کد خبر 222982
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱

رایزنی ژاپن با ایران برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در منطقه

رایزنی ژاپن با ایران برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در منطقه

وزیر امور خارجه ژاپن امروز در نشست صلح قاهره با تاکید بر لزوم تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی در منطقه در پی جنگ غزه، گفت که رایزنی‌های نزدیکی با ایران دارد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن، امروز در نشستی در قاهره با تمرکز بر جنگ غزه، خواستار تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای «جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی در منطقه شد.»

کامیکاوا در این نشست که سران و مقامات برخی دیگر از کشورها نیز در آن شرکت داشتند و به میزبانی «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهور مصر در قاهره برگزار شد، در میان تداوم درگیری‌ها میان جنبش مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، تمایل توکیو برای کمک به آرام کردن تنش‌ها «در اسرع وقت» را اعلام کرد.

کامیکاوا که تنها پنج هفته از انتصاب او به وزارت امور خارجه ژاپن می‌گذرد، از فرصت سخنرانی خود در قاهره برای تاکید بر ضرورت تحویل کمک‌های بشردوستانه لازم به مردم نوار غزه در اسرع وقت و تخلیه شهروندان خارجی در این منطقه استفاده کرد.

او درباره شهروندان خارجی گفت: «این شهروندان، تمامشان هنوز دوست فلسطین هستند.»

رایزنی ژاپن با ایران برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در منطقه

ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از گذرگاه رفح

کامیکاوا سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که ژاپن از طریق نهادهای بین‌المللی، ۱۰ میلیون دلار کمک‌های انسانی به نوار غزه اعزام می‌کند. اما او در سخنرانی خود اشاره کرد که ممکن است کمک‌های بیشتری نیز در نظر گرفته شود.

وزیر امور خارجه ژاپن با گفتن این که «این اولین مورد از کمک‌هایی است که ژاپن برای آن برنامه‌ریزی می‌کند و ما به وقت خود، کمک‌ها بر اساس نیازهای موجود را نیز بررسی خواهیم کرد»،‌ بیان کرد که توکیو از اخبار ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی به غزه برای اولین بار پس از آغاز جنگ استقبال کرد.

ثبات منطقه برای ژاپن که به شدت به واردات نفت خام از این منطقه وابسته است، اهمیتی حیاتی دارد. توکیو به مدت دهه‌ها، روابط دوستانه با بسیاری از کشورهای منطقه را حفظ کرده است و کامیکاوا در همین راستا متذکر شد که کشورش «رایزنی‌های نزدیکی با بازیگران مهم منطقه‌ای مانند فلسطین، اسراییل، کشورهای عربی و ایران» دارد.

در حالی که مشخص نیست آیا توکیو از نفوذ لازم برای ایفای نقش میانجی در این درگیری برخوردار است یا نه، کامیکاوا تاکید کرد که این جنگ نباید به روند صلح منطقه پایان بدهد.

رایزنی ژاپن با ایران برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در منطقه

«محمود عباس» رییس تشکلیلات خودگردان فلسطین، امروز در نشست صلح قاهره

وزیر امور خارجه ژاپن گفت: «ما نباید بگذاریم این رخ‌داد اندوه‌باری که در حال حاضر شاهد آن هستیم، پنجره فرصت‌ برای صلح خاورمیانه را ببنند. ما تنها از طریق گفتمان می‌توانیم این مسئله را حل کنیم. موضع ژاپن در حمایت از «راهکار دوکشوری» تزلزل‌ناپذیر است.»

کامیکاوا، سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگویی با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود خواستار ایفای نقش ایران در کاهش درگیری‌ها در جنگ غزه شده بود.

در حالی عملیات «طوفان الاقصی» وارد سومین هفته (پانزدهمین روز) خود شده که اشغالگران بمباران تمام مناطق نوار غزه را تشدید کرده و پس از درخواست تخلیه مناطقی در شمال نوار غزه، دستور تخلیه بیمارستان‌ها را داده‌اند؛ اقدامی که فاجعه انسانی و بهداشتی در غزه رقم می‌زند و بخش بهداشت فلسطین نمی‌تواند آن را تحمل کند.

طبق آخرین آمار اعلام شده حملات رژیم صهیونیستی طی ۱۵ روز جنایت در غزه منجر به شهادت ۴۱۳۷ فلسطینی شده است. این حملات همچنین بیش از ۱۳ هزار مجروح بر جای گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha