کد خبر 222528
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

رایزن فرهنگی ایران در پاکستان در گفتگو با «حیات»:

گسترش زبان فارسی در پاکستان از اهمیت خاصی برخوردار است

گسترش زبان فارسی در پاکستان از اهمیت خاصی برخوردار است

احسان خزاعی گفت: بحث گسترش زبان فارسی در کشور پاکستان از اهمیت خاصی برخوردار است. به هر حال زبان فارسی در کشور پاکستان نفوذ فراوانی داشته و از گذشته زبان رسمی و دیوانی در این کشور بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ از آثار قدرت هر کشور فرارفتن زبان آن کشور از مرزهای خود است و در هزار ساله گذشته در هر زمانی و جایی که ایران مرزی داشته، زبان فارسی از آن مرز فراتر رفته است و بسیاری از مناطق آسیا از شبه قاره هند تا آسیای مرکزی تا چین و بین النهرین زبان فارسی زبان علمی،ادبی، عرفانی و دلی آنان بوده است.

مقام معظم رهبری در تاریخ  12 اسفند 1377 در سخنانی درباره گسترش زبان فارسی فرمودند: «زبان فارسی توانسته است در ایران، بیشترین تلاش را برای گسترش و تحکیم اسلام انجام دهد. اسلام، به زبان عربی وارد ایران شد، اما به زبان فارسی ترویج پیدا کرد و در طول قرنهای متمادی بیشترین معارف اسلامی و سخنان حکمت آموز به وسیله ایرانیان فارسی زبان در میان ملت ها انتشار یافت ، بنابراین زبان فارسی در این بخش از جهان از حقوق واضحی در جهت گسترش اسلام و فرهنک و تمدن بشری برخوردار است.»

یکی از کشورهایی که زبان فارسی برایشان جایگاه ویژه ای داشته و دارد کشور پاکستان است. از دیرباز ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه دارای راوبط گسترده سیاسی و فرهنگی بوده اند. بدون شک یکی از مهم‌ترین عواملی که نقشی مهم در روابط دوستانه و همگرایی این دو کشور داشته اشتراک در فرهنگ مذهبی بوده است. البته کشور ایران و پاکستان مشترکات زیادی در زمینه‌های مختلف دارند که به ویژه اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور بیشتر از هر زمینه دیگر برجسته است و پیوندهای عمیقی بین ملت‌های ایران و پاکستان وجود دارد.

احسان خزاعی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور پاکستان است. با وی در خصوص گسترش و ترویج زبان فارسی، تقریب مذاهب اسلامی و سیاست‌های کشور پاکستان در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی به گفتگو پرداختیم. متن این گفتگو در ذیل آمده است.

حیات: گسترش و ترویج زبان فارسی در پاکستان به چه صورت است؟

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور پاکستان: بیش از 70 سال از فعالیت‌های فرهنگی و هنری رایزن‌های فرهنگی در پاکستان می گذرد. تقریبا می شود گفت عمر رایزنی فرهنگی به طول عمر تشکیل کشور پاکستان است. بعد از استقلال پاکستان سفارت ایران در پاکستان تاسیس شد و بعد هم رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان شکل گرفت که تا اکنون خدمات فرهنگی زیادی را در کشور پاکستان داشته است.

در حال حاضر محور فعالیت‌های ما درحول دو محور اصلی و اساسی که شامل توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی و تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی در کشور پاکستان است. بحث گسترش زبان فارسی از اهمیت خاصی برخوردار است.  به هر حال زبان فارسی در کشور پاکستان نفوذ فراوانی داشته و زبان رسمی و دیوانی در این کشور بود.

اکنون نیزبسیاری از نخبگان و حتی از استادان و فارسی آموزان پاکستانی به زبان فارسی، شعر می گویند و علاقه‌مند هستند. 11 گروه زبان فارسی در دانشگاه‌های پاکستان مستقر هستند.

قراردادهای مختلف دانشگاهی بین کرسی های زبان فارسی پاکستان و ایران وجود دارد و  زبان فارسی از جایگاه بسیار بالا و خاصی برخوردار است. هر چند شاید در 200 سال اخیر با توجه به نفوذ کشورهای غربی مخصوصا کشور انگلستان زبان فارسی مقداری کم‌رنگ شد ولی به هر حال جایگاه خودش را هنوز دارد. تلاش ما این است که بتوانیم جایگاه زبان فارسی در این کشور را به جایگاه اصلی و اولیه خودش برگردانیم. در این راه بنیاد سعدی که آموزش‌های زبان فارسی را در خارج از کشور عهده دار هست  نیز به ما کمک می کنند. رایزنان فرهنگی در حقیقت نمایندگان بنیاد سعدی نیز هستند.
 

حیات: موضوع تقریب مذاهب و وحدت مذاهب اسلامی در پاکستان چگونه پیش می‌رود؟

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور پاکستان: فعالیت دیگرمان که به عنوان محور مهم فعالیت ها است؛ بحث تقریب مذاهب و وحدت مذاهب اسلامی است که از اهمیت خاصی برخوردار بوده؛ به هر حال در کشور پاکستان فرقه‌گرایی زیاد است. عموما مسلمانان کشور پاکستان از اهل سنت هستند و شیعیان شاید حدود 20 درصد جمعیت را دارند. کشور پاکستان حدود 50میلیون نفر شیعه دارد. دشمنان اسلام همیشه سعی می‌کنند که بین این مذاهب اختلاف ایجاد کنند یا احیانا اگر افتراقاتی بین این مذاهب هست به آن ها دامن بزنند و زیاد کنند؛ تلاش ما این است که با همیاری نهادهای مسئول در کشورمان مثل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی راه حل هایی را برای تقریب مذاهب پیدا کنیم. در این خصوص امسال نیز مهمانان زیادی را از کشور پاکستان داشتیم که برای سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران اعزام شدند.

در طول سال نیز کنفرانس های منطقه‌ای و به صورت کشوری در کشور پاکستان برگزار می‌شود که در این برنامه‌ها نیز حضور فعال داریم و از آن ها حمایت و پشتیبانی می کنیم. تعداد محدودی ایرانیان مقیم در شهرهای مختلف کشور پاکستان زندگی می‌کنند که به هر حال مورد حمایت فعالیت‌های رایزنی فرهنگی و خانه های فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کشور پاکستان قرار دارند.

حیات: چه تعداد نمایندگی فرهنگی فعال در کشور پاکستان وجود دارد؟

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور پاکستان: در کشور پاکستان هفت خانه فرهنگی، یک رایزنی فرهنگی و یک مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان وجود دارد که مجموعا نه نمایندگی را شامل می شود. این 9 نمایندگی فرهنگی در پاکستان نشان دهنده عمق توجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به روابط فرهنگی با کشور پاکستان است و همگی این ها فعال هستند.

حیات: نگاه کشور پاکستان به موضوع فلسطین و قدس چگونه است؟

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور پاکستان: یکی از سیاست‌هایی که در حقیقت سیاست‌های راهبردی هم در کشور ایران و هم در کشور پاکستان یکسان بوده همین مسئله قدس و فلسطین است. کشور ایران و پاکستان هر دو همگام در رابطه با این مسئله حرکت می کنند و حتی در بعضی از موارد شاهد هستیم که در پاکستان فعالیت‌های زیاد و بیشتری در این رابطه صورت می گیرد. هر ساله برنامه روز قدس در پاکستان به اشکال مختلف در شهرهای مهم پاکستان برگزار می شود.

 کشور پاکستان در مسئله قدس قوانینی را دارند که علیه رژیم اشغالگر بوده و شبیه قوانین ما است. به عنوان مثال در پاسپورت‌ها و گذرنامه‌های ایرانی مُهری خورده که ورود به کشور غاصب صهیونیستی ممنوع اعلام شده است، مانند همین مُهر در گذرنامه های اتباع پاکستانی نیز است. یعنی این‌ها حق ورود به کشور را ندارند و حساسیت زیادی است که در حقیقت اگر کسی بخواهد وارد آن کشور شود وبا رژیم صهیونیستی تجارت کند محکوم خواهد شد.

اکنون که بحث پیروزی‌های اخیر گروه‌های جهادی در فلسطین محقق شده در پاکستان یک پشتیبانی، همدلی، همگامی و هم سویی زیادی در این رابطه برقرار شده است. چندین کنفرانس را در همین چند روز برگزار کردند و خیلی از مردم به خیابان ها رفتند و حمایت خودشان را از این طریق ابراز کردند.

در مجموع چون کشور پاکستان از ابتدا هم تشکیلش بر اساس منشوری بود که انجام شد و محمدعلی جناح که در حقیقت قائد اعظم کشور پاکستان هستند، ایشان تثبیت و تاکید کردند که کشور پاکستان هیچ وقت رژیم غاصب صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت. بنابراین این فضا و در حقیقت روش در کشور پاکستان است که با رژیم صهیونیستی هیچ وقت سازشی را نداشتند، به نظر می رسد که تا انتها هم ان شاالله نخواهند داشت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha