کد خبر 223873
۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۸

«حیات» گزارش می دهد؛

مردم دلسرد از وعده های محقق نشده/ آیا وعده خرید واگن از چینی ها بالاخره عملی می شود؟

مردم دلسرد از وعده های محقق نشده/ آیا وعده خرید واگن از چینی ها بالاخره عملی می شود؟

شهرداری تهران سالهاست وعده اضافه شدن واگن به ناوگان حمل و نقل عمومی را می دهد اما هر بار به دلایلی که واگن ها به ناوگان افزوده نمی شوند، موضوعی که موجب شده تا مردم اینبار نیز به وعده های شهرداری تهران امیدوار نباشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، کلان شهر تهران با دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم می کنند و برای رفع این مشکل باید حمل و نقل عمومی با اولویت مترو در پایتخت توسعه پیدا کند. متاسفانه هفت سال است که شهرداری تهران با اسم و عناوین مختلف قول اضافه کردن قطار به ناوگان متروی شهری را به مردم  داده است  اما خبری از اجرایی شدن آن نبود.

 از سال ۹۲ تا به حال شهرداری تهران ازدحام زیاد جمعیت را با وعده های تحقق نیافته ی خود بر مردم تحمیل کرده است دلایلی که می توان از آن به عنوان سو مدیریت یا عدم همکاری بین دستگاهای اجرای یاد کرد .

متاسفانه می توان گفت مردم از سال ۸۳ تا به حال درگیرودار اختلاف های بین شهرداری و دولت بلاتکلیف مانده اند، اختلافاتی از قبیل اینکه مترو یا خیابان دو طبقه، اتوبوس های برقی یا تراموا، موتور برقی یا دوچرخه های بی دود، اختلافاتی که حتی گاهی تبدیل به لجبازی های کودکانه برخی از مسئولین شد که نمونه ی بارز آن ماجرای ساخت ترن هوایی در زمان شهرداری احمدی نژاد بود.

سال ۸۳ مردم با وعده قطار هوایی چشم به انتظار گشودن اما بازهم نتیجه ای  به بار نداشت و سرانجام سال ۸۹ پایه هایی که بسیار هزینه برداشته بود برچیده شد و این ضربه ای بزرگی به بودجه اختصاص یافته ی حمل ونقل شهری در زمان خود بود.

بعد از تمام طرح های که یا اجرای شد جواب نگرفت و یا اجرایی نشد و نیمه تمام ماند، شهرداری با چندین طرح و پیشنهاد پا به میدان گذاشته تا بتواند کمکی به حجم ترافیکی تهران کند و  از میان تمام پروژهای که اسم آنها در سطرهای بالا ذکر شد  مترو مهم ترین آن است.

وعده ی خرید ۶۳۰ واگن مترو 

در سال ۹۵ پیش نویس قراردادی با شرکت چینی برای خرید واگن بسته شد و با وجود اختصاص فاینانس به این موضوع خبری از تحویل واگن ها نشد. حتی در مهر ۹۸ هم اعلام شد که قرارداد خرید واگن قطعی شده است و در جلسه مشترک رؤسای سازمان برنامه و بودجه رئیس شورای شهر و شهردار تهران مقرر شد که ۶۳۰ دستگاه واگن برای تأمین بخشی از ناوگان مورد نیاز مترو تهران با تضمین سازمان برنامه و بودجه خریداری شود که باز هم در حد وعده باقی ماند.

 البته پیروز حناچی شهردار تهران هم در بهمن ۹۹ اعلام کرد که خرید ۶۳۰ واگن مترو به صورت CKD از کشور چین در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که سید محمد میرلوحی در ادامه آن گفت ۱۸ ماه زمان برای تحویل واگن نیاز داریم که از آن زمان تاکنون  ۴ سال می گذرد.

شهرداری تهران هربار با بهانه ی تحریم ها و ناهماهنگی بین دستگاه های اجرای عدم تامین بودجه از سوی دولت از پذیرفتن مسئولیت تاخیر خرید واگن ها شانه خالی کرده است و سالهاست به این نتیجه رسیده است که تقویت ناوگان شهری از جمله مترو کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی شهر و آلودگی هوا می کند اما با پروژهای های نیمه کار هیچ اتفاق چشم گیری در این حوزه شکل نگرفته است .

همکاری دولت و شهرداری 

در نهایت دولت تصمیم گرفت بخشی از اعتبارات خرید واگن را تامین کند و بالاخره خبرهایی از خرید واگن از یک شرکت چینی به ایران رسید که تنها تفاوت آن با خبرهای هفت سال گذشته همراهی دولت در کنار شهرداری تهران برای خرید واگن و پرداخت یک میلیارد دلار  به شرکت چینی برای عقد قرداد است که این خود برای تامین واگن های متروی تهران جای بسی امیدواری است.

مترو که هفت سال است پرونده خرید واگن هایش هر بار به بهانه های مختلف روی زمین مانده و هیچ اقدامی در جهت رفع نیاز های ناوگان شهری در شهرداری تهران شکل نگرفته است.

حال باید منتظر ماند تا تیم مذاکره کننده که از قطعیت سخن به میان آورده اند از چین به ایران بازگردند و نتیجه قرارداد ها را در سال آینده ببنیم که آیا به تحقق می رسد یا باز هم مانند پروژها ی بالا نیمه تمام می ماند و یه با شکست روبه رو می شود .

بررسی های بالا مروری بود بر سیر دگرگونی عقد قراردادهایی ناوگان شهری و مشکلات پیش رو این  سالهای اخیر که شهرداری تهران و دولت سیزدهم  با همکاری هم توانسته اند اتفاقی جدید در حوزه ی حمل نقل را رغم بزند و قفل سالها بسته شده را به کمک هم بشکافند.

 اما این بار سید حسن آقامیری عضو شورای شهر تهران در رابطه با خرید  واگن های مترو پایتخت با قطعیت بیشتری سخن می گوید و معتقد است که این بار وعدهای شهرداری محقق می شود و خبری از وعده وعیدهای قبلی نیست و در ادامه می گوید: یک تفاهم نامه با هماهنگی و همکاری دولت امضا شده که کمک بسیار شایانی در خرید واگن های مترو  بوده است که متاسفانه دولت قبل  همکاری لازم را با ما نداشت و دلیل به تعویق افتاد پروژه خرید واگن عدم همکاری دولت بوده است.

اقامیری در پاسخ به این سوال که در دوره ی حناچی قردادی که بابت آن پیش پرداخت هایی هم داده شده است چه می شود گفت : همچین قراردادی موجود نیست و ما چیزی به عنوان پیش پرداخت به طرف چینی پرداخت نکرده ایم و تا به حال موفق نشده ایم به این مرحله برسیم. 

او در ادامه افزود: با پیگیری های که تیم جدیدمان در چین داشته است توانسته اند تعداد واگن ها را تا یک سوم افزایش دهند و از مدت قرار تحویل آن هم به مدت یک سال کاهش دهند  و این نشان دهنده قدرت تیم مذاکره کننده ماست که توانسته ایم در مدت کوتاهی به همچین نتیجه ی مطلوبی برسیم.

آقامیری  درخصوص اینکه تفاوت این قرارداد با قرادهای که از سال۹۵ تا کنون بسته شده  و نتیجه ای نگرفته چه بوده است گفت: در سال های گذشته صحبت از پیش قردارد بود و یا حتی اگر مذاکره ای هم انجام می شد پیش پرداختی به طرف چینی داده نمی شد اما این بار علاوه بربستن قرارداد مبلغ قابل توجهی به شرکت چین از طرف دولت پرداخت شده است که این نشان دهنده ی این است که این بار موضوع جدی است و صحبت از قطیت  به میان آمده است .

مردم دلسرد از وعده های محقق نشده/ آیا وعده خرید واگن از چینی ها بالاخره عملی می شود؟

گروه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha