کد خبر 224367
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

ناگفته هایی از زندگی قیصر امین پور در شبکه مستند

ناگفته هایی از زندگی قیصر امین پور در شبکه مستند

مستند «همزاد عاشقان» پرتره ای از زنده یاد قیصر امین پور امشب ساعت 20 به مناسبت سالگرد این نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر فقید ایرانی از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ قیصر امین پور نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر فقیدکشورمان  در دومین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۸  در شهرستان گتوند استان خوزستان، دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی را در روستای زادگاهش شروع کرد و برای گرفتن مدرک دیپلم تجربی راهی شهر دزفول شد.

این شاعر نامدار کشورمان نقش برجسته‌ای در ادبیات کودک و نوجوان هم داشته است. مرحوم امین پور تدریس در دانشگاه را از سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ نیز در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد.  وی همچنین در سال ۱۳۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. این هنرمند در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.

هشتم آبان‌ماه شانزدهمین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور، نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر، یکی از شاعران بختیاری برگزیده‌ی هفتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۷ (پس از درگذشت) است.

به همین مناسبت برنامه «همزاد عاشقان» به تهیه کنندگی سید جمال عودسیمین و کارگردانی تورج کلانتری ناگفته هایی از زندگی دکتر قیصر امین پور  است و در آن  چهره هایی مانند مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، عرفان نظرآهاری، حسام الدین سراج، علی محمد مودب از شخصیت، آثار و اندیشه این هنرمند سخن می‌گویند. شبکه مستند امشب هفتم آبان ساعت 20  مستند «همزاد عاشقان» را پخش می کند.این مستند هشتم آبان ساعت 11 تکرار می شود.

گفتنی است کتاب تنفس صبح اولین کتاب قیصر امین پور بود که به رشته تحریر درآمد. از دیگر آثار این شاعر نامی کشورمان می توان به کتاب آینه‌های ناگهان،  شعر و کودکی،  بی بال پریدن،  به قول پرستو، سنت و نوآوری در شعر معاصر، گفت‌وگوهای بی‌گفت‌وگو و چند یادداشت دیگر،  ظهر روز دهم،  مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور،  این ترانه بوی نان نمی‌دهد، درد جاودانگی؛ قیصر امین پور، خاطره ها و نقدها اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha