کد خبر 224258
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

گرانترین بازیکن تاریخ ایران یک نیمکت نشین بود

گرانترین بازیکن تاریخ ایران یک نیمکت نشین بود

پرونده گلر کروات سابق پرسپولیس هنوز باز است و با وجود غرامت‌های سنگینی که این باشگاه داده هنوز باید رقم قابل توجهی برای بستن پرونده به او پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ بوژیدار رادوشوویچ، گلر سابق تیم فوتبال پرسپولیس تبدیل به یک مشکل لاینحل برای این تیم شده و بارها به واسطه شکایت بابت معوقاتش از این باشگاه سرخپوشان را به دردسر انداخته و با وجود مبالغ سنگینی که تاکنون به حساب او ریخته شده هنوز پرونده‌اش باز است و مشخص نیست باشگاه تا کِی باید بابت حضور مقطعی او در این تیم غرامت بپردازد.

تابستان ۹۵ در شرایطی که برانکو ایوانکوویچ برای تقویت خط دروازه‌ تیم پرسپولیس تصمیم گرفت یک دروازه بان هم وطنش را جایگزین الکساندر لوبانوف ازبکستانی کرده تا در کنار علیرضا بیرانوند، خیال سرخ‌پوشان از حضور یک گلر باکیفیت نسبتا خوب روی نیمکت تیم‌شان راحت شود، دور از ذهن نبود که بوژیدار رادوشوویچ هم در پایان همکاری با این تیم در نهایت راه سایر خارجی های تاریخ پرسپولیس را پیش بگیرد و برای دریافت پولش سر از کمیته وضعیت فیفا دربیاورد.

با این وجود عمر حضور رادو در پرسپولیس چنان طولانی شد که او را تبدیل به بادوام‌ترین خارجی تاریخ این تیم کرد. روزگاری که پای دروازه‌بان کروات به ایران باز شد، با توجه به قیمت ارز و قرارداد رادوشوویچ، او به یکی از ارزان‌ترین بازیکنان پرسپولیس تبدیل شد که البته با توجه به ذخیره بودنش در تیم، این موضوع جای تعجب نداشت.

پس از سه فصل از حضور رادوشوویچ در ایران و وقتی برانکو از پرسپولیس جدا شد، در شرایطی که گابریل کالدرون نارضایتی خود را از عملکرد این دروازه‌بان اعلام کرده و به مدیران باشگاه گفته بود بهتر است برای جانشینی‌اش سراغ یک دروازه‌بان ایرانی و جوان بروند، در زمان مدیریت محمد حسن انصاری‌فرد و در وضعیتی که یک سال دیگر از قرارداد طرفین باقی مانده بود، ناگهان این قرارداد برای سه فصل دیگر به شکل عجیبی تمدید شد.

پرسپولیس درحالی قرارداد رادو را تمدید کرد که قیمت یورو ثانیه‌ای بالا و بالاتر می‌رفت و مدیران این باشگاه برای پرداخت دستمزد یک دروازه‌بان ذخیره با چالش بزرگی مواجه شدند. قهر و آشتی و اخطارهای متوالی و مداوم رادو به دلیل دریافت نکردن مطالباتش در دوره مدیریت جعفر سمیعی و مجید صدری کار را به جایی رساند که او در نهایت ۱۷ آذر سال ۱۴۰۰ بدون اطلاع دادن به کادرفنی و باشگاه در شرایطی که شب قبلش حدود ۵۰ هزار یورو از سرخ‌پوشان دریافت کرده بود، برای همیشه از ایران رفت و راه دریافت طلبش را در فیفا پیش گرفت.

رضا درویش هم پس از حضور در باشگاه پرسپولیس نتوانست رضایت او را برای بازگشت به تمرینات جلب کند تا وی با فسخ یک طرفه قراردادش همان راهی را برود که نتیجه اش جز محکومیت حدود یک میلیون یورویی پرسپولیس نخواهد بود. 

شاید این اظهار نظر مدیرعامل فعلی پرسپولیس درمورد اینکه «رادو گران ترین بازیکن تاریخ و حتی از لیونل مسی هم گران‌تر است» با توجه به پولی که وی از پرسپولیس می‌گرفت و همچنین انجام حدود ۴۵ بازی در طول شش سال حضور در این تیم چندان بی‌راه نباشد اما دردی از باشگاه ایرانی در فیفا درمان نخواهد کرد. به ویژه اینکه رادوشوویچ مدعی جعل امضایش توسط پرسپولیس هم شده بود و پرسپولیس را در آستانه یک جریمه سنگین قرار داد.

باشگاه پرسپولیس در دی ماه سال گذشته قسط اول مطالبات بوژیدار رادوشویچ را به مبلغ ۲۵۰ هزار یورو به حساب وی واریز کرد و سه‌قسط  دیگر را نیز باید طی ۶ ماه آینده به حساب رادو واریز می‌شد.

از زمان رفتن بوژیدار رادوشویچ دروازه‌بان اهل کروات تیم فوتبال پرسپولیس، پرونده او باز است و قرمزهای پایتخت باید برای خلاص‌شدن از شر حواشی مالی این بازیکن، طلب او را پرداخت کنند. بعد از فسخ قرارداد رادوشویچ با پرسپولیس، این دروازه‌بان از پرسپولیس به کمیته وضعیت فیفا شکایت کرد و در نهایت پرسپولیس محکوم به پرداخت ۸۶۶ هزار یورو ( منهای غرامت شکایت و دادرسی و ...) به این دروازه‌بان شد.

پرسپولیسی‌ها که قصد داشتند پرونده را به دادگاه CAS ببرند در نهایت بعد از مذاکراتی با رادوشویچ با وی به توافق رسیدند که مطالبات او را تا پایان سال ۲۰۲۳، در چهار قسط پرداخت کنند و موعد یکی از اقساط هم بیست‌وپنجم دی‌ماه بود. باوجود اینکه دو روز تا موعد قسط پرسپولیس باقی مانده بود، این باشگاه ۲۵۰ هزار یورو به رادوشویچ پرداخت کرد تا به این ترتیب او قسط اول خود را دریافت کرده باشد. همچنین شخص بوژیدار رادوشویچ نیز اعلام کرد که باشگاه پرسپولیس حدوداً چهار روز زودتر قسط اول مطالبات دروازه‌بان کروات سابق پرسپولیس را از طریق یک‌حساب در کشور انگلستان به او پرداخت کرد.

طی این توافق قرار بود باشگاه پرسپولیس هر ۲ ماه یک بار (طرف ۶ ماه) الباقی بدهی خود به رادوشویچ را پرداخت کند این اقساط هم باز معوق شد تا جریمه‌های سنگینی روی آن لحاظ شود. باشگاه پرسپولیس به ترتیب ۲۲۰ هزار یورو، ۲۴۰ هزار یورو و ۲۶۰ هزار یورو در ۶ ماه آینده به حساب بوژیدار رادوشویچ واریز می‌کند تا بدهی سنگین خود با این گلر ذخیره اما گرانقیمت را تسویه کند! پرسپولیس دو قسط خود را در موعد مقرر پرداخت کرد ولی در پرداخت قسط سوم تاخیر داشت و این تاخیر جریمه سنگین ۲۰۰ هزار یورویی برای این باشگاه به همراه داشت. باشگاه پرسپولیس حدود دو هفته قبل در این خصوص نوشت: رفتار باشگاه به خوبی بیانگر این موضوع است که پرسپولیس پایبند به این تعهد و با وجود تمام تنگناها در انجام آن کوشا بود. دو مرحله نخستین با وجود تمام بحران‌های مالی و مشکلات نقل و انتقالات مالی بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها کاملا در موعد مقرر انجام شد. در اجرای مرحله سوم نیز این گونه عمل شد ولی یکی از پرداخت‌ها با این که باشگاه برای انجام آن در موعد مقرر برنامه‌ریزی کرد، به دلیل شرایط تحریمی، چند روز دیرتر به حساب نامبرده نشست ولی در نهایت مبلغ ۲۰۰ هزار یورو پرداخت شد. مشکل پیش آمده ناشی از شرایط تحریمی در نهایت منجر به طرح شکایت رادوشویچ نزد فیفا برای دریافت غرامت ۲۰۰ هزار یورویی گردید که کمیته انضباطی فیفا به آن رای داد. بر اساس این حکم و قواعد بین‌المللی باید ظرف ۳۰ روز از موعد ابلاغ رای این مبلغ به حساب بازیکن واریز شود.

بدین ترتیب باشگاه پرسپولیس علاوه بر یک قسط ۲۶۰ هزار یورویی و یک غرامت ۲۰۰ هزار یورویی به رادوشوویچ پرداخت کند و مشروط بر اینکه قسط پایانی او در موعد مقرر پرداخت شود این پرونده بسته خواهد شد و اگر قسط پایانی هم با تاخیر روبرو شود بازهم یک غرامت ۲۰۰ هزار یورویی دیگر شامل حال آن خواهد شد.

با توجه به ۴۵۰ هزار یورویی که رادوشوویچ در فصل اول زمان حضورش در پرسپولیس از این تیم دریافت کرده بود و ۳۵۰ هزار یورویی که از قرارداد دومش از این تیم دریافت کرده بود تا این لحظه حدود یک میلیون و ۷۷۰ هزار یورو هزینه روی دست باشگاه گذاشته که اگر قسط پایانی او معوق شود (که با توجه به شرایط مالی باشگاه محتمل است) حدود یک میلیون و ۹۷۰ هزار یورو مجموع دریافت او از باشگاه خواهد شد که با رقم ۵۵ هزار تومانی امروز یورو رقمی حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس آب می‌خورد. به عبارتی یک گلر نیمکت نشین تبدیل به گران‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha