کد خبر 222467
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

یادداشت/ بهاره بهرامی

اطاله دادرسی و عدم بازدارندگی مجازات، دو عامل اصلی تکرار جرم

اطاله دادرسی و عدم بازدارندگی مجازات، دو عامل اصلی تکرار جرم

اطاله دادرسی و عدم بازدارندگی مجازات از مهمترین چالش های موجود در حوزه تکرار جرم است، در واقع عدم تناسب مجازات با جرم بعضا سبب گسترش جرم و تکرار آن توسط سابقه دارها می شود.

حیات: موضوعاتی از قبیل تکرار و تعدد جرم این روزها به یکی از مباحث مطرح در حوزه حقوق کیفری تبدیل شده است. در واقع تکرار جرم به معنای وصف رفتارهای مجرمانه فردی می باشد که به موجب حکم قطعی لازم الاجرا از یکی از محاکم کیفری، مرجرم شناخته می شود اما در یک مدت زمان کوتاه مجددا با وجود سابقه کیفری، جرم دیگری را که اغلب از جنس همان جرم پیشین است، مرتکب می شود.

به موجب ماده 136 قانون مجازات اسلامی " هرگاه کسی سه مرتبه مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد وی در مرتبه چهارم به اعدام محکوم می شود.

البته این ماده ناظر به تکرار جرم در جرایم حدی نظیر زنا، لواط، سرقت، محاربه، سب نبی و ... می باشد که معیار تشخیص آن تعدد از تکرار جرم اجرای حکم است.

حال در این ارتباط و با وجود پیدایش و گسترش روز افزون فعالیت گشت های پلیس، این روزها شاهد زورگیری و سرقت های خرد در اکثر کلانشهرها هستیم.

در واقع مدتیست کاربران فضای مجازی شاهد نشر فیلم های دوربین های مدار بسته ای هستند که لحظه سرقت و زورگیری از شهروندان را ثبت و ضبط کرده اند.

صحنه هایی که گاها شوک آور بوده و نفس را در سینه مخاطبان حبس می کند.

سارقین که حتی در روز روشن و با سلاح سرد شهروندان را خفت کرده و گوشی موبایل و اقلام ارزشمند آنان را به سرقت می برند.

البته بسیاری از این سارقان و زورگیران به لطف همین دوربین های مدار بسته توسط ماموران پلیس شناسایی و دستگیر می شوند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که اکثر این دستگیرشدگان به دفعات سابقه سرقت، شرارت، زورگیری و خفت گیری داشته اند.

در حقیقت در بیشتر این روایات جای اقدام حقوقی مناسب خالی است. گویا اکثر این افراد با آگاهی از خلا های موجود در قوانین بازدارنده بدون هیچ ترس و واهمه ای به کرات دست به اقدامات شرورانه می زنند.

موضوعی که حتی از نگاه پلیس نیز غافل نمانده است و بارها صاحب نظران این عرصه صراحتا به این موضوع تاکید داشته اند.

حقیقتا اطاله دادرسی و عدم بازدارندگی مجازات از مهمترین چالش های موجود در حوزه تکرار جرم است، در واقع عدم تناسب مجازات با جرم بعضا سبب گسترش جرم و تکرار آن توسط سابقه دارها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha