کد خبر 222505
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

عشقی: سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد ۳۰ درصد است

عشقی: سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد ۳۰ درصد است

رئیس سازمان بورس گفت: برای افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد، ملزومات حقوقی لازم است. سازمان بورس با طراحی ابزارهای مختلف توانسته این بستر را فراهم کند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ مجید عشقی در نشست حکمرانی تامین مالی از طریق بازار سرمایه بیان کرد: در مقایسه با سهم بازار سرمایه و بازار پول در تامین مالی ارقامی‌ منتشر می‌شود که این مقایسه صحیح نیست. به عنوان مثال منابعی که طی سال‌ها از بانک‌ها انباشته شده با منابعی که در یک سال گذشته از بازار سرمایه تامین شده، مقایسه می‌شود؛ حال آنکه باید منابع انباشته شده در یک زمان مساوی مورد مقایسه قرار بگیرد. با این حساب سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد، ۳۰ درصد است.

ملزومات افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد

وی افزود: برای افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد، ملزومات حقوقی لازم است. سازمان بورس و اوراق بهادار با طراحی ابزارهای مختلف توانسته این بستر را فراهم کند و این امر تا حدودی محقق شده است.

عشقی ادامه داد: بحث بعدی، توسعه نهادهای مالی است که در سال های اخیر اقداماتی در راستای توسعه کارگزاری‌ها، شرکت‌های رتبه‌بندی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… صورت گرفته است تا سطوح مختلف ریسک برای سلایق مختلف معرفی شود. نهادهای مالی تا چند سال نمی‌توانستند مجوز بگیرند اما در دوره کنونی ما توانستیم مجوز ۱۱ شرکت سرمایه‌گذاری و سبدگردان را صادر کنیم.

رئیس سازمان بورس گفت: رکن دیگر تامین مالی، ابزارهای تامین مالی است. در این حوزه ابزارهای بدهی صکوک، گواهی سپرده، اوراق مرابحه و اوراق عقود اسلامی که توسط دولت و بخش خصوصی منتشر می‌شود؛ ارائه شده و سعی ما بر افزایش سهم تامین مالی از سمت بخش خصوصی است.

وی افزود: هدف ما توسعه ابزارهای ترکیبی اعم از اوراق بدهی و سرمایه‌گذاری است. با توجه به تورمی که وجود دارد خیلی از سرمایه‌گذاران نیازمند این اوراق هستند و خیلی از افراد قابلیت سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌ها را ندارند. ابزارهای مالی این قابلیت را دارند که این نیاز را هم مرتفع کنند.

وی افزود: عمده سرمایه‌گذاری در مسکن توسط سرمایه بخش خصوصی صورت گرفته است. ابزارهای مالی برای تامین مالی بخش مسکن و تامین مالی مستقیم پروژه‌های مسکونی از بازار سرمایه کافی نبوده و ابزارهای قبلی نتوانسته است مستقیما در ساخت‌وساز مشارکت داشته باشند. ما باید ابزارهایی طراحی کنیم که بتواند نوسانات حوزه مسکن را منعکس کند.

رئیس سازمان بورس گفت: بحث بعدی عدم‌آشنایی و آگاهی مردم است. یکی‌از اهداف جدی ما تسریع فرآیندها، تامین مالی و توسعه خدمات آموزشی است.

عشقی اظهار کرد: دارایی‌های دیجیتال یکی از بحث‌های جدی بازارهای مالی دنیاست که بسیاری از کشورها در آن بلاتکلیف هستند و در کشور ما هم تصمیم جدی برای آن اتخاذ نشده است. ما نمی‌توانیم به این حوزه بی‌توجه باشیم؛ چرا که نقدشوندگی بسیار زیادی دارد و بازار مناسبی‌ برای تامین مالی‌های خرد است. استفاده از فناوری‌های نوین برای تغییر شکل بازار سرمایه یک امر ضروری است و سازمان بورس و اوراق بهادار مصوبه جدیدی برای این فناوری‌ها در آینده تدارک دیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha