کد خبر 224491
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

«حیات» گزارش می دهد؛

قدوقواره کوچکت به بلندای پیروزی کشورت بود

قدوقواره کوچکت به بلندای پیروزی کشورت بود

در سالهای جنگ تحمیلی، می توان به آمار مشارکت چشمگیر نوجوانان اشاره کرد. افرادی که نه از روی احساس بلکه با بصیرت راه رهبر فرزانه خویش را پیش گرفته و بهای خاک را با جانشان دادند. جستاری بر وصایای شهدا گواه این مدعاست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ همت و غیرت مردان مردی از سرزمینم در روزگاری جاودانه شد که کلام، نگاه، بصیرت و آگاهی این بزرگ مردان کوچک بر اندام یاوه گوها لرزه می انداخت. بر اساس آمار، در تاریخ 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی از سوی کشورهای جهان که نوک این پیکان کشور بعثی عراق بود، 228 هزار و 777 نفر از مردم این سرزمین به خاک و خون غلتیدند که در این میان 33 هزار و 522 نفر از آنان نوجوان بودند.

در این میان می توان به آمار چشمگیر نوجوانان اشاره کرد. افرادی که نه از روی احساس بلکه با بصیرت راه رهبر فرزانه خویش را پیش گرفته و خود را مکلف می دانستند که از خاک و ناموس مملکت دفاع کنند؛ آنانی که بهای خاک را با جانشان دادند. جستاری بر وصایای شهدا گواه این مدعاست.

هر کدام از آنان در اوان جوانی؛ پر از آرزو و سرشار از شور زندگی بودند؛ اما ترجیحشان در زندگی چیز دیگری بود. قصه و روایت های متفاوتی از آنان خوانده، شنیده و دیده ایم که گاهی با دستکاری شناسنامه هایشان، رضایت نامه های جعلی پدر و مادر و فرار از مدرسه خود را به جبهه رسانده بودند و همه این کارها بر مبنای روحیه جهاد و حس تکلیف بود.

در بخشی از کتاب «نونی صفر» نوشته «سید حسن شکری» می خوانیم: «همـه جــا آتــش و دود و تـرکــش بــود.  دشمن لحظه ای امان نمیداد؛ با تمام قوا حمله میکرد. بچه ها مقاومت فوق العاده ای داشتند. در همین حین حدود ۵۰ نفر از دشمن به ما حمله ور شدند. در کنارم شهید عزیززاده بود با یک آر پی جی و نوجوانی که با تیربارش همه را حیران کرده بود. عـزیززاده بلند شد و شلیک کـرد؛ گلوله آر پی جی به شکم یکی از عراقیها خورد و او را نصف کرد. بقیه که شاهد این صحنه هولناک بودند گریختند؛ وبعد تیربارچی نوجوان کارش را شروع کرد؛ چـه میــکرد؟!

اکثر عراقیهایی که در حال دویدن بودند از پشت تیر خورده و روی زمین غلت میزدند؛ در همین هنگام گلوله ای از یک پی ام پی عراقی شلیک شد و در حیرت و ناباوری تمام کسانی که شاهد این ماجرا بودند، به صورت نوجـوان تیربارچی اصابت کرد و سـرش را پـراند؛ برای لحظه ای احساس کردم که دنیا به آخر رسیده است؛ لحـظه مطلـقاً مجـهولی بود. عـزیززاده اشک ریـزان بلند شد و سـرآن شهـید را مثل شمـایلی مقـدس داخل گونی گذاشت.»

البته ما خاطراتی از این دست از نوجوانان کم نداریم که هر کدام راوی یک الگو برای نسل امروز هستند. در سالیان جنگ تحمیلی ما امثال شهید فهمیده، بهنام محمدی، علیرضا محمودی پارسا، مهرداد عزیز الهی، ناصر رازی و... کم نداشتیم.

8 آبان ماه سالروز شهادت شهید حسین فهمیده است. همان نوجوان 13 ساله ای که خمینی کبیر از او بعنوان «رهبر» یاد می کند. در روزگار جنگ نرم که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسئله «جهاد تبیین» و الگوسازی برای نوجوانان و جوانان تاکید دارند باید دید چقدر متولیان فرهنگ کشور توانسته اند هر کدام از اسطوره ها و الگوها را به نسل زِد معرفی کرده و در مرتبه بعدی برای آنان الگو سازی کنند.

پرواضح است که نسل فعلی درک و آگاهی نسبت به شرایط جنگ، مقوله ایثار و شهادت و اصل فداکاری ندارد. آنجایی که نوجوان فیلم سینمایی «اتوبوس شب» جسارت به خرج می دهد؛ در عین اینکه نوجوانی معمولی است بزنگاهی است که در حال حاضر نسل امروز به آن نیاز دارد اما ما می بینیم که حداقل در دهه اخیر آنچه که باید به نوجوانان ما عرضه شود، نشده است و این موضوع همت جمعی بانیان فرهنگی کشور را می طلبد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha