کد خبر 222527
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

کشف دارویی که بهتر از اسپرسو با خواب آلودگی مبارزه می کند

کشف دارویی که بهتر از اسپرسو با خواب آلودگی مبارزه می کند

دانشمندان دارویی کشف کردند که بهتر از اسپرسو با خواب آلودگی در روز مبارزه می کند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ محققان کانادایی سه داروی ضد خستگی را کشف کردند که می توانند برای رفع احساس خواب آلودگی در طول روز موثر باشند.

آنها مطالعات قبلی این دارو را بر روی افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب که قبلاً از درمان دیگری مانند ماسک فشار مثبت راه هوایی (PAP) استفاده می کردند، مرور کردند

آپنه خواب یک بیماری شایع مرتبط با خواب است که در خواب تنفس متوقف می شود و بدن را در معرض خطر کمبود اکسیژن قرار می دهد که خطری حیاتی است. آپنه انسدادی خواب شایع ترین نوع آپنه است.

محققان 14 کارآزمایی بالینی قبلی را با 3085 شرکت‌کننده با آپنه انسدادی خواب و خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز بررسی کردند.

آنها اثربخشی سه داروی ضد خستگی ( سولیامفتول، آرمودافینیل-مودافینیل و پیتولیسانت) را مقایسه کردند. مشخص شد که هر سه این داروها در مبارزه با خستگی بیماران مؤثرتر از دارونما هستند و سوریامفتول بیشترین تأثیر را دارد.

میزان خستگی شرکت‌کنندگان با استفاده از پرسشنامه‌های خود گزارش‌دهی و آزمونی به نام تست حفظ بیداری (MWT) اندازه‌گیری شد که میزان هوشیاری افراد در طول روز را می سنجد.

این آزمون از فردی گرفته شد که سعی می کند در حالی که در اتاقی با نور کم قرار دارد بیدار بماند. و حسگرهایی به بدنش متصل است که علائم حیاتی اش را اندازه گیری می‌کند. 

نتیجه تحقیقات نشان داد که آرمودافینیل-مودافینیل و پیتولیزانت پس از یک ماه استفاده، می‌توانند هوشیاری افراد را تا میزان قابل توجهی بهبود ببخشند. 

محققان خاطرنشان کردند که عوارض جانبی این داروها می تواند برای مصرف کنندگان مشکل ساز باشد.

به عنوان مثال، استفاده از «سوریامفتول» در طول زمان باعث افزایش فشار خون می شود. 

این تحقیق نیز در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد.

به گفته سازندگان داروی «سوریامفتول» با نام تجاری« SUNOSI»،  تا 9 ساعت فرد را از حالت خمودگی و خواب آلودگی می رهاند. اما با مصرف کافئین، افراد احتمالاً بعد از چهار تا شش ساعت اثرات آن را احساس نخواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha