کد خبر 223451
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

رئیسی در دیدار با وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه تاکید کرد؛

رژیم صهیونیستی دوست هیچ کشور مسلمانی نیست

رژیم صهیونیستی دوست هیچ کشور مسلمانی نیست

نشست 3+3 با حضور وزرای خارجه کشورهای (روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه) با تاکید بر حل مسائل منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برگزار شد که در ادامه وزرای خارجه با رئیس جمهور دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ تهران در روز گذشته میزبان وزرای خارجه کشورهای (روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه) در خصوص نشست 3+3 بود. در این راستا دیروز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان و هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه وارد تهران شدند.

این نشست ساعت 17 عصر روز گذشته با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» آغاز شد تا تحولات رخ داده در منطقه و مسائل منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های توسعه همکاری‌های منطقه‌ای از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی ، انرژی و ... و همچنین صلح بین آذربایجان و ارمنستان  را بررسی کند. بعد از به پایان رسیدن نشست 3+ 3 وزرای خارجه کشورهای ترکیه، آذربایجان، روسیه و ارمنستان با رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند.

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با جیحون بایرام‌اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره مذاکره و گفت‌وگو میان کشورهای همسایه را راهکار حل و فصل مسائل منطقه‌ای می‌داند و نسبت به این موضوع ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور کشورمان در این دیدار با اشاره به موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه مشکلات منطقه با دخالت نیروهای بیگانه قابل حل نیست، بیان کرد:  قبلا به آقای الهام گفته بودم رژیم صهیونیستی نه دوست شما و نه دوست هیچ کشور مسلمانی نخواهد شد، وضعیت امروز غزه، تابلویی پیش روی تمام ملت‌های منطقه است تا ببینند غربی‌ها و در رأس آنها آمریکا با حمایت تمام قد از جنایات صهیونیست‌ها، نه‌تنها دوست و دلسوز کشورهای منطقه نیستند، بلکه فقط پیشبرد منافع نژادپرستانه خود در منطقه را دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت گسترش روابط و همکاری‌های تهران - باکو در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: ارتقای سطح تعاملات و مناسبات با کشور دوست، برادر و همسایه آذربایجان، از محورهای سیاست خارجی ایران است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و قدرتمند منطقه، ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، بر حل مسائل و مشکلات از طریق مفاهمه و تعامل کشورها تأکید دارد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش اهمیت ویژه‌ای برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است، خاطرنشان کرد: نگاه ایران به مسائل، بویژه پیشگیری از باز شدن پای کشورهای فرامنطقه‌ای به منطقه مورد تأیید و حمایت جمهوری آذربایجان است و از همین‌ رو برگزاری نشست «گروه همکاری قفقاز» در تهران را مفید، مثبت و سازنده ارزیابی می‌کنیم.

جیحون بایرام‌اف ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، چشم‌انداز روابط 2 کشور را روشن توصیف کرد و گفت: در ماه‌های اخیر 2 کشور پیشرفت‌های قابل توجهی در ارتقای سطح روابط و پیشبرد همکاری‌های دوجانبه داشته‌اند.»

آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار  با آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان، با تأکید بر اهمیت امنیت منطقه قفقاز برای کشورها و ملت‌های منطقه و جلوگیری از دخالت بیگانگان برای صلح و ثبات در منطقه‌، افزود: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه قدرتمند و اثرگذار خود، برای کمک به حل و فصل اختلافات موجود میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان آمادگی دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت کشورهای حوزه قفقاز را امنیت خود می‌داند، به نقش مخرب آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی در برهم زدن صلح و ثبات میان کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت‌: جنایات امروز رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت آشکار آمریکا و همپیمانان غربی‌اش از این جنایات، عبرتی برای همه کشورهاست که بدانند دولت‌ها و رژیم‌های سلطه‌گر هیچگاه دوست واقعی آنها نخواهند بود. رئیسی وقایع این روزهای غزه را تبلور سیاست‌های نژادپرستانه و آپارتایدی صهیونیست‌ها علیه ملت‌های منطقه و اثبات‌کننده خطای فاحش برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی دانست که هرگز مورد پذیرش ملت‌ها نخواهد بود.

آرارات میرزویان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مواضع صریح و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز، بر ضرورت برقراری دیدارها و گفت‌وگو میان کشورهای منطقه در این برهه حساس با محوریت ایران تأکید کرد.

وزیر خارجه ارمنستان با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان غزه، موضع ارمنستان در قبال مردم مظلوم فلسطین را همسو با مواضع جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.»

در ادامه رئیس جمهور کشورمان با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و گفت: «امروز آمریکا تلاش می‌کند آنچه را در حمایت از رژیم صهیونیستی و تأمین منافع نژادپرستانه خود نتوانسته در میدان محقق کند، با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل دنبال کند و لذا ملت‌ها و آزادگان جهان امیدوارند روسیه با توجه به جایگاه و اثرگذاری خود در شورای امنیت و نیز عرصه بین‌الملل مانع از تحقق نیت آمریکایی‌ها شود.

رئیسی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه «حتی در یک نشست منطقه‌ای هم نمی‌توان نسبت به رخدادهای جاری در غزه و پایمال شدن حقوق مردم بی‌دفاع بی‌تفاوت بود»، اظهار کرد: آنچه در غزه می‌گذرد، جنایتی هولناک علیه زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه است که با حمایت مستقیم و رسمی آمریکا و دیگر کشورهای غربی صورت می‌گیرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار ضمن تأکید بر پایبندی روسیه به اجرای همه توافقات و همکاری‌های خود با ایران در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، فرهنگی و انرژی، گفت: شرکت در نشست 3+3 در تهران جلوه‌ای از همکاری‌های منطقه‌ای روسیه با ایران است. ضمن اینکه در نشست امروز تأکید شد که مسائل منطقه باید بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود.»

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در ادامه  شامگاه دوشنبه با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد و با اشاره به خروش بی‌نظیر و بی‌سابقه مردم کشورهای جهان در پنج قاره در حمایت از مردم مظلوم فلسطین،گفت: «نقش ترکیه را در جلوگیری از گسترش جنایات علیه زنان و کودکان غزه با اهمیت بوده و بر لزوم همگرایی کشورهای اسلامی در فشار آوردن به صهیونیست‌ها برای توقف بمباران و برقراری آتش‌بس تأکید کرد.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن تأکید بر همسویی ترکیه با جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حل مسائل منطقه از طریق گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای و بدون دخالت خارجی بیان کرد: برگزاری نشست «گروه همکاری قفقاز» زمینه‌ساز رفع چالش‌های موجود میان کشورهای قفقاز و به نفع مردم منطقه است.

وزیر امور خارجه ترکیه نقش جمهوری اسلامی ایران در استقرار صلح و ثبات در منطقه را مؤثر، تعیین‌کننده و همراه با ابتکار عمل دانست.»

با توجه به اینکه نشست 3+3 برای اولین بار در دومین جلسه خود با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو، برگزار شد. تاکید بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و حفظ امنیت در منطقه از نکات مهم در این نشست بود که رئیس جمهور نیز در دیدار با وزرای خارجی کشورهای میهمان بر آن تاکید کرد. دو سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد و عملکرد این دولت در خصوص روابط سیاسی و بین المللی تصویری قوی و متفاوت به نمایش گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha