کد خبر 221547
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

بازی طلا و سکه روی موج اخبار سیاسی

بازی طلا و سکه روی موج اخبار سیاسی

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به آسانسوری شدن قیمت طلا و سکه در هفته ای که گذشت، گفت: ادامه دار شدن ریزش قیمت سکه و طلا در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که فعلا زود است در مورد آن اظهار نظر کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بازار طلا و سکه در هفته ای که گذشت، شاهد سه روز افزایش خیره کننده و سه روز ریزش چشمگیر قیمت ها بود. کامبک طوفانی قیمت طلا و سکه در هفته اخیر بعد از شش ماه ثبات و کاهش قیمت غیرقابل انتظار بود؛ به طوری که با افزایشی شدن قیمت ها، تحلیلگران و سکه بازان هر لحظه به تماشای بازار نشسته بودند تا روند قیمت ها را بررسی کنند.

«جهش و بازگشت قیمت دلار تهران»، «اخبار سیاسی در منطقه»، «جنگ حماس و رژیم صهیونیستی» و... همه و همه دست به دست هم داده تا بازار طلا و سکه را در هفته اخیر متلاطم کند.

اما آیا این تلاطم و نوسانات در بازار طلا و سکه ادامه دارد؟

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در همین رابطه، در استودیو پایگاه خبری حیات توضیح داد: کاهش قیمت ها و ثبات نرخ طلا و سکه در شش ماهه گذشته بی سابقه است؛ اما برای پیش بینی در مورد آینده بازار طلا و سکه باید منتظر اخبار سیاسی و اقتصادی جدید خارجی و داخلی باشیم.

آنچه در ادامه می خوانید، مشروح گفتگوی خبرنگار «حیات» با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

دلیل نوسانات و جهش یک باره و ریزش قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر چیست؟

عوامل مختلفی موجب جهش ناگهانی قیمت طلا و سکه در هفته اخیر شد، ازجمله: نوسانات قیمت اونس و افزایش ۲۸ دلاری آن، اخبار سیاسی، اقتصادی و جنگ اسرائیل و غزه. این عوامل موجب شد بازار از شرایط سکوتی که طی ۶ ماه در این بازار حکمفرما بود، خارج شود و شاهد افزایش ناگهانی قیمت ها باشیم.

بنابراین ما طی سه روز نخست هفته جاری، روند افزایشی قیمت ها را داشتیم. جالب این بود که هر زمان که قیمت سکه و طلا آسانسوری بالا می رود شاهد افزایش تقاضا در بازار هستیم؛ اما این بار باوجود اینکه قیمت سکه و طلا با شتاب زیاد افزایشی شده بود؛ اما شاهد افزایش تقاضا نبودیم. خوشبختانه تاکنون این اتفاق نیفتاده و باید ببینیم طی روزهای آینده، نوسانات بازار ارز و اخبار سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا به چه سمت و سویی می رود تا بتوانیم نظرات کارشناسی در مورد وضعیت و آینده بازار طلا و سکه ارائه دهیم.

آیا بازار طلا و سکه به ثبات می رسد یا نوسانات افزایشی یا کاهشی شدید همچنان در بازار ادامه دارد؟

 طی ۶ ماه گذشته شاهد ثبات بی سابقه ای در بازار طلا و سکه بودیم. عواملی همچون ماه رمضان، فرایند ثبت نام خودرو، اخبار سیاسی و اقتصادی و احیای برجام، آزادسازی پول های بلوکه شده و ورود به ماه های صفر و محرم و کاهش تقاضا موجب ثبات نسبی قیمت ها و رکود بی سابقه در بازار طلا و سکه شده بود و حتی قیمت طلا و سکه در نیمه اول سال حدود ۷ تا ۹ درصد کاهش قیمت داشت.

توصیه ما به خریداران طلا و سکه این بود که به دلایل پیش گفته، شرایط مطلوبی بر بازار حکمفرماست و در پاسخ به این سوال که بارها از ما پرسیده می شد که آیا کاهش قیمت ها ادامه دار است یا خیر، متذکر می شدیم که با توجه به کاهش تقاضا و کاهش قیمت ۷ تا ۹ درصدی طلا و سکه در شش ماهه نخست سال، قیمت ها به ثبات نسبی رسیده و مردم می توانند به خرید و فروش بپردازند.

اما در مورد نوسانات اخیر در بازار طلا و سکه، گفتنی است با توجه به اتفاقات اخیر سیاسی و جنگ حماس و رژیم صهیونیستی بازارهای جهانی طلا و ارز و به تبع بازارهای داخلی تحت تاثیر قرار بگیرند. بنابراین تنها با پایان یافتن و ثبات نسبی در شرایط سیاسی، کاهش قیمت ارز و کاهش قیمت اونس جهانی ثبات به بازار طلا و سکه برخواهد گشت.

الان زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه هست یا نه؟

طلا و سکه همیشه به عنوان یک سرمایه امن نزد خانواده های ایرانی با قابلیت نقدشوندگی زیاد محسوب می شده است. از طرفی با توجه به افزایش تورم در کشور و کاهش ارزش پول ملی، طلا می تواند هم به عنوان یک سرمایه امن و هم به عنوان زینت در دسترس خانواده های ایرانی باشد.

صنعت طلا جزو صنایعی است که نقش محوری در دنیا و اقتصاد کشورها دارد. با افتخار می گوییم که ۹۵ درصد تولیدات ما داخلی است و در دهه گذشته تولیدات فعالان کشور در صنعت طلا به روز شده است. همچنین ۷۰ تا ۸۰ درصد ماشین آلات و ۷۰ درصد مواد اولیه در صنعت طلا در دهه گذشته بومی سازی شده است. این در حالی است که صنعت طلا جزو صنایعی است که می تواند صادرات کشور را افزایش دهد و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

چطور می توان از استاندارد بودن مصنوعات طلا مطمئن شد؟

از حدود ۱۰ سال پیش، هر شهرستانی باید کد استاندارد روی مصنوعات خود داشته باشد و تولیدی ها موظف هستند کدی که در استاندارد دارند روی مصنوعات خود حک کنند. این کد برای تولیدی های طلا در تهران با T شروع می شود و در ادامه آن شماره ای که برای آن واحد تولیدی تعریف شده درج می شود.

طبق گزارش سازمان استاندارد، طی دهه گذشته ۹۷ درصد تولیدات و عیار طلا در کشور استاندارد است. در واقع، این کدهای استاندارد، فیلترهایی برای تولیدی های طلاست تا استانداردها و مجوزهای لازم را در این حوزه داشته باشند. این کدها برای شهرهای بزرگ تعریف شده است و فعالان این صنف باید این کد را روی مصنوعات خود درج کنند.

این کدها در سایت اتحادیه و سایت اداره استاندارد آمده و مردم می توانند استعلام کنند. البته برخی از این کدها به دلایل مختلف ازجمله تخلف یا یا استقرار واحد تولیدی در محل های مسکونی باطل شده است.

از سال ۱۳۹۸ جلسات اتحادیه طلا و جواهر تهران با شهرداری، محیط زیست، استانداری، فرمانداری، اتاق اصناف و وزارت صمت آغاز شد و برنامه هایی برای تجمیع واحدهای تولیدی طلا و سکه و ایجاد یک شهرک طلا به صورت نهایی کلید خورد و یک سری زمین ها شناسایی شد؛ اما متاسفانه به دلیل کرونا این موضوع رها شد. از سال گذشته این موضوع در دستور کار هیات مدیره جدید اتحادیه طلا و جواهر تهران قرار گرفت تا بتوانیم ساخت شهرک طلا را کلید بزنیم. جلساتی در این زمینه با وزارت صمت داشتیم، زمین هایی شناسایی شده و این موضوع در حال نهایی شدن است و سرمایه گذاران هم دیده شده است.

از کجا سکه بخریم؟

نخست اینکه سکه را باید حتما از واحدهایی که جواز در رسته سکه فروشی دارند خریداری کرد؛ یعنی از طلافروش نباید سکه را خرید. هرچند سکه را می توانند همه جا بفروشند و ۲۱ رسته فعال در صنف طلا و جواهر می توانند آن را خریداری کنند ولی زمان فروش، فقط حق فروش در رابطه با رسته فعالیت و جوازی که گرفته اند را دارند.

نکته دوم اینکه هویت صنفی و جواز واحد صنفی را حتما رویت کنند. سوم اینکه حتما کارت وکیوم همان واحد با آدرس و مشخصات آن واحد را دریافت کنند. سوم اینکه روی سکه هولوگرامی که اتحادیه در اختیار واحدهای سکه فروش می گذارد درج شده باشد. زیرا این هولوگرام ها دارای کدهایی است که در اتحادیه ثبت شده است. و در پایان حتما در زمان خرید، فاکتور و فیش های لازم را از واحد مربوطه دریافت کنند.

از کجا طلا بخریم؟

در زمان خرید طلا، هویت صنفی و رسته صنفی طلافروشی را در جواز مغازه رویت کنید. دوم اینکه حتما فاکتور خرید را از واحد طلافروشی دریافت کنید. این فاکتور باید از همان واحد صنفی باشد و در توضیحات و شرح فاکتور، نوع مصنوع، رنگ مصنوع، وزن سنگ و کد استاندارد درج شود. در کنار این موارد، کد استاندارد نیز باید روی مصنوع طلا حک شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha