کد خبر 222463
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

«حیات» بررسی می‌کند؛

زمین رایگان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

زمین رایگان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

زمین رایگان در هفته دوم مهرماه ۱۴۰۲ در حالی به ۲۵۰۰ خانوار مشمول اهدا شد که یکی از سوالات مردم این است که زمین رایگان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ زمین رایگان یکی از برنامه هایی بود که در راستای خانه دار کردن مردم ارائه شد و چندی پیش مدیرکل راه و  شهرسازی استان تهران، خبر از اهدای زمین رایگان به ۲۵۰۰ خانوار تهرانی داد و اعلام کرد که اجرای آن، بازهم ادامه دارد.

هفته سوم مهرماه بود که ۲۵۰۰ خانوار تهرانی دارای سه فرزند و بیشتر در قالب طرح پویش پیامبر رحمت (ص) صاحب زمین رایگان شدند تا خود برای ساخت سرپناهی دست به کار شوند.

تعداد این زمین ها ۱۰۷۲ قطعه زمین و تعداد خانوارهای حائز شرایط ۲۵۰۰ خانوار اعلام شد. این زمین‌ها در شهرهای پرند، رباط کریم، اسلامشهر، فیروزکوه، دماوند، پاکدشت و پیشوا تحویل متقاضیان شده و نکته مهم این است که برخی قطعات به یک خانواده، دو خانواده یا سه خانواده واگذار می شود.

اهدای زمین رایگان تا چه زمانی ادامه دارد؟

مدیرکل راه و  شهرسازی استان تهران در مورد اینکه آیا اهدای زمین رایگان بعد از مهر ۱۴۰۲ بازهم ادامه خواهد داشت، واگذاری زمین در فصول مختلف سال را تایید کرد. بنابراین مشمولان می توانند برای دریافت این زمین ها ثبت نام خود را انجام دهند.

مشمولان طرح زمین رایگان چه کسانی هستند؟

خانواده‌های دارای ۴، ۵، ۶ و ۷ فرزند در اولویت دریافت زمین رایگان هستند. البته خانواده‌های سه فرزندی هم براساس اولویت های بعدی در نوبت قرار دارند؛ اما اولویت با خانواده‌های ۴ فرزند و بیشتر است.

معمولا متراژ این زمین‌ها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر است و افراد مشمول، خانواده‌هایی هستند که در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن ثبت نام کرده و پالایش می شوند.

آیا هزینه ای بابت این زمین ها دریافت می شود؟

حسین جنتی، مدیرکل راه و  شهرسازی استان تهران درخصوص بهای این زمین‌ها اعلام کرده که زمین‌ها رایگان است و فقط از کسانی که دارای سه فرزند هستند هزینه آماده‌سازی زمین دریافت می‌شود؛ ولی خانوارهای دارای چهار فرزند و بیشتر از پرداخت پول آماده‌سازی زمین‌ها نیز معاف هستند و هزینه ای از آنها دریافت نخواهد شد.

جزئیات اعطای زمین رایگان در قالب طرح حمایت از جوانی جمعیت

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز به مشمولان این طرح اعلام کرده که تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در سراسر کشور واگذار می‌شود و متقاضیان می توانند برای دریافت این زمین ها ثبت نام خود را انجام دهند تا مورد پایش قرار بگیرند.

وزارت راه و شهرسازی در راستای طرح حمایت از جوانی جمعیت، زمین رایگان برای خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر در نظر گرفته است. طبق این طرح، متقاضیان دارای سه فرزند و بیشتر که فرزند سوم و بعدی آنها از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده برای ثبت نام دریافت تسهیلات حوزه زمین و مسکن می توانند به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند. یکی دیگر از شرایط این طرح، این است که خانواده در شهرهایی زندگی کند که نرخ باروری در آن شهرها ۲.۵ درصد و کمتر از این مقدار باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد زمین رایگان تنها به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهر محل تولد پدر و فرزند زیر ۲٫۵ باشد. دلیل این مساله این است که مهم‌ترین دلیل اعطای زمین رایگان، تشویق زاد و ولد است. زیرا این زمین ها بخشی از قانون جوانی جمعیت است که سال گذشته تصویب شد.

هنوز لیست شهرها و استان‌هایی که زمین رایگان به آنها تعلق می‌گیرد مشخص نشده است. اما مرکز آمار ایران نرخ باروری استان‌های مختلف در سال ۹۹ را منتشر کرده است. بر این اساس نرخ باروری استان‌های مازندران، گیلان، البرز، سمنان و تهران از همه استان‌ها کمتر است.

اما هنوز نرخ باروری همه شهرها به تفکیک اعلام نشده است. بر این اساس با مراجعه به سامانه ثبت‌نام زمین رایگان مشخص می‌شود که آیا زمین رایگان به خانوار متقاضی تعلق می‌گیرد یا نه.

بررسی ها نشان می دهد تعداد خانوارهای دارای سه فرزند و یا بیشتر که برای دریافت زمین مشمول شده و ثبت نام کرده اند بالغ بر ۱۰ هزار نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha