کد خبر 222764
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰

گفتگوی علی‌اف با نماینده آمریکا درباره عادی‌سازی با ایروان

گفتگوی علی‌اف با نماینده آمریکا درباره عادی‌سازی با ایروان

دفتر رئیس‌جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) اعلام کرد که الهام علی‌اف و دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا درباره عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ دفتر رئیس جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان میزبان جاشوا هاک، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا بود. طرفین در این دیدار درباره تضمین صلح و ثبات در این منطقه و فرایند عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان تبادل نظر کردند.

بر اساس این بیانیه، در این دیدار علی‌اف بر عزم باکو در قبال دستور کار صلح منطقه‌ای، عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان و همچنین «تداوم مذاکره بر سر توافق صلح و امضای هرچه زودتر آن» تاکید کرد.

در روز سه‌شنبه نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برای امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال میلادی جاری اعلام آمادگی کرد. 

در نوزدهم سپتامبر ارتش جمهوری آذربایجان نیروهایش را به قره باغ کوهستانی فرستاد تا کنترل این منطقه را از اکثریت ارمنی‌تبار آن پس بگیرد. قره باغ کوهستانی منطقه‌ای است متعلق به جمهوری آذربایجان که اکثریت مردم آن ارمنی‌تبار بودند. این جمعیت ارمنی‌تبار در قره باغ اعلام استقلال کرده و جمهوری خودخوانده «آرتساخ» را تشکیل داده بودند؛ اما با حمله اخیر باکو و با میانجی‌گری روسیه، آنها ادعای استقلال خود را پس گرفته و ۱۰۰ هزار تن از ۱۲۰ هزار جمعیت ارمنی تبار این منطقه، قره باغ را به مقصد ارمنستان ترک کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha