کد خبر 223890
۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

«حیات» گزارش می دهد؛

جزئیات برنامه افزایش تولید میدان نفتی مشترک یادآوران

جزئیات برنامه افزایش تولید میدان نفتی مشترک یادآوران

مصوبه شورای اقتصاد درخصوص صدور مجوز برای طرح افزایش تولید میدان نفتی مشترک یادآوران در حالی ابلاغ شد که یکی از اولویت های کاری وزارت نفت در دولت سیزدهم، تعیین تکلیف توسعه میادین مشترک نفتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مصوبه شورای اقتصاد در مورد صدور مجوز برای طرح افزایش تولید میدان نفتی مشترک یادآوران در واپسین روزهای مهرماه ۱۴۰۲ توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.

شهریورماه امسال بود که تقاضای افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی مشترک یادآوران تا سقف ۱۵۲ هزار بشکه در هشتمین نشست شورای اقتصاد در سال جاری مطرح و مصوب شد. بر همین اساس، برداشت از میدان نفتی یادآوران که از میادین مشترک ایران با عراق است، پس از حدود شش سال توقف فعالیت‌های توسعه‌ای، در سال ۱۴۰۲ با شروع عملیات اجرایی طرح افزایش تولید، آغاز شده است.

مشخصات سرمایه گذاری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران

شورای اقتصاد در جلسه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲ درخواست وزارت نفت در مورد صدور مجوز این شورا برای طرح «افزایش تولید میدان نفتی مشترک یادآوران» را به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن بررسی و به شرح زیر تصویب کرد:

۱. هدف از اجرای این طرح، افزایش تولید نفت خام حداکثر به میزان ۴۷ هزار بشکه در روز نسبت به تولید فاز اول توسعه و رسیدن به سقف تولید ۱۵۲ هزار بشکه در روز در میدان مشترک یادآوران است. میزان تولید تجمعی اضافی ناشی از اجرای طرح فوق تا سال ۱۴۲۱ بالغ بر ۲۱۲ میلیون بشکه است.

سرمایه گذاری جهت اجرای این طرح بالغ بر ۳۸۵ میلیون دلار به منظور ۱۲ حلقه حفاری چاه در مخزن سروک، ۱۲ حلقه حفاری چاه در مخزن فهلیان، ایجاد تاسیسات سطح الارضی و سرچاهی، احداث جاده دسترسی و سلر و مغزه گیری و انجام آزمایشات لازم است.

در همین راستا، وزارت نفت موظف شده تا گزارش عملکرد مصوبه شورای اقتصاد را به صورت ماهانه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

جزئیات برنامه افزایش تولید میدان نفتی مشترک یادآوران

یادآوران از دیرباز تاکنون

میدان یادآوران یکی از میادین نفتی ایران است که در مرز ایران با عراق واقع شده ‌است. یادآوران ۳.۱ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که این میدان را به یکی از بزرگ ترین میدان های توسعه نیافته تبدیل کرده است.

میدان نفتی یادآوران در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز، شمال خرمشهر و در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه بوده و در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده و با میدان سندباد عراق مشترک است. این میدان نفتی شامل دو میدان کوشک و حسینیه بوده که طرح توسعه آن، در سال ۱۳۹۵ به اتمام رسید.

با توجه به بهره‌برداری از فاز یک میدان یادآوران با ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار بشکه در روز و توقف عملیات اجرایی فاز دوم میدان با هدف تولید ۲۱۰ هزار بشکه در روز، پس از روی کار آمدن دولت جدید، از مهرماه ۱۴۰۰ مذاکرات فشرده‌ای با شرکت چینی برای توسعه فاز دوم این میدان برگزار شد. با توجه به نهایی شدن پیشنهاد توسعه فاز-۲ میدان یادآوران با شرکت ساینوپک در اسفند سال ۱۴۰۰ و زمان‌بر شدن فرآیندهای اخذ مجوزهای لازم برای اجرای آن در قالب الحاقیه-۷ قرارداد موجود، شرایط و نحوه اجرای این فاز با یک شرکت چینی مذاکره شد.

بر این اساس آن شرکت، علاقه‌مندی خود را به همکاری در فاز-۲ میدان یادآوران در قالب اجرای این فاز توسط شرکت ملی نفت ایران و پشتیبانی فنی و مالی ذیل قرارداد بهره‌برداری فاز یک میدان (O&M) اعلام کرد. بر این ‌اساس تأمین مالی پروژه فاز-۲ تا حدود ۵۰۰ میلیون دلار با در نظر گرفتن بازپرداخت مبالغ باقی‌مانده از فاز-۱ از طریق تهاتر با بدهی به شرکت ملی نفت ایران و همچنین برداشت نفت‌ خام ایران در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha