کد خبر 223670
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

مدیرعامل بهشت زهرا (س) تهران:

سه آرامستان در اطراف تهران احداث می شود

سه آرامستان در اطراف تهران احداث می شود

مدیرعامل بهشت زهرا (س) تهران گفت: در سال آینده سه آرامستان در اطراف تهران بر اساس مطالعات و رعایت شاخص‌ها ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات،محمد جواد تاجیک مدیرعامل بهشت زهرا (س) تهران در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد،گفت: همانطور که می‌دانید بخاطر تصمیم رژیم پهلوی از اواسط دهه چهل شمسی ارامستان‌ها در شهر تهران برچیده شدند و در سال ۱۳۴۹ آرامستان بهشت زهرای تهران ایجاد شد. 

وی افزود: همه مردم تهران درگیر موضوع آرامستان خواهند بود و روزی متوجه ضرورت برخی اقدامات قرار خواهند گرفت. بهشت زهرا در طول ۵۳ سال گذشته دچار فرسودگی شده و ظرفیت برای دفن اموات کمتر شده است. 

تاجیک گفت: باید برای فرسودگی و افزایش ظرفیت دفن اموات اقداماتی صورت گیرد تا نگرانی‌های مردم از میان رود. در بهشت زهرا حدود ۲۰۰ قطعه در سه ناحیه وجود دارد. حدود دو میلیون نفر از مردم مسلمان شهر تهران در آرامستان بهشت زهرا مدفون هستند که با افزایش جمعیت باید فکر اساسی‌تری برای دفن اموات انجام شود. 

مدیرعامل بهشت زهرای تهران افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات در این دوره مدیریت شهری، تعیین تکلیف آرامستان های جدید است و از گذشته همکاران ما تلاش‌هایی داشتند که هیچکدام به نتیجه نرسیدند. در حقیقت ما باید نگرانی مردم تهران برای دفن اموات را رفع کنیم.
وی اظهار کرد: در این راستا در سال آینده سه آرامستان در اطراف تهران بر اساس مطالعات و رعایت شاخص‌ها احداث خواهیم کرد به این صورت که آرامستان‌های دیگر، آرامستان مرکزی تهران نخواهند بود و هر کدام از شهروندان بخوانند عزیز خود را دفن کنند دیگر نگران نخواهند بود. این از مهم ترین اقداماتی است که در نیمه اول ۱۴۰۳ انجام خواهیم داد. 

تاجیک عنوان کرد: یکی از بزرگترین کارها موضوع بهسازی قطعات شهدا به عنوان مفاخر و گنجینه برای آیندگان خواهد بود. وضعیت فعلی به گواه عزیزان در شأن شهدا نیست و در بازدید میدانی که دیدید، این پروژه را آغاز کرده و تا سال آینده به اتمام خواهیم رساند. 

مدیرعامل بهشت زهرا اشاره کرد: اتفاق دیگر اتصال فیزیکی گلزار شهدا به حرم حضرت امام (ره) است. امام انقلاب خود را از کنار شهدا شروع کردند. اگر امروز افراد بخواهند به حرم مطهر امام خمینی(ره) داخل شوند باید از بهشت زهرا خارج شوند و از درب دیگری وارد حرم مطهر شوند.به دلیل وجود ایستگاه مترو حرم امام نتوانستیم شرایط را برای زیارت تسهیل کنیم. 

وی گفت: پروژه پیاده راه فرهنگی گلزار شهدا تا حرم انجام خواهد شد که بدون هیچ مانع و اتصال فیزیکی از طریق پیاده و سواره امکانپذیر زیارت امکانپذیر خواهد بود و در میان مسیر نیز نمایشگاه های فرهنگی خواهیم داشت. 

تاجیک ادامه داد: موضوع دیگری که در حال پیگیری است موضوع الکترونیکی کردن خدمات عروجیان است. روزانه هزاران نفر برای دفن اموات خود به بهشت زهرا می آیند و درصدد هستیم فضای مراجعه به صورت حضوری در قسمت عروجیان کم کنیم تا تمام مراحل را بتوان به صورت برخط تا زمان جانمایی مزار متوفی پیگیری کرد. مقدمات این کار فراهم شده است و تا ۶ ماه آینده انجام خواهد شد. 

مدیرعامل بهشت زهرا تشریح کرد: دوهزار نفر به صورت مستقیم و حدود هزار نفر غیر مستقیم از کارکنان بهشت زهرا (س) هستند. سالم سازی و شفاف سازی یکی از کارهایی است که در سیستم بهشت زهرا انجام می‌شود. برای دوری از شائبه و صیانت از کارکنان خودمان و افزایش فضای خدمت در بهشت زهرا، موضوع سامانه های نظارتی و پوشش تصویری را تقویت کردیم و کل مجموعه بهشت زهرا زیر پوشش سیستم تصویری قرار خواهد گرفت. 

وی اظهار کرد: سامانه ۱۳۷ و تلفن مستقیم بهشت زهرا اطلاع‌رسانی شده است تا با مردم ارتباط مستقیم داشته باشیم. موضوع هوشمند سازی برخی خدمات که به مرور همه خدمات بهشت زهرا را شامل می شود، برای این است که شفافیت در قیمت قبر، خدمات، فضای انتخاب قبور برای افراد خاص خنثی شود؛ همچنین بتوانیم از کارکنان خود صیانت کنیم. برای نمونه سند قبور در سیستم ثبت اسناد تعریف شده است تا کسی نتواند با امضای فردی، سند جعل کند. دغدغه مردم برای موضوع شفافیت مرتفع خواهد شد و اقداماتی در آینده در این راستا انجام خواهیم دادیم.

تاجیک گفت: اساسنامه بهشت زهرا بیان می کند که سازمان بهشت زهرا متولی همه قبرهای خصوصی، وقفی، عمومی و مزار شهدا در تهران است. ممکن است در مجموعه سازمان بهشت زهرا در سالیان گذشته نسبت به آرامستانها و مزار شهدا کم توجهی شده باشد، رویکرد جدید ما این است که نسبت به امور داخل شهر تهران، آرامستان‌های داخل امامزاده ها و قبور شهدای گمنام که حدود ۷۰ نقطه در فضاهای عمومی شهر تهران وجود دارد، نقش آفرینی داشته باشیم.

وی گفت: موضوع ساماندهی یادمان‌های شهدای گمنام در شهر تهران در شهرداری تهران با ایجاد ستاد هماهنگی به سازمان بهشت زهرا واگذار شده است و  تمام مناطق شهرداری موظف شدند نسبت به بهسازی یادمان شهدای منطقه خود برنامه ریزی داشته باشند و در بودجه سال آینده منطقه خود بگنجاند. هر منطقه ای که یادمان شهید گمنام دارد شهردار منطقه موظف است با هماهنگی سازمان بهشت زهرا برای آن برنامه داشته باشد. 

مدیرعامل بهشت زهرا (س) اظهار کرد: در واقع سازمان بهشت زهرا در جغرافیای این ۶۰۰ هکتار قرار نمیگیرد و موضوع ایجاد آرامستان‌های جدید و توافق با سازمان اوقاف و مزار شهدای گمنام ساماندهی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha