کد خبر 223909
۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

روستاییان چشم انتظار وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن

روستاییان چشم انتظار وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن

وزیر راه در حالی از تصویب افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان در هیات وزیران خبر داد که این وام همچنان در پیچ و خم‌های اداری باقی مانده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در پیام‌ رسان توییتر سابق نوشت: «امروز در دولت افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب رسید. این خبر خوبی برای رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور خواهد بود. درصد سود این تسهیلات ۵ درصد است.»

این در حالی است که پیش از این، مبلغ وام ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد بود. اواسط مهرماه دولت با کلیات افزایش سقف این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای ۳۵۰ هزار فقره موافقت کرده بود که روز گذشته بالاخره به تصویب هیات وزیران رسید. بنابراین نزدیک به یک سال است که مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان بود و با پیشنهاد وزارت راه و تصویب هیات وزیران مبلغ آن به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وام ۳۶۰ میلیونی مسکن روستایی کی تصویب می شود؟

با تصویب مبلغ جدید وام مسکن روستایی، بسیاری از روستاییان برای تسریع در اجرای نوسازی خانه های خود امیدوار شده اند. بنابراین روستاییان چشم انتظار دریافت تسهیلات هستند؛ این درحالی است که هنوز وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است و با توجه به آنکه افزایش تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی در هیات دولت تصویب شده؛ اما بسیاری از بانک ها در این بخش برنامه ای برای ابلاغ این وام نداشته اند.

بسیاری از روستاییان هم برای نوسازی این واحدها خود دست نگه داشتند و در حال حاضر چشم انتظار دریافت این تسهیلات هستند زیرا با وجود افزایش هزینه‌های ساخت مسکن وام ۲۰۰ میلیونی هم تنها بخش کوچکی از هزینه ها را تامین می کند.

نگرانی از تاخیر در نوسازی خانه های روستایی

بسیاری از خانه هایی روستایی که نوسازی و مقاوم سازی شده بودند نگرانی از وارد آمدن خسارت ناشی از سیل و زلزله ندارند؛ اما برخی از روستاهایی که منتظر دریافت وام ۳۵۰ میلیون تومانی هستند هنوز اقدامی برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای خود انجام نداده اند و همین امر خود باعث شده است که نوسازی تاخیر داشته باشد زیرا پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان ماه هاست ازسوی وزیر راه اعلام شده بود و به همین دلیل بسیاری از روستاییان دست نگه داشته و منتظر دریافت وام جدید هستند.

در همین رابطه مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: خوشبختانه افزایش مبلغ وام مسکن روستایی در هیات دولت به تصویب رسید که امیدوار هستیم هرچه سریع تر سایر مراحل آن برای ابلاغ را دریافت کنیم.

وام مسکن روستایی منتظر ابلاغ بانک مرکزی

نوسازی و مقاوم سازی خانه های روستایی یکی از مهم ترین برنامه هایی است که باید هرچه سریع تر اجرایی شود زیرا اگر در این روند تاخیر بیفتد، با نزدیک شدن به ایام پایانی سال ممکن است میزان خسارت های وارد شده به واحدهای مسکن روستایی افزایش یابد و همین امر خود زمینه را برای کاهش مهاجرت معکوس به کشور فراهم کند که این اقدام با برنامه های توسعه اقتصاد ممکن است در تضاد باشد.

افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومانی که با پیگیری بنیاد برکت به مرحله تصویب در هیات دولت رسیده است باید اقدامات برای پرداخت آن توسط بانک مرکزی هم صورت گیرد چراکه اگر این نوسازی و مقاوم سازی صورت نگیرد در آینده با مشکلات بسیار زیادی در این بخش روبرو خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha