کد خبر 224399
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

«حیات» گزارش می دهد؛

 تورم مواد غذایی اعلام شد / کاهش قیمت میوه و سبزی در بازار   

 تورم مواد غذایی اعلام شد / کاهش قیمت میوه و سبزی در بازار   

گزارش مرکز آمار از تورم مواد غذایی در حالی منتشر شد که در بین خوراکی ها بیشترین کاهش قیمت مربوط به گروه میوه و خشکبار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ گزارش جدید مرکز آمار نشان از کاهش نرخ تورم در بخش خوراکی ‌ها و آشامیدنی‌ ها نسبت به ماه قبل (شهریور ۱۴۰۲) است؛ به طوری که نرخ تورم ماهانه از ۱.۴ درصد در شهریور به ۰.۴ درصد در مهر، تورم نقطه به نقطه از ۳۷.۷ به ۳۶.۱ درصد و نرخ تورم سالانه خوراکی‌ ها و آشامیدنی ‌ها از ۵۸.۵ در شهریور به ۵۵.۳ در مهر ماه درصد کاهش یافته است. بنابراین نرخ تورم کل کاهشی بوده اما در برخی دسته ها نیز به طور جزئی شاهد افزایش قیمت بوده ایم؛ اما این گزارش بیانگر چه جزئیاتی است؟

گوشت قرمز برخلاف جهت حرکت کرد

جزئیات گزارش مرکز آمار در بخش تورم مواد غذایی در مهر ماه ۱۴۰۲ نشان می دهد تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها ۳۵.۷  درصد بوده و در این میان، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز با ۸۲ درصد است.

پس از گروه گوشت، فرآورده‌های آن ۸۱ درصد، ماهی‌ و صدف ‌داران ۶۹.۴ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۴۶.۷ میوه و خشکبار ۳۸.۴ درصد در اولین ماه پاییز امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته گران شدند.

تورم مهرماه گوشت قرمز افزایشی است

نرخ تورم ماهانه نان، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن، گوشت قرمز و گوشت ماکیان بیشتر از تورم ماهانه ماه قبل بوده است. تورم ماهانه این سه گروه در حالی در مهرماه به ۰.۵، ۱.۸ و ۱.۷ درصد رسیده که در شهریور ماه به ترتیب ۰.۲، ۱.۵ و ۱.۳ درصد بوده است. بنابراین شاهد افزایش قیمت در این سه گروه در اولین ماه پاییز هستیم.

گوشت قرمز در حالی گوی سبقت را در گرانی از سایر کالاها ربوده که وزارت جهاد کشاورزی با سیاست واردات گوشت و دام سبک و تولید قراردادی تلاش می کند قیمت این کالا را در بازار کاهش دهد. در حال حاضر گوشت های وارداتی به طور گسترده در فروشگاه های زنجیره ای عرضه شده اند تا با قیمت تنظیم بازار به دست مصرف کنندگان برسند.

نان گران نشد!

کمترین تورم ماهانه مهرماه در میان مواد غذایی با ۰.۵ درصد مربوط به نان و غلات است. علاوه بر نان، در مهرماه بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت سبزی‌ و حبوبات، روغن‌ و میوه و خشکبار نسبت به ماه قبل کاهش داشته و تورم ماهانه آنها به منفی ۰.۶، منفی یک و منفی ۴.۳ درصد اعلام شده است.

برنج ایرانی و روغن ارزان شد

در گروه نان و غلات، برنج خارجی درجه یک با ۴.۶ درصد و شیرینی خشک با ۲.۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به شهیورماه داشتند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به برنج ایرانی درجه یک  با منفی ۳.۲ درصد است.

در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیر خشک با ۵.۸ درصد ، تخم مرغ ماشینی با ۳.۶ درصد و کره پاستوریزه با ۳.۰ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن نباتی جامد با منفی ۲.۵ درصد و روغن مایع با منفی ۲.۲  درصد است.

میوه پیشتاز ارزانی شد

در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به کشمش پلویی با ۳.۵ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به پرتقال با منفی ۲۳.۴ درصد، انار با منفی ۱۶.۸ درصد و هندوانه با منفی ۱۳.۹ درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha