کد خبر 222214
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵

آیا ماده سخت‌تر از الماس وجود دارد؟

آیا ماده سخت‌تر از الماس وجود دارد؟

الماس به دلیل سختی‌اش ارزشمند است. الماس در جواهرات می‌تواند نسل‌ها دوام بیاورد و اگر هر روز هم استفاده شود در برابر خط و خش مصون است.

به گزارش گروه وب گردی حیات؛ در صنعت از آن به عنوان تیغ برش یا مته استفاده می‌شود که می‌تواند بدون آنکه آسیبی به خودش وارد شود در سخت‌ترین مواد نفوذ کند. الماس در شکل پودر برای سمباده زدن سایر سنگ‌های قیمتی، فلزات و مواد دیگر هم استفاده می‌شود.

پس آیا می‌توان ماده‌ای سخت‌تر از الماس پیدا کرد؟ پاسخ قدری سخت است.

ریچارد کانر، شیمیدان مواد در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «الماس برای اهداف کاربردی هم‌چنان یکی از سخت‌ترین مواد محسوب می‌شود. روش‌هایی برای تولید الماس‌هایی که محکم‌تر از الماس‌های تزیینی باشند، وجود دارد. مواد دیگری هم هستند که به صورت نظری ممکن است از الماس محکم‌تر به نظر برسند، اما در شکلی وجود ندارند که بتوانید در دست‌تان بگیرید یا به شکلی گسترده از آن‌ها استفاده کنید.»

پل آسیموف، ژئوشیمیدان در کلتک، می‌گوید: «هر کسی که حلقه الماس داشته می‌تواند دوام آن را تأیید کند، اما «سختی» در نظر دانشمندان معنای ویژه‌ای دارد. این ویژگی معمولا با سایر ویژگی‌ها مثل خشکی یا قدرت خلط می‌شود. این عوامل گاهی، اما نه همیشه، با سختی مرتبط هستند.»

مثلا الماس واقعا ماده سختی است، اما خشکی آن در حد متعادل است. برای همین به طرز شگفت‌انگیز قابلیت شکسته‌شدن دارد. این ماده در راستای وجوه کریستالی‌اش به راحتی شکسته می‌شود و از همین روست که جواهرسازان می‌توانند الماس‌های زیبا و چندوجهی و درخشان تولید کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha