کد خبر 223535
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

احمدی صدر در گفتگو با «حیات»:

استفاده از کودکان در قامت پاکبانی ممنوع است/ جمع آوری کودکان خیابان تا پایان سال

استفاده از کودکان در قامت پاکبانی ممنوع است/ جمع آوری کودکان خیابان تا پایان سال

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: هر پیمانکاری که از کودکان و نوجوانان اتباع به عنوان پاکبان استفاده کند سریعا عزل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، تا سال گذشته بیش از 7000 کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده است و متاسفانه هر روز به این تعداد افزوده می شود.

احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات در خصوص تفاوت کودکان کار با کودکان خیابان گفت: کودکان کار و کودکان خیابان دو مقوله مختلف است.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به کودکان کار افزود: کودکان کار در اصناف شامل کارخانه ها، کارگاه ها و مغازه ها مشغول به فعالیت می باشند که عمدتا از اتباع غیرقانونی هستند.

وی با اشاره به کودکان خیابان ادامه داد: کودکان خیابان معمولا سر چهارراه و معابر پر رفت و آمد مشغول به فعالیت هستند که براساس برخی آمارهای منتشر شده متشکل از کودکان اتباع و خوانواده های ایرانی هستند.

احمدی صدر با بیان اینکه کودکان اتباع صرفا کودکان افغانستانی نیستند، تاکید کرد: بر اساس آمارهای رسمی سازمان بهزیستی، بیش از 70 درصد کودکان کار و خیابان در مجموع از اتباع غیرقانونی کشور هستند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: طبق بررسی ها و پایش های صورت گرفته کودکان خیابانی عمدتا از شهرهای دوردست به سمت تهران سرازیر شده اند.

وی در این باره مطرح کرد: عمدتا به علت مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود در شهرهای کوچک و تجمع امکانات در پایتخت برخی از کودکان خانواده های تنگذست به سمت تهران هجوم می آورند.

احمدی صدر تصریح کرد: ما می توانیم در شهرستان ها با فرهنگ سازی، زیر ساخت های لازم اقتصادی را فراهم نماییم تا با رفع مشکلات معیشتی دیگر شاهد حضور این کودکان در معابر پایتخت و کلانشهرها نباشیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه این روزها شاهد افزایش این کودکان در شهر تهران هستیم، ادامه داد: در طرحی که اخیرا در شورای سیاست گذاری و به ریاست نماینده ویژه رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شد به 5 مقوله اصلی آسیب های اجتماعی که شامل ساماندهی کودکان خیابان و کار است به صورت جدی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی این کودکان در دستور کار ما قرار گرفته است، گفت: انشالله در یک بازه کوتاه مدت و تا پایان سال جاری چهره شهر تغییر کند.

احمدی صدر با اشاره به استفاده برخی پیمانکاران از کودکان و نوجوان اتباع بیگانه در حوزه نظافت شهری و رفت و روب معابر اظهار کرد: استفاده از کودکان تبعه افغان در شهرداری تهران به عنوان پاکبان از ابتدا ممنوع بود و پیمانکاران به صورت غیرقانونی از این افراد استفاده می کردند.

احمدی صدر تاکید کرد: در حال حاضر با اتخاذ تدابیر ویژه و تصویب برخی قوانین از این امر جلوگیری به عمل آمد، لذا هر پیمانکاری که از کودکان و نوجوانان اتباع به عنوان پاکبان استفاده کند سریعا عزل خواهد شد.  

به گزارش حیات، زباله گردی و اشتغال در حوزه پسماند شهری با وجود ممنوعیت قوانین رسمی از جمله فعالیت های نام و نشان دار کودکان و نوجوانان ایرانی و اتباع در لباس پاکبانی است و امید است با حساسیت بالای این امر و تاکید مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران دیگر شاهد حضور این کودکان نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha