کد خبر 223374
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

 «حیات» گزارش می دهد؛

دو خائن که داماد و پدر زن شدند

دو خائن که داماد و پدر زن شدند

پس از فرار مسعود رجوی و بنی صدر از ایران، پیوند ازدواج دخترِ یک دوست با دوست دیگر در فرانسه جشن گرفته شد که در نتیجه یک دوست، پدر زن دوست خود شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ یکی از مسائل پیچیده و کمتر مطرح‌ شده‌ دوره‌ ریاست‌جمهوری بنی‌صدر ارتباط روزن‌افزون وی با سران سازمان مجاهدین خلق است‌. این ارتباط چندماه پس از شروع کار رئیس‌جمهور و در سال ۱۳۵۹ آغاز و به‌تدریج با افزایش روند ملاقات وی با مسعود رجوی، نگرانی دیگر مسئولان نظام نسبت به این قضیه بیشتر گردید.

قدرت بنی‌صدر ۳ماه‌ و نیم  دوام آورد و پس از اتفاقات تلخ دانشگاه تهران، مجلس به عدم‌کفایت سیاسی او رای داد. حدود ۴۰ روز پس از آن هم بنی‌صدر به همراه شریک سیاسی‌ اش مسعود رجوی با پوشش زنانه از کشور فرار کرد، اما ماجرای بنی‌صدر به همین جا ختم نشد و دانشجویان پیرو خط امام مجموعه اسنادی از رابطه بنی‌صدر با سازمان سیا در سفارت اشغال شده آمریکا منتشر کردند، اسنادی که نشان می‌داد اولین رئیس‌جمهور ایران از حدود یک‌ماه قبل از پیروزی انقلاب در تور اطلاعاتی نیروهای سیا در پاریس بوده است.

در یکی از نامه های رجوی به بنی صدر که منتشر شده بود آمده است: «جناب آقای دکتر بنی‌صدر ریاست‌جمهوری و فرمانده کل قوا، محترما به خاطر کثرت مشکلات و خطرات ایمنی که متوجه جان و سلامتی اینجانبان مسعود رجوی، مهدی ابریشم‌چی، موسی خیابانی و عباسعلی داوری و علی زرکش است؛ مستدعی است مجاز فرمایید اینجانبان هریک با یک برادر و یا (نفر) محافظ حق حمل سلاح برای حفاظت شخصی داشته باشیم. مدارک مخاطرات مزبور قبلا به دفتر ریاست‌جمهوری تقدیم شده است. با تشکر. مسعود رجوی ۳۱/۱/۵۹». بنی‌صدر هم ذیل همین نامه به‌سرعت و در همان روز نوشت که «موافقت می‌شود».

پس از آن‏که مجلس شورای اسلامی به دلیل همسویی و همکاری بنی صدر رییس جمهور وقت، با گروهک منافقین، دامن زدن به تشنجات و درگیری‏ها در کشور، کوتاهی در دفاع از مرزهای ایران در دوران جنگ و عدم ممانعت از تجاوز ارتش بعث عراق به مرزهای کشور، رای به عدم کفایت سیاسی وی داد و حضرت امام خمینی (ره) نیز، او را از ریاست جمهوری عزل کردند، او به یک زندگی مخفی روی آورد و همواره با نامه و نوار، مردم را به شورش و آشوب دعوت می‏ کرد.

ماجرای دانشگاه تهران از این قرار بود که بنی صدر ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ برای گرامیداشت چهاردهمین سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق برای سخنرانی به دانشگاه تهران رفت قبل از حضور بنی صدر در دانشگاه برخی جریانهای فکری از جمله مائویستها و حزب رنجبران، مجاهدین خلق و لیبرالها تجمع پرجمعیتی را درست کردند و افرادی را  در گوشه و کنار محوطه دانشگاه مجهز به سلاح سرد کردند تا در صورت درگیری با جریان رقیب بتوانند آنها را سرکوب کنند. 

بنی‌صدر و مسعود رجوی چند روز پس از برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی محمدعلی رجایی، با یک فروند بوئینگ ۷۰۷ که سرهنگ بهزاد معزی، خلبان مورد اعتماد خاندان پهلوی که شاهِ پدر را در شهریور ۱۳۲۰ به آسوان مصر برد، به پاریس فرار کردند.

دو خائن که داماد و پدر زن شدند

۱۴ ماه بعد از فرار دو دوست از ایران، پیوند ازدواج دخترِ یک دوست با دوست دیگر در فرانسه جشن گرفته شد و این دو دوست که ماه ها جلوتر با هم پیوند فکری و ایدئولوژیک پیدا کرده بودند، شدند داماد و پدرزن.

با فرار رجوی و بنی‌صدر به فرانسه، طولی نکشید که دختر ۱۶ساله بنی‌صدر به نام فیروزه به عقد مسعود در تاریخ مهر ماه ۱۳۶۱ رجوی درآمد. این ازدواج اقدامی در جهت ایجاد روابط سیاسی میان این دو شخصیت کشور بود .رجوی حدود یک ‌سال پیش از ازدواج با دختر بنی‌صدر همسر خود یعنی اشرف ربیعی را در درگیری نیروهای سپاه با باقی‌مانده سران منافقین در ایران از دست داده بود. چندی از ازدواج مسعود و فیروزه نگذشته بود که آنها از یکدیگر جدا شدند.

 دختر بنی‌صدر بعد از جدایی در گفت‌وگویی علت طلاقش از رجوی را این‌گونه بیان کرد: روابط نامشروع مسعود با رئیس دفترش مریم عضدانلو که در آن زمان همسر مهدی ابریشمچی بود و تعدادی از دختران اعضای مجاهدین من را وادار به گرفتن تصمیم طلاق از مسعود رجوی کرد. فیروزه بنی‌صدر همچنین با بیان اینکه عامل طلاق او از رجوی تفکرات و روحیه قدرت‌طلبانه رجوی بوده، درعین‌حال برای توجیه ازدواج خود با رجوی تأکید کرده که ازدواج او معمولی بوده و هیچ ربطی به توجیه‌های ایدئولوژیک نداشته است.

منافقین که تعداد زیادی از مردم ایران را کشته بودند تحت حمایت بنی صدر هم قرار داشتند؛ یعنی او هم در این قتل ها شریک بود و تنها پس از حمایت رجوی از عراق بود که بنی صدر و رجوی از هم جدا شدند.

بنی صدر زمانی در شبکه صدای آمریکا شرکت کرده بود، درباره ازدواج دخترش در پاسخ به این سوال مجری که «آیا شما موافق ازدواج دخترتان با آقای رجوی بودید؟ چون در آن زمان به نوعی به ازدواج ایدئولوژیک تعبیر شد.» گفته «نه موافق نبودم. خود دخترم این تصمیم را گرفته است و استقلال داشته که این تصمیم را بگیرد.»

فیروزه بنی صدر گفته مهریه‌اش در ازدواج با مسعود رجوی «استقلال» و «آزادی» ایران بود اما وقتی که مسعود رجوی با عراق همکاری کرد، برای او به منزله پس گرفتن مهریه بوده و به همین دلیل به خاطر نقض استقلال و آزادی ایران از وی طلاق گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha