کد خبر 221606
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

افتتاح خط دوم انتقال آب شیراز از سد درودزن

افتتاح خط دوم انتقال آب شیراز از سد درودزن

خط دوم انتقال آب شیراز از سد درودزن امروز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش استانی حیات، صبح امروز پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز، که از سال 1390 شروع شده بود، کامل و با حضور رئیس جمهور و دیگر مسؤولان ارشد به بهره برداری رسید. این پروژه برای آب استان فارس بسیار مهم و حیاتی است.

با فعالیت جهادی و شبانه روزی تمامی دست اندرکاران، این پروژه امروز بطور رسمی افتتاح شد. خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز با 78 کیلومتر طول مسیر، 4440 متر تونل انتقال، دارای ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه با ظرفیت 3000 لیتر در ثانیه و سه مخزن 20 هزار متر مکعبی در مجموع 60 هزار متر مکعب است.

قدردانی رئیسی از اجرای انتقال آب از سد درودزن به شیراز

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین ‌بهره‌برداری طرح انتقال آب از سد درودزن به شیراز با قدردانی از دست اندرکاران اجرای این پروژه اظهار کرد: کار بسیار بزرگی انجام شده و طی دو سال گذشته کار بسیار سختی انجام شده است.

وی با بیان اینکه امروز در شهر شیراز و استان فارس کارهای بزرگی که به دست متولیان امر در حوزه انرژی انجام شده به بهره‌برداری رسید و در اختیار مردم قرار گرفت، افزود: 53 طرح و پروژه در حوزه آب و برق از خدماتی است که در این استان ظرف 2 سال گذشته انجام شده و این پروژه‌ها جزو ضرورت‌های استان بوده است. این میزان کار با کار جهادی، شبانه روزی و با اخلاص توسط مهندسان پیمانکاران و کاربران و افراد فعال در این حوزه انجام شده است.

رئیسی با بیان اینکه آب و برق از زیرساخت‌های جدی برای رونق تولید و توسعه یافته‌گی است، تصریح کرد: اگر آب و برق تأمین نشود هم زندگی مردم دچار مشکل می‌شود و هم شاهد توسعه یافته‌گی در استانی مانند فارس که هم قطب کشاورزی و هم گردشگری است و در حوزه معادن می‌تواند بسیار فعال باشد نخواهیم بود.

وی از استان فارس به عنوان بهشت معادن یاد کرد و گفت: کار زیر ساخت آب و برق بسیار حائز اهمیت است و موجب فعال شدن فعالان در حوزه تولید خواهد شد.

رئیس جمهور مهم‌ترین بخش از این کار را انتقال خط دوم آبرسانی به شیراز دانست و گفت: تاکنون این آب مورد نیاز از آب‌های زیر سطحی تأمین می‌شد که مشکلات خود را به همراه دارد؛ مشکلاتی که برای مردم فارس برای استفاده از آب‌های زیرسطحی وجود داشت امروز با فعال شدن خط دوم انتقال آب پایان می‌پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه کار بزرگی برای بهره‌برداری از این پروژه انجام شده است، گفت: اگرچه بخشی از کار در سال‌های گذشته انجام شده اما بخش سخت کار در این 2 سال انجام شده است؛ به عنوان نمونه ایجاد تونل که از ابتکارات قرارگاه سازندگی بود از کارهای خوبی است که به استحکام کار آبرسانی کمک می‌کند و تضمین کننده کار آبرسانی است. در مجموعه تکمیل خط دوم انتقال آب از سد درود زن به شیراز برای تأمین نیمی از جمعیت شهر شیراز قابل تقدیر است؛ امیدواریم خط انتقال سوم هم با همین مجاهدت دنبال شود تا در شهر و روستا شاهد اتفاقات خوب و دعای خیر مردم باشیم.

جزئیات بزرگترین پروژه آبرسانی استان فارس

محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) از بهره‌برداری بزرگترین پروژه آبرسانی استان فارس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: پروژه آبرسانی استان فارس 40 درصد آب شرب مصرفی کلانشهر شیراز و حومه آن را تامین می‌کند.

وی گفت: مهندسی ارزشی یکی از ویژگی‌های برجسته پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن است که باعث کاهش 25 درصدی هزینه‌های اجرای و کاهش چشمگیر هزینه‌ها در زمان بهره‌برداری 50 ساله از این طرح می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) از ارتقای کیفیت آب شرب کلانشهر شیراز با افتتاح بزرگترین پروژه آبرسانی استان فارس خبر داد و افزود: در گذشته بخشی اعظمی از آب شرب مصرفی شیراز از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شد که با بهره‌برداری از این طرح، آب شرب کلانشهر شیراز از آب سطحی با کیفیت خوب و پایدار تامین و در دسترس مردم قرار می‌گیرد که این مهم برگرفته از یک طراحی دقیق و اجرا باکیفیتی است که در این پروژه به‌وضوح قابل رویت است.

وی احداث تونل آب در مسیر این پروژه را یک ایده ارزشمند برشمرد و تاکید کرد: تونل آبی 250 متری بدون ایستگاه پمپاژ آب را منتقل می‌کند و سبب شد که در طول مسیر از تعداد ایستگاه پمپاژهای کمتری استفاده شود که این موضوع سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های بهره‌برداری از این شبکه آبرسانی می‌شود.

رستمی بیان کرد: در شرایطی که استان فارس در آستانه مواجهه با بحران کم‌آبی بود، این پروژه در وقت طلایی افتتاح و به هموطنان خوبمان هدیه داده شد.

تامین بخشی از آب آشامیدنی کلانشهر شیراز

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس گفت: خط دوم انتقال آب آشامیدنی از سد درودزن به شیراز به طول ۷۸ کیلومتر، دارای تونل خط انتقال به طول ۵ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه با ظرفیت ۳ هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی  و در مجموع ۶۰ هزار متر مکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در ادامه با بیان اینکه امروز بخشی از آب آشامیدنی کلانشهر شیراز، از آبخوان‌های آهکی اطراف شهر و بخشی از سد درودزن تأمین می‌شود، افزود: با افتتاح خط دوم انتقال آب شرب شیراز یک میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می‌شوند.

به گفته بدری برای ساخت خط دوم انتقال آب شیراز از سد درودزن و راه اندازی آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha