کد خبر 224335
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

تفاهم نامه مبادلات فرهنگی میان ایران و جمهوری خلق چین امضا شد

تفاهم نامه مبادلات فرهنگی میان ایران و جمهوری خلق چین امضا شد

مراسم امضاء تفاهم نامه مبادلات فرهنگی میان ایران و جمهوری خلق چین امروز در ادامه جلسه مشترک کمیته فرهنگی ایران و چین برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، مراسم امضاء تفاهم نامه فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با حضور حجت الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

پیش از این برنامه حجت الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: عمده‌ترین وظیفه این سازمان اجرای قانون موافقت‌نامه‌ فرهنگی و برنامه‌ مبادلات فرهنگی است که با کشورهای مختلف برنامه‌های مبادلاتی برای سه تا ۵ سال آینده به تصویب می‌رسد. توافقات بین ایران و کشورهای مختلف در سطح کلان همیشه وجود دارد و آنچه که باعث می‌شود نتایج بهتری بگیریم برنامه‌های ۳ ساله است. ما همواره به توسعه روابط فرهنگی اهتمام ویژه‌ای داشته‌ایم و در تلاش هستیم بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین نیز پیش از امضا تفاهم نامه گفت: ما در این سفر به دنبال ایجاد زمینه‌های توسعه روابط فرهنگی و اجرایی شدن توافقات و تفاهمات فرهنگی بین دو کشور هستیم. بسیار خوشحالیم پس از گذشت چندین سال، کمیته مشترک فرهنگی را تشکیل می‌دهیم. امیدوارم با استفاده از این مکانیزم همکاری‌ها و روابط دو طرف در زمینه فرهنگی و گردشگری گسترش یابد.

وی افزود : همکاری بین دو کشور زمینه ی مهمی برای پیشبرد و تحقق مشارکت جامع راهبردی دو کشور است و از جنابعالی برای سفر به چین دعوت می‌کنیم تا این سطح از روابط با سرعت بالاتر و هرچه بیشتر توسعه یابد.

تفاهم نامه مبادلات فرهنگی میان ایران و جمهوری خلق چین امضا شد

حجت‌الاسلام ایمانی پور در این نشست گفت: با توجه به علاقه دو کشور برای توسعه روابط امید است این برنامه زمینه‌ساز گسترش روابط دو جانبه باشد.

وی افزود: ما از نظم آمریکایی گذر کردیم با همکاری‌های جدید در ایجاد نظم نوین جهانی دو کشور می‌توانند موثر واقع شوند.

حجت الاسلام ایمانی‌پورادامه داد: تشکیل کمیته فرهنگی مشترک حاکی از توسعه روابط دو کشور است و امید است با کوتاه کردن فاصله جلسات، زمینه توسعه روابط را فراهم کنیم.

وی افزود: امید است معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین در این سفر از اماکن فرهنگی، تاریخی و فرهنگی بازدید کنند و گفت و گوهای دو جانبه با همکاران ما خواهند داشت.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین نیز در ادامه گفت: برای اجرای مبادلات در مرحله بعدی بتوانیم دو طرف در گسترش روابط فرهنگی و هنری تلاش کنیم.

لو اینگ چوانگ با بیان این که پیش از برگزاری جلسه کمیته، صحبتی با حجت‌الاسلام ایمانی پور داشتیم، افزود: برای برگزاری جلسه امروز دو طرف خیلی زحمت کشیدند که از این زحمات تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: قبل از برگزاری کمیته مشترک، برای تعمیق روابط باید یک سری پروژه‌ها را اجرایی کنند و بر این اساس روابط فرهنگی دو طرف به تمام معنا پیش برود.

همچنین جلسه مشترک کمیته فرهنگی ایران با چین با حضور  لو اینگ چوانگ  معاون فرهنگ و گردشگری چین و  حسین روزبه معاون توسعۀ روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و در این جلسه تفاهم نامه مبادلات فرهنگی میان دو کشور به امضاء رسید.

تفاهم نامه مبادلات فرهنگی میان ایران و جمهوری خلق چین امضا شد

پیش از امضای تفاهم‌نامه، طرفین در قالب کمیته‌ مشترک فرهنگی با حضور حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مفاد تفاهم‌نامه را بررسی کردند.

روزبه در این نشست با اشاره به روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی گفت: ما توسعه همکاری های خود را در حوزه فرهنگی انجام خواهیم داد و در این زمینه تلاش‌های خود را گسترش می‌دهیم.

گفتنی است معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین در راس هیاتی برای شرکت در دومین کمیته مشترک فرهنگ ایران و چین به تهران آمده است.

صورتجلسه دومین نشست کمیته مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین

 سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین، در اجرای تفاهم نامه ای که سال ۱۳۹۰ برای تشکیل کمیته مشترک فرهنگی دو کشور امضا نمودند، دومین جلسه کمیته را در تاریخ ۷/۸/۱۴۰۲در تهران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار کردند.

 این جلسه با سخنان حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان رئیس هیات ایرانی و لو اینگ چوانگ، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق  چین به عنوان رئیس هیات چینی، آغاز شد. طرفین با تاکید بر حمایت و اجرای ابتکار تمدن جهانی و با نظر داشت تکثر فرهنگی جهان، احترام به فرهنگ و مقدسات ملت‌ها را مورد توجه قراردادند. آنها با اذعان به اینکه سرنوشت مشترک ملت ها ایجاب می کند با مراودات و تعاملات فرهنگی حس هم زیستی ملت‌ها تقویت گردد، تصریح  کردند: ایران و چین با پیشینه هزاران سال تعامل تمدنی کهن ، در دوران معاصر همگام با توافق نامه جامع 25 ساله  به تعمیق و گسترش پیوندهای فرهنگی خود اهتمام می ورزند. 

روسای کمیته مشترک فرهنگی از تعاملات بخش های مختلف فرهنگی دو کشور و تشکیل کارگروه های تخصصی و امضای تفاهم نامه های دو جانبه بین آنها بویژه بخش های گردشگری، صدا وسیما ، سینما ، نمایشگاههای کتاب، صنایع دستی و ...  حمایت نموده و بر لزوم عملیاتی نمودن برنامه های اجرایی مناسب  به منظور ایجاد زمینه بهره‌مندی و آشنایی اقشار مختلف جوامع دو کشور توسط آنها، تاکید کردند.

در ادامه این جلسه، نمایندگان نهادهای فرهنگی دو کشور، مهمترین محورها و برنامه های  پیشنهادی خود را برای اجرا مطرح و به تبادل نظر پرداختند و در پایان، دو طرف در زمینه های زیر توافق نمودند: 

- دوطرف درمورد تاریخ برگزاری سال فرهنگی و گردشگری دو کشور همکاری و مشورت خواهند نمود.

- دو طرف زمینه لازم برای اجرایی سازی مفاد سند برنامه مبادلات را فراهم خواهند نمود و هماهنگی های لازم در این خصوص را به عمل می آورند.

برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی به شرح ذیل است: 

بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین برای سال‌های 1405 ـ 1402 هجری شمسی (2027 ـ 2024 میلادی)

 دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین (که از این پس «طرف‌ها» نامیده می‌شوند) براساس موافقت‌نامه فرهنگی منعقده در تاریخ 23 شهریور 1362 هجری شمسی (14 سپتامبر 1983 میلادی) و نظر به علاقه و تمایل مشترک برای توسعه و تحکیم مناسبات دوستانه و گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی خود، درباره برنامه ذیل برای سال‌های 1405-1402 هجری شمسی (2027 -2024 میلادی) تفاهم می‌نمایند.

فصل اول: فرهنگ و هنر 

فصل دوم: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

فصل سوم : علوم و آموزش

فصل چهارم: رسانه‌های جمعی

فصل پنجم: ورزش و جوانان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha