کد خبر 222867
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

یادداشت/ میناسادات حسینی

به بهانه ۲۹ مهر، روز ملی صادرات

به بهانه ۲۹ مهر، روز ملی صادرات

بی ‌اغراق نام ‌گذاری ۲۹ مهرماه به عنوان روز ملی صادرات یکی از اتفاق‌های فرخنده ای است که در عرصه تجارت خارجی ایران خوش می درخشد.

حیات؛ این نام گذاری، نمادی برای ترویج فرهنگ صادرات و فرصت ارزشمندی در راستای تبادل افکار و بررسی راهکارها و روش های نوین برای رشد و توسعه صادرات و رسیدن به اهداف عالی ایران اسلامی است.

توسعه تجارت بین ‌الملل و صادرات به استناد آمارها و اسناد اقتصادی، از مهم‌ترین عوامل تعیین‌ کننده توسعه و رشد اقتصادی هر کشوری است و با نگاهی گذرا به الگوهای رشد کشورهای مطرح منطقه مانند کره‌ جنوبی یا حتی ابراقتصادهایی مانند چین و هند می توان فهمید که مستقیم ‌ترین راه توسعه اقتصادی از مسیر گسترش صادرات می ‌گذرد. بنابراین صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها و همچنین کشور عزیزمان در بازارهای جهانی نقش بی بدیلی را به عنوان محور توسعه و پیشرفت ایفا می کند. همچنین، صادرات بدون اغماض به عنوان کلید پایداری و ثبات واحدهای تولیدی در برابر تکانه‌های اقتصادی است. 

اما بد نیست در این روز مبارک و فرخنده، ریشه جدی ترین مانع در برابر صادرات را کشف کنیم؛ شاید به همین بهانه مسیر صادراتی را بهتر و سریع تر بپیماییم.

به گفته صادرکنندگان و بازرگانان، جدی‌ترین مانع در برابر صادرات، پیمان‌سپاری ارزی است. در سال‌های اخیر، چارچوب قوانین بازدارنده در برابر صادرات تداوم داشته و تغییر قابل توجهی در آن صورت گرفته است. کماکان اما با اختلاف، بزرگ‌ترین چالش صادرات کشور، موضوع پیمان‌ سپاری ارزی است.

هرچند فعالان مصرانه روی لغو پیمان‌ سپاری ارزی تأکید دارند اما سیاست‌گذار به دلیل دغدغه ‌های غیراقتصادی نمی ‌تواند در این بخش که ارتباط تنگاتنگی با معیشت مردم دارد، انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشد، بنابراین باید پیشنهادهایی را به دولت داد که در روند اجرای پیمان ‌سپاری ارزی، شرایط را تعدیل کند.

امید است با ارائه پیشنهادات جدید مسیر صادرات روی غلتک بیفتد و شاهد افزایش آن در افق پیشرو باشیم.

در پایان لازم است به مناسبت روز ملی صادرات، ارج نهیم تلاش‌های بی‌ شائبه بخش خصوصی، بازرگانان، صادرکنندگان و متولیان تجارت خارجی را. حالا که اقتصاد ایران عزم کرده تا با تمام توان در عرصه‌ های رقابت جهانی ظاهر شود، بهترین فرصت برای دولت سیزدهم برای تبادل افکار و شناخت ضعف‌ ها و توانایی‌ ها و رفع موانع موجود است. پس روز ملی صادرات مبارک!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha