کد خبر 224116
۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

ترمیم حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ اجرایی می شود؟

ترمیم حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ اجرایی می شود؟

بالاخره پس از تأخیر یک ماهه در برگزاری جلسه شورای عالی کار، دوشنبه ۸آبان ماه ۱۴۰۲ جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار می شود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ بحث ترمیم حقوق کارگران از سوی نمایندگان کارگری در حالی ماه هاست مطرح شده و چندین بار درخواست برگزاری جلسه شورای عالی کار به دبیرخانه شورا ارائه شده که جلسه ای در این مورد برگزار نشده است. 

وزیر کار در مورد ترمیم حقوق کارگران ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که: در حال بررسی موضوع ترمیم حقوق کارگران هستیم و هفته آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

طبق این خبر، کارگران در هفته ای که گذشت، منتظر برگزاری جلسه درباره مزد بودند؛ اما این اتفاق رخ نداد. بالاخره پس از تأخیر یک ماهه در برگزاری جلسه شورای عالی کار، دوشنبه ۸آبان ماه ۱۴۰۲ جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمای برگزار می شود.

قرار است در این جلسه کارگران درخواست خود را مطرح کنند . البته در جلسات قبلی نیز نمایندگان کارگری از وزیرکار قول بررسی درباره ابعاد مزد را گرفته بودند؛ اما تا کنون جلسه برگزار نشده بود.

اعتقاد نمایندگان کارگری این است که در آخرین جلسه شورای عالی کار سال۱۴۰۱ و هنگام تعیین مزد ۱۴۰۲ وزیرکار قول داده بود که در صورتی که تورم کنترل نشود, بحث دستمزد کارگران بازنگری خواهد شد.

 در حال حاضر علی رغم اینکه دولتی ها مدعی کنترل شیب تورم هستند, اما در سبد معیشت کارگران این موضوع احساس نمی شود و از ابتدای سال تا کنون چندین بار کالای اساسی تغییر قیمت افزایشی  داشته است و این مسئله باعث شده است که کارگران با دستمزدی که در حال حاضر دریافت می کنند از پس هزینه های زندگی برنیایند و به ناچار به مشاغل دوم و سوم که اکثرآنها کاذب است روی آورند.

چندی قبل علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار به تسنیم گفته بود: قبول دارم که معیشت کارگران در شرایط تورمی سخت شده است، اما حداقل حقوق کارگران سالی یک بار مشخص می‌شود. اگر قرار باشد تصمیم جدیدی گرفته شود، باید در یک فرایند سه‌جانبه‌ باشد که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

نمایندگان کارگری امید دارند در جلسه روز دوشنبه بتوانند در فضای سه جانبه گرایی دولتی ها را متقاعد کنند که دستمزد باید ترمیم شود در غیر این صورت پیش بینی ها  این است که باز هم کارگران با عقب مانگی مزدی به استقبال مزد ۱۴۰۳ خواهند رفت.

به گزارش «حیات»، علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار نیز در شهریور ماه در مورد ترمیم حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ گفته بود: راه‌ حل دولت برای بهبود سفره‌ کارگران نه ترمیم مزد، بلکه یارانه است. خیلی از دوستان کارگری گفته‌ اند کارگران در دهک سه و چهار هستند، دولت سعی دارد با پرداخت یارانه و کالابرگ به دهک‌های یک‌ تا پنج آسیب‌ها را کمتر کند تا سفره‌ کارگران کوچک‌ نشود.

همچنین علی اصلانی، عضو هیات مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار کشور در همین رابطه گفت: در شورای عالی کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داد اگر نرخ تورم کنترل نشود یا اگر حقوق گروهی افزایش پیدا کند، حقوق جامعه کارگری نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: بنابراین اگر نرخ تورم کنترل نشود، وزیر کار و معاون امور کار قول دادند که جلسه شورای عالی کار با دستورالعمل دستمزد به زودی برگزار شود. 

حال باید دید در روز دوشنبه نمایندگان کدامیک از سه جبهه مورد نظر در جلسه، دست بالا را خواهند داشت؟ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha