کد خبر 223380
۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴

بات‌ها مسئول نیمی از ترافیک جهانی اینترنت هستند

بات‌ها مسئول نیمی از ترافیک جهانی اینترنت هستند

براساس تحقیقات، بات‌ها مسئول ۵۰ درصد از ترافیک جهانی اینترنت هستند و بات‌های بد ۳۰ درصد از این ترافیک را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ بر اساس تحقیقات، بات‌ها مسئول ۵۰ درصد از ترافیک جهانی اینترنت هستند. سه مورد از این پنج مورد به‌عنوان بات‌های بد طبقه‌بندی می‌شوند که برای اهداف شرورانه مانند حملات (DDoS) و سرقت اطلاعات در نظر گرفته‌شده‌اند.

پس به‌طورکلی، بات‌های بد ۳۰ درصد از ترافیک اینترنت را تشکیل می‌دهند که سهم بسیار کمتری نسبت به ۳۹ درصد اندازه‌گیری شده در سال ۲۰۲۱ است. ۷۲ درصد از این نوع بات‌ها از ایالات‌متحده سرچشمه می‌گیرند، عمدتاً به این دلیل که تمایل دارند در ابرهای عمومی مانند «ای دبیلیو اس» (AWS) و «آژر» (Azure) سکونت داشته باشند. هر دو سرویس از محبوبیت یکسانی در میان سازندگان بات برخوردارند. این‌طور که پیداست، مسدود کردن بات‌هایی که از «ای دبیلیو اس» و «آژر» سرچشمه می‌گیرند، برای مدیران شبکه نسبتاً آسان است چراکه آن‌ها در محدوده آی پی مرکز داده خاصی قرار می‌گیرند.

بات (Bot) یک نرم افزار است که برای انجام کارهای خاص و مشخصی برنامه‌ریزی شده‌ است. بات‌ها به صورت خودکار کار می‌کنند. این بدان معناست، که آن‌ها طبق یک دستور العمل خاص کار می‌کنند؛ بدون نیاز به اینکه که کاربر انسانی آن‌ها را راه اندازی کند.

گفته می‌شود یک‌سوم ربات‌های بد از آدرس‌های مسکونی سرچشمه می‌گیرند. این موضوع را می‌توان با استراتژی پنهان کردن سازندگان بات توضیح داد که سعی می‌کنند آن‌ها را از طریق پروکسی‌هایی با آدرس آی پی نامشخص مخفی کنند.

بات‌های خوب

حضور گسترده بات‌ها در اینترنت چندان عجیب نیست. به‌عنوان‌مثال، از آن‌ها برای موتورهای جستجو، بررسی کپی‌رایت، نظارت بر معیارهای وب‌سایت یا جستجو در اینترنت برای چت بات‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود.
درحالی‌که در اصل، این توابع به‌عنوان فعالیت مخرب توسط حزبی مانند باراکودا طبقه‌بندی نمی‌شوند، استفاده‌های خاص قطعاً می‌تواند بحث‌برانگیز باشد. از ماه آگوست، مشخص شد که اوپن ای‌آی از چه بات‌هایی برای استخراج اطلاعات از اینترنت برای جمع‌آوری داده‌های آموزشی استفاده می‌کند. امروزه، مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند این بات نت را مسدود کنند تا از اختصاص محتوای آن‌ها برای اهداف تجاری جلوگیری شود.

بات‌ها علی‌رغم کاربردهای فراوان، شهرت زیادی ندارند. این موضوع تا حدی به دلیل توانایی آن‌ها در ایجاد ترافیک گمراه‌کننده در اطراف یک شخص یا صفحه عمومی است. برای مثال ایلان ماسک در سال جاری چندین بار علیه حضور ربات‌ها در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی ایکس صحبت کرده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha