کد خبر 223348
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

حجت الاسلام باقی در گفتگو با «حیات»:

امام حسن عسکری (ع) بزرگترین زمینه‌ساز ظهور بودند

امام حسن عسکری (ع) بزرگترین زمینه‌ساز ظهور بودند

کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) بزرگ‌ترین زمینه ساز ظهور بود، گفت: امام حسن عسکری (ع) هم برای حفظ جان حضرت مهدی (عج) تلاش می‌کردند و هم باید ایشان را معرفی می کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ هشت ربیع الثانی سال 260 قمری یازدهمین ستاره درخشان اهل بیت امام حسن عسکری (ع) در مدینه دیده به جهان گشودند. ایشان فرزند امام هادی (ع) و پدر حضرت مهدی (عج) تعالی هستند.

چهار کنیه اَبوحُجّةُالله، ابوالحسن، اَبوقائم و ابومحمد را برای این امام بزرگوار ذکر کرده‌اند که مشهورترین القاب امام، «زکی» و «عسکری» است.

امام هادی (ع) پدر بزرگوار امام حسن عسکری (ع) در سن 23 سالگی ایشان به شهادت رسید و بعد از آن امام عسکری (ع) به مدت 6 سال عهده دار امامت بودند.

ایشان در سامرا تحت مراقبت حکومت عباسی قرار داشت و برای فعالیت‌هایش با محدودیت روبه‌رو بود. امام حسن عسکری (ع) از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامه‌نگاری با شیعیان ارتباط داشت. عثمان بن سعید، نخستین نایب خاص امام زمان (عج)، از نمایندگان خاص وی نیز به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام علی محمدباقی به مناسبت ولادت امام حسن عسکری (ع) درباره دوران زندگی این امام بزرگوار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در مورد امام حسن عسکری (ع) اساسا هر مقدار که دوران امامت به آخرین امام نزدیک‌تر می‌شد حساسیت به امام خیلی قوی تر و شدیدتر می‌شد. به گونه‌ای که قرار است که کل امامت به آخرین امام یعنی امام دوازدهم (عج) که منجی عالم بشریت و به تعبیری بهتر قرار است که حاکمیت الله را در زمین محقق کند، نزدیک می‌شد. در آن شرایط اهل بیت، حساسیت ویژه ای را در زمان خودشان احساس می‌کردند برای اینکه آن امانت الهی است که خداوند عهدش را با همه انبیا و اولیا بسته بودند.

وی افزود: با توجه به روایات که قرار بود آخرین منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) متولد شوند تا آن حرکت عظیم جهانی را انجام دهد، دوستان و دشمنان منتظر آن موعود بودند. چون بنا به احادیثی که بحث دوازده خلیفه مطرح بود، هم شیعه و هم سنی نقل کرده بودند و همه قبول داشتند که پیامبر (ص) فرمودند: «بعد از من دوازده خلیفه خواهد آمد». همچنین همه قبول داشتند که پیامبر(ص) فرموده بودند که آخرین نفر که بیاید جهان را پر از عدالت می‌کند همانطور که پر از ظلم و جور شده بود. بنابراین دشمن مراقب بود که حضرت مهدی (عج) چه زمانی خواهد آمد تا ایشان را از بین ببرد. از آن طرف نیز  دوستان و شیعیان هم منتظر بودند که امام چه زمانی به دنیا می آید که دست آن ها را بگیرد و از آن وضعیت اسفباری که در جامعه وجود داشت، نجات بدهد و جهان را پر از عدل و عدالت کند.

حجت الاسلام باقی با اشاره به تحت نظارت قرار گرفتن امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) توسط دستگاه خلافت در شهر سامرا گفت: این دو امام بزرگوار را بدین جهت تحت نظر قرار دادند که به تولد حضرت مهدی (عج) نزدیک می‌شدند. اینکه دستگاه خلافت می خواست مراقب باشد تا هر وقت که امام زمان (عج) به دنیا آمد این امام را از بین ببرد.

وی افزود: در دوران امامت امام هادی (ع) و فرزندش امام حسن عسکری (ع) ارتباط شیعیان با اهل بیت قطع شد. امام حسن عسکری (ع) نمی‌توانستند ارتباط ظاهری با مردم داشته باشند از آن جهت که خلافت و دستگاه حکومت اجازه نمی‌داد ارتباط بگیرند و تحت سخت ترین نظارت‌ها و شرایط قرار داشتند.

حجت الاسلام باقی با اشاره به عزم دستگاه خلافت برای از بین بردن حضرت مهدی (عج) بیان داشت: آن ها تمام هدفشان این بود که جلوی تولد فرزند امام حسن عسکری (ع) را بگیرند.آن ها مرتب به خانه امام حسن عسکری (ع) می‌آمدند و مدام امام را تحت بازجویی قرار می‌دادند که آیا این فرزند متولد شده است یاخیر؛ این فرزندی که موعود همه امت ها است چه زمانی قرار است متولد شود؟ از این رو به خانه امام حسن عسکری (ع) هجوم می آوردند و همه مکان‌های منزل ایشان را جست و جو می کردند و حتی چاه منزل ایشان را می‌گشتند تا شاید بچه ای را پیدا کنند و او را از بین ببرند.

وی ادامه داد: دستگاه خلافت مدام این روند را با امام حسن عسکری (ع) داشتند و بسیار امام  را اذیت و تحت فشار قرار می دادند. امام هم در مقابل به گونه ای که کاملا کارهایشان مخفیانه باشد و برای دشمن شک و شبهه ای ایجاد نکند رفتار می کرد. برخورد ایشان به شکلی بود که گویا فرزندی متولد نشده است. جالب است که در این قضایا دستگاه حکومتی حتی برای همسر امام حسن عسکری (ع) قابله استخدام کردند که برای حکومت جاسوسی کنند که هر وقت احساس کردند همسر امام حسن عسکری (ع) باردار است بلافاصله خبر به دستگاه خلافت دهند و این فرزند را از بین ببرند.

حجت الاسلام باقی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع) مجبور بود از آن فضا و از حضرت بقیه الله مراقبت کنند، گفت: به معجزه الهی و آن اراده خداوند که قرار بود این فرزند زنده بماند، اثری از حمل و  بارداری در حضرت نرجس خاتون نبود. شبی که حضرت مهدی (عج) متولد شدند حتی حکیمه خاتون که عمه امام حسن عسکری (ع) بود تعجب می کرد و می گفت مگر نرجس خاتون باردار است که می گویید امشب کنارش بمانم!  این اعجازی بود که کسی متوجه نشده بود که همسر امام حسن عسکری (ع) باردار بود. 

کارشناس مذهبی با بیان اینکه زندگی امام حسن عسکری(ع) خاص بود، ادامه داد: درقضیه ازدواج امام حسن عسکری (ع) با نرجس خاتون نیز ازدواج آن‌ها خاص بود به این شکل که حضرت نرجس خوابی دید و به سمت امام راهی شد و خودش را به شکل اسیر درآورد که نهایتا به ازدواج ختم شد. همه این اتفاقات برای این بود که قرار بود موعود آخرالزمان به دنیا بیاید، موعودی که گفتند وعده همه امت ها است.

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) بزرگ‌ترین زمینه ساز ظهور بود، گفت:  امام حسن عسکری (ع) هم برای حفظ جان حضرت مهدی (عج) باید تلاش می‌کردند و هم باید ایشان را معرفی می کرد، این در حالی بود که نباید دستگاه خلافت متوجه شود و از آن طرف دیگر شیعه باید ایشان را می دید و امام بعد از امام حسن عسکری (ع) لازم بود به عنوان کسی که امام مسلمین و امام جهان هستی است، معرفی شود. از این جهت امام حسن عسکری (ع) باید شیعه را آماده می کرد. چون حضرت مهدی (عج) درغیبت و امام حسن عسکری (ع) در نیمه غیبت بودند.

کارشناس مذهبی در پایان بیان داشت: ما اگر در مسیر امام قدم بر نداریم باید بدانیم که در راه باطل قدم برداشته ایم. زیرا کسی که در راه دولت حق قدم برندارد، خواه نا خواه تبدیل به مهره باطل می‌شود. در زندگی خوب است که همیشه سعی شود برای تحقق حاکمیت الله در زمین که البته اوج آن در حکومت امام زمان (عج) هست تلاش کرد. چون امام زمان (عج) قرار است کل نظام هستی را  در اوج عدل بالا بیاورد و انسان را به سرمنزل مقصود برساند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha