کد خبر 221801
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

هشدار روسیه در مورد عزم تروریست‌ها برای قدرت‌گیری در آسیای مرکزی

هشدار روسیه در مورد عزم تروریست‌ها برای قدرت‌گیری در آسیای مرکزی

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه هشدار داد هدف مهم تروریست‌ها کسب قدرت در کشورهای آسیای مرکزی است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ «الکساندر بارتنیکف» رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه در نشست نهادهای امنیتی و خدمات ویژه همسود، کسب قدرت در کشورهای آسیای مرکزی را از اهداف اولویت‌دار تروریست‌ها عنوان کرد.

به گفته وی، در درجه اول تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در معرض خطر قرار دارند زیرا از جمله کشورهای هستند که سازمان‌های تروریستی بین‌المللی امیدوارند آنها را در به اصطلاح خلافت جهانی بگنجانند.

بارتینکف در ادامه به نقش فزاینده القاعده که به همراه «ولایت خراسان» شاخه داعش در افغانستان، در آماده‌سازی، تلقین و حمایت لجستیکی گروه‌های تحت کنترل خود مشارکت فعال دارد، اشاره کرد.

به گفته وی، امروزه تعداد شبه نظامیان القاعده که در بیش از 20 ولایت افغانستان عمدتا در جنوب شرق این کشور فعال است، بیش از 1500 نفر بوده و مرکز آن منطقه «نورستان» است که دهلیز حمل و نقلی بین پاکستان، افغانستان و تاجیکستان هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد اعضای «ولایت خراسان» که در سراسر منطقه مرزی شمال و مرکز افغانستان فعالیت می‌کنند به 6500 نفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک این سازمان تروریستی بین‌المللی ممکن است به پتانسیلی دست یابد که به آنها اجازه می‌دهد حملات تروریستی را در خارج از این کشور انجام دهد.

بنابر سخنان بارتنیکف، رهبران سازمان‌های تروریستی بین‌المللی برنامه‌های خود برای متحد سازی گروه‌های پراکنده و انتقال آنها به کشورهای همسایه، در درجه اول منطقه آسیای مرکزی و روسیه را پنهان نمی‌کنند. فرستادگان آنها در فضای همسود در امر استخدام پیروان جدید تمرکز بیشتر روی کسانی دارند که قبلا مورد توجه سازمان‌های مجری قانون قرار نگرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما اطلاعاتی داریم مبتنی بر اینکه شهروندان کشورهای آسیای مرکزی که به صفوف سازمان‌های تروریستی بین‌المللی پیوسته‌اند در حال شناسایی مناطق مرزی آسیب پذیر برای انتقال گروه‌های مخرب و ابزارهای تروریستی هستند.

بارتنیکف هدف اولویت‌دار تروریست‌ها را به دست گرفتن قدرت در کشورهای آسیای مرکزی، در درجه اول در تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و وارد کردن آنها به خلافت به اصطلاح جهانی، عنوان کرد.

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه خاطرنشان کرد که این کارها با مشارکت فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس صورت می‌گیرند.

وی با تاکید گفت: در این راستا، طبیعی است که هم اکنون آمریکا و ناتو به بهانه مهار تهدید تروریستی افغانستان، به طور فعال به شرکای ما از جمله کشورهای آسیای مرکزی خدمات نظامی – فنی و همچنین در زمینه امنیت مرزی را تحمیل می‌کنند.

رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه، هدف آنها را حضور نظامی در فضای همسود و همچنین ایجاد تفرقه بین کشورهای عضو این اتحادیه عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha