کد خبر 221576
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴

حجت الاسلام ایمانی پور:

امیدواریم زمینه اجرای سند جامع حکمرانی فرهنگی بین‌المللی فراهم شود

امیدواریم زمینه اجرای سند جامع حکمرانی فرهنگی بین‌المللی فراهم شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: برای اجرای سند جامع حکمرانی فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی برای الزام آور شدن آن، نیازمند حمایت و توجه مسوولان و بزرگان نظام هستیم.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور در ششمین و آخرین روز نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، که با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، یکی از معضلات حوزه دیپلماسی فرهنگی را، عملیاتی نشدن تفاهمنامه های فرهنگی  دانست که با کشورهای مختلف امضا شده است و لازم است که رایزنان فرهنگی کشورمان، این موضوع را احصا و عملیاتی کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، در ادامه به تدوین سند جامع حکمرانی فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: این سند، در دولت و در بخش های مختلف با عناوین متفاوت، مورد بررسی قرار گرفته اما بازگشت داده شده است. اخیرا در شورای سیاست گذاری فرهنگ بین الملل این سند، تصویب شده است و برای الزام آور شدن آن، نیازمند حمایت و توجه مسوولان و بزرگان نظام هستیم.

وی با انتقاد از اینکه اجرای برخی مصوبات شورای عالی فرهنگی در حوزه فرهنگ بین الملل، رعایت نمی شود، به عدم برگزاری جایزه جهانی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: امیدواریم نخستین دوره این رویداد که یازده سال از تصویب برگزاری آن گذشته، در بهمن ماه سال جاری برگزار شود. گر چه برای برگزاری این رویداد مهم، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیش بینی اعتباری نشده است و در این راستا نیازمند حمایت دستگاه های مختلف هستیم.

ایمانی پور همچنین از ایجاد مرکز ساماندهی ترجمه و نشر در راستای نهضت ترجمه علوم انسانی و اسلامی به زبان های دیگر در نظر گرفته شده است، خبر داد و گفت: اما جایگاه دبیرخانه و ساختار آن و اعتبارات لازم برای فعالیت اش در نظر گرفته نشده است که این موضوع هم حمایت های ویژه را می طلبد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور، با اشاره به برپایی کارگروه هایی که در جریان تدوین برنامه هفتم، ‌در حوزه دیپلماسی فرهنگی شکل گرفت اشاره کرد و گفت: کارگروه دیپلماسی فرهنگ عمومی برای نخستین بار در شورای فرهنگ عمومی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت و دو حکم از آن بیرون آمد. اما موضوع سیاست های فرهنگی در این برنامه، عملا در ذیل و راستای سیاست خارجی دیده شده است و و رنگ و لعابی از فرهنگ بین الملل در آن مشاهده نمی شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچنین بیان کرد: در شورای فرهنگ عمومی مساله ثبت دهم تیرماه در تقویم رسمی به عنوان دیپلماسی عمومی و تعامل فرهنگی با جهان مطرح شد که این تاریخ، همزمان است با تاسیس سازمان با دستور مقام معظم رهبری. کارهای مقدماتی در این زمینه انجام شده است و ما منتظر تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha