کد خبر 222758
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵

چین: مواضع پکن و مسکو نسبت به فلسطین یکسان هستند

چین: مواضع پکن و مسکو نسبت به فلسطین یکسان هستند

فرستاده ویژه چین در غرب آسیا در جریان دیدار با همتای روس خود در قطر بر هم‌راستا بودن مواضع پکن و مسکو در تلاششان برای فرونشاندن بحران درگیری حماس و رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ ژای جون، فرستاده ویژه چین در غرب آسیا در اولین ایستگاه از تور سفرهایش به این منطقه وارد قطر شد و به دیدار میخائیل بوگدانوف، همتای روسیه‌ای خود رفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ژای جون در این دیدار بیان داشت، عامل ایجاد بحران اخیر مربوط به فلسطین تضمین ندادن به فلسطینی‌ها از بابت حقوقشان است.

این فرستاده چین بعد از نشستش با بوگدانوف در شهر دوحه، یک روز بعد از نشست کم‌سابقه‌ای بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جینپینگ، همتای چینی وی در شهر پکن اظهار کرد، مسکو و پکن دارای موضعی یکسان نسبت به مساله فلسطین هستند.

ژای خاطرنشان کرد: «دلیل بنیادین وضعیت فعلی مربوط به جنگ فلسطینی‌ها و اسرائیل این است که حقوق ملی مشروع مردم فلسطین تضمین نشده‌اند.»

یک هفته پیش، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین گفت، «همه اقداماتی را که به غیرنظامیان آسیب وارد می‌کنند» محکوم می‌کند و «اقدامات اسرائیل فراتر از محدوده دفاع شخصی» است.

روز پنجشنبه «نیکولاس برنز»، سفیر آمریکا در چین به تلویزیون بلومبرگ گفت، دیدگاه‌های آمریکا و چین نسبت به جنگ حماس و رژیم صهیونیستی متفاوتند.

روز چهارشنبه، پیش نویس قطعنامه‌ای تهیه شده توسط برزیل که خواستار آتش‌بس انسانی برای این جنگ شد بدون وتو شدن توسط آمریکا به تصویب نرسید.

قطعنامه‌ای مشابه که روز دوشنبه گذشته توسط روسیه تهیه شد نیز به طرزی مشابه به تصویب نرسید.

نشریه گلوبال تایمز چین در سرمقاله ‌ای نوشت: «نگرش مغرضانه آمریکا یکی از دلایل ریشه‌ای مساله دیرینه فلسطین است و این نگرش کاتالیزور تشدید جنگ در زمانی که بروز یابد است.»

ژای جون خاطرنشان کرد، چین آماده حفظ هماهنگی و ارتباط با روسیه در تلاش برای فرونشاندن جنگ بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی است.

به نوشته رویترز، روسیه نیز اعلام کرد، سیاست‌هایش نسبت به غرب آسیا و شمال آفریقا را با چین هماهنگ می‌کند. وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، بوگدانوف در دیدارش با ژای جون در دوحه درباره جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی تبادل نظر داشته است.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه تصریح شد: «در این دیدار بر تمرکز مداوم مسکو و پکن بر هماهنگ سازی نزدیک تلاش‌هایشان به نفع راه حل سیاسی برای این بحران و دیگر بحران‌ها در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha