دینی کار عظیمی است. اما آیا به نسبت اختیارات و توان ظرفیتی که دارد وظیفه ها به درستی انجام می‌شود؟ تولیت و مدیریت بقاع متبرکه یک مدیریت چند منشوری است و یک بعدی نیست، ظرفیت بقاع متبرکه بسیار گسترده است که می‌شود کارهای زیادی در موارد مختلف انجام داد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه لازم است ارزش و جایگاه و موقعیت بقاع به خوبی حفظ شود، افزود: بقاع متبرکه از برجسته‌ترین آثار معماری اسلامی ایرانی است. این ها جزو میراث ملموس و ناملموس هستند و مساجد نیز اینچنین جایگاهی دارند، بقاع متبرکه مصداق بارز معماری و هنر اسلامی است. مردم به دلیل اعتقاد و نیت خود در طول تاریخ بهترین کارها را انجام دادند و خواسته اند کاری کنند تا در شأن امامزادگان باشد و ما نیز موظف هستیم از این بقاع و هنر مردم مراقبت کنیم.

ضرغامی بیان داشت: بسیاری از کارهای معنوی و محتوایی در بقاع بسیار معنوی، ارزشمند و بااهمیت هستند،ولی اگر کار فرهنگی انجام می‌دهیم لازم نیست کاملا به مسائل دینی بپردازند، بلکه باید به بسیاری از کارهای اجتماعی با توجه به این امکاناتی که در امامزادگان است نیز هم توجه داشت. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: به عنوان کسی که چندین سال است که مدیر هنری بوده ام و کارهای هنری را انجام داده ام، تجربه ام می گوید که هیچ هنری در میان انواع هنرها به اندازه هنرهای سنتی و صنایع دستی به دین، فرهنگ، تمدن، سبک زندگی و در نوع رفتار ایرانی به هنرها و صنایع دستی نزدیک نیست.

وی افزود: بیش از یک میلیون هنرمند در زمینه صنایع دستی مشغول به کار هستند که اثراتشان گاهی دیده نمی شود و لازم است حمایت شوند، محل های متعلق به امامزادگان بهترین جا برای عرضه صنایع دستی است.

ضرغامی با لزوم اینکه باید به مرمت و بازسازی بقاع، مساجد و مکان های بیرون شهری نیز اهمیت داده شود، گفت: بسیاری از مساجد و امامزادگان در بیرون از شهرها قرار دارند. از این بقاع و مساجد چندین بازدید داشتم، لازم است به برخی از آن‌ها از لحاظ بهداشتی توجه شود که البته خیلی از مکان ها نیز به این مورد اهمیت داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha