کد خبر 223806
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸

هوش مصنوعی دستیار خوبی برای فیلمساز است

هوش مصنوعی دستیار خوبی برای فیلمساز است

علیرضا ربیع‌مقدم کارگردان، تدوینگر و متخصص استفاده از هوش مصنوعی که مدتی پیش نخستین فیلم ایرانی را با استفاده از هوش مصنوعی ساخت.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ علیرضا ربیع مقدم در این‌باره گفت: ابتدا باید آشنایی کلی با فیلمسازی با هوش مصنوعی، در پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید فیلم کوتاه پیدا کنیم. به نحوی که بتوانیم با زبان هوش مصنوعی با آن صحبت کنیم و آشنایی پیدا کنیم که چگونه یک متن را از هوش مصنوعی درخواست کنیم.

سازنده فیلم «رویای هفت‌اقلیم» افزود: در پله‌های بعدی باید بتوانیم متن را به عکس و عکس را به ویدیو تبدیل کنیم. همینطور در مرحله بعدی رفرنس ویدیویی به هوش مصنوعی بدهیم، آن را به ویدیوی هوش مصنوعی تبدیل کنیم و خروجی فیلم کوتاه از آن بگیریم.

این کارگردان و تدوینگر با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در فیلمسازی بیان کرد: بعضی جشنواره‌های دنیا مثل ساندنس بخش VR اضافه کرده‌اند و به تدریج بخش هوش مصنوعی در جشنواره‌های اصلی هم دیده می‌شود.
ربیع‌مقدم ادامه داد: نمی‌گویم که فیلمسازی معمول ما به شکل کامل حذف می‌شود، اما از این شیوه هم در کنار وی آر و هم در کنار شکل عادی فیلمسازی، می‌توان استفاده کرد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت استفاده از هوش مصنوعی در فیلمسازی کوتاه و بلند اظهار کرد: استفاده از هوش مصنوعی بیشتر می‌تواند در زمان و هزینه تولید مفید باشد. این چیزی است که هوش مصنوعی را برای تهیه‌کننده‌ها متمایز می‌کند. همچنین هوش مصنوعی در پیش‌تولید خصوصا در طراحی پالت رنگی فیلم، استوری‌بورد، فیلمنامه، ماکت‌زنی و... بسیار کمک‌کننده است.

این فیلمساز افزود: اگر بخواهید یک فیلم ۲۰۰ میلیون تومانی تولید کنید و برای یک لوکیشن، صحنه را طراحی کنید، امکان دارد بخش زیادی از بودجه فیلم را صرف کند، ولی با هوش مصنوعی و یک اتاق خالی، می‌توانید به راحتی دکور بزنید.

ربیع‌مقدم اضافه کرد: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند قدم خیلی مهمی برای فیلم‌های کم‌بودجه باشد، اما برای فیلم‌های پرهزینه -چه بلند و چه کوتاه- در زمان پس‌تولید می‌تواند مهم باشد. در زمان تولید هم می‌توان به سراغ هوش مصنوعی رفت، اما در پیش‌تولید و پس‌تولید می‌تواند زمان را کوتاه کند.

وی درباره پس تولید به عنوان آخرین مرحله گفت: در پس‌تولید هم از تدوین، اصلاح رنگ و روتوسکوپی تا جلوه‌های ویژه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی می‌شود تولید یک صحنه از فیلم را کلا با هوش مصنوعی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha