کد خبر 224324
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

«حیات» گزارش می دهد؛

اقساط وام یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی مسکن چقدر است؟

اقساط وام یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی مسکن چقدر است؟

وام مسکن به منظور اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای خانوارهای دارای فرزند تا سقف یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان افزایش یافت؛ اما اقساط این وام چقدر است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، وام خرید و جعاله مسکن به روش اوراق برای خانوارهای دارای فرزند افزایش یافت. سقف این وام به ازای هر فرزند (تا حداکثر ۴ فرزند) ۲۵ درصد افزایش می یابد تا به ۱۰۰ درصد برای ۴ فرزند یعنی دو برابر برسد.

اقساط ۳۰ میلیونی وام مسکن

گزارش ها نشان می دهد سقف وام مسکن برای خانوارهای دارای ۴ فرزند تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد؛ اما سوال اصلی در مورد اقساط این وام است. بررسی ها نشان می دهد اقساط این وام در بیشترین میزان وام یعنی زمانی که زوجین در تهران اقدام به دریافت آن کنند، به رقم بزرگی خواهد رسید که بسیاری از خانوارهای مشمول را از دریافت آن منصرف کند؛ به طوری که سقف آن بدون در نظر گرفتن وام جعاله تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و اقساط آن تا بیش از ۳۰ میلیون تومان در ماه افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در صورت دریافت وام جعاله و افزایش مبلغ وام تا سقف یک میلیارد و ۹۰۰ هزار تومان، اقساط آن تا ۳۷ میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت.

بنابراین آنچه مشخص است، این است که چنین طرح هایی مورد استقبال دهک های پایین درآمدی نخواهد بود.

افزایش وام مسکن پلکانی شد

بانک مسکن در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز را افزایش داد؛ به طوری که به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال و حداکثر تا ۴ فرزند این وام قابل افزایش است. به همین منظور به ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال ۲۵ درصد، دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و ۴ فرزند زیر ۲۰ سال ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می شود.

نکته مهم در مورد بازپرداخت این وام است؛ به طوری که دوره بازپرداخت این وام در تقسیط، به‌ ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال، به‌ میزان ۲ سال (در مجموع برای ۵ فرزند و حداکثر تا سقف ۱۰ سال) قابل افزایش است.

در زمان حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به ‌صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۸۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهرهای کشور ۱۶۰ میلیون تومان است.

چنانچه خانواده‌ ای دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن باشند و پدر و فرزندان متولد شهر تهران باشند، این خانواده در حالت انفرادی می ‌تواند علاوه بر ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به‌ ازای هر فرزند ۱۰۰ میلیون دیگر و در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به ‌ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و تا ۳۲۰ میلیون تومان درقالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن استفاده کند.

سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و جعاله مسکن ۳۲۰ میلیون تومان است.

شروط پرداخت وام جدید مسکن

یکی از شروط افزایش وام مسکن به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون، نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند است؛ به طوری که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند نباید بیش از ۲.۵ باشد.

این وام تا چه زمانی قابل دریافت است؟

در این دستورالعمل مهلت زمان اجرای قانون حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۷ خواهد بود.

هزینه دریافت وام مسکن

برای دریافت وام جدید خرید مسکن، متقاضی تهرانی باید معادل دو برابر مبلغ وام یعنی ۳۸۴۰ برگه اوراق حق تقدم را خریداری کند. نرخ اوراق حق‌ تقدم وام مسکن به‌طور متوسط ۹۹ هزار تومان است. به این ترتیب، متقاضی وام جدید مسکن که البته هنوز دستورالعمل‌های آن برای شعب بانک مسکن ابلاغ نشده است، باید ۳۸۰ میلیون تومان هزینه کند. از سوی دیگر با توجه به جزئیات اعلام‌ شده از سوی بانک مسکن به ‌ازای هر فرزند و تا پنج فرزند ۱۰ سال به دوره بازپرداخت اقساط وام افزوده می‌شود.

یعنی بازپرداخت کنونی از ۱۲ سال به ۲۲ سال افزایش می‌یابد. در این روش اقساط ماهانه ۳۷ میلیون تومان و جمع کل اقساط ۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان خواهد بود. کل سود وام یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومانی بالغ بر هفت میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان خواهد بود. وام کنونی تعمیر (جعاله) دوره بازپرداخت پنج ساله دارد و نرخ سود این تسهیلات ۲۲.۵ درصد و بازپرداخت آن ۵ ساله است.

در نهایت بررسی جزئیات بیشتر حاکی از این است که با فرض نرخ سود ۲۲.۵ درصد این وام (در خبر منتشر شده، نرخ سود جدیدی برای این وام اعلام نشده است) به احتمال زیاد هزینه و اقساط این وام از دسترس بسیاری از خانواده ها دور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha