کد خبر 224356
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

جهانگرد در گفتگو با «حیات» خبر داد؛

مردان بیشترین قربانیان مسمومیت در ایران/ لزوم پیشگیری از مسمومیت با مواد شوینده در منازل 

مردان بیشترین قربانیان مسمومیت در ایران/ لزوم پیشگیری از مسمومیت با مواد شوینده در منازل 

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۹۰ درصد مسمومیت‌ها توسط شوینده‌ها در منازل رخ می‌دهد بر لزوم ایمن سازی منازل در مقابل عوامل بروز این مسمومیت‌ها خبر داد.

زهرا جهانگرد، سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی حیات  در رابطه با شیوع مسمومیت‌های ناشی از مواد شیمیایی از جمله مواد شوینده خانگی در سال‌های اخیر اظهار کرد:  از آنجایی که نزدیک به ۹۰ درصد مسمومیت با شوینده‌ها در منازل روی می دهد لذا ایمن سازی منازل در مقابل عوامل بروز مسمومیت‌ها حائز اهمیت است. 

وی افزود: استفاده نابه‌جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری بر سلامتی افراد وارد کند. مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به ۲۲.۵درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.

او ادامه داد: استفاده از پاک‌کننده‌هایی مانند جوهرنمک، مواد شوینده و لک‌بر، لوله‌بازکن، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک بوده و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند. بنابراین تصویه می‌شود هنگام استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، پنجره‌ها باز شده تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخارهای سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند.

جهانگرد همچنین تأکید کرد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده شود. همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی بلافاصله در آن را بسته و دقت شود که هیچ ظرف دربسته‌ای حتی در دسترس کودکان قرار نگیرد. محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها باید همیشه در ظرف اصلی خود نگهداری شده و از نگهداری آنها در ظروف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه امکان دارد کودکان اشتباهی این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند، گفت: در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید و از تلقین استفراغ این مواد اسیدی و بازی در افراد مسموم اجتناب کنید.

جهانگرد اظهار کرد: براساس آمارهای دریافت شده از بیمارستان‌های مرجع مسمومیت در کشور در سال‌های اخیر، به لحاظ پراکندگی سنی، عمدتا مسمومین مراجعه کننده به بیمارستان ۸۸ درصد بزرگسال  و ۱۲ درصد آنها کودکان زیر ۱۲ سال بوده‌اند و در این بین عمدتاً  ۵۶ درصد از مراجعه کنندگان مرد و ۴۴ درصد زن هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha