کد خبر 221389
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

مدیرکل هواشناسی البرز:

تغییرات اقلیمی نظم بارشی کشور را به هم زده است

تغییرات اقلیمی نظم بارشی کشور را به هم زده است

 مدیرکل هواشناسی البرز گفت: انسان‌ها به دلیل مصرف بیش از حد منابع طبیعی از جمله نفت، گاز و سوخت‌های فسیلی و با از بین بردن منابع طبیعی همچون جنگل‌ها و گسترش کارخانه‌ها و شهرها باعث تغییرات اقلیمی شده‌اند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ آرش بهاروند احمدی روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه در نشست شورای حفاظت از منابع آبی البرز که در استانداری برگزار شد؛ با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی نظم بارشی در البرز و سایر استان‌های کشور را به هم زده است، اظهار کرد: زمانی که در مورد تغییر اقلیم صحبت می‌شود، منظور پارامترهای هواشناسی بوده که در دوره‌های طولانی مدت اندازه‌گیری شده است و این تغییرات به دو شکل طبیعی یا مصنوعی که توسط انسان صورت می‌گیرد خود را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: عوامل مختلف همچون لکه‌های خورشیدی، رخ دادن تغییراتی در پوسته زمین، تغییرات در پوشش گیاهی و یا جابجایی قاره‌ها یا تغییراتی که در دمای آب اقیانوس‌ها رخ می‌دهد به صورت طبیعی موجب تغییر اقلیم می‌شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر این، انسان‌ها هم به دلیل مصرف بیش از حد منابع طبیعی از جمله نفت، گاز و سوخت‌های فسیلی و با از بین بردن منابع طبیعی همچون جنگل‌ها و گسترش کارخانه‌ها و شهرها باعث تغییرات اقلیمی شده‌اند.

بهاروند احمدی با اشاره به اینکه  متاسفانه با تغییرات اقلیمی شاهد به هم خوردن نظم بارشی و سال‌های آبی کشور هستیم، توضیح داد: همین اتفاق باعث شده در برخی سال‌ها در البرز و سایر نواحی کشور شاهد خشکسالی و در برخی سال‌ها بارش‌های مخرب و سیل آسا باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید خود را با این تغییرات سازگار کنیم، گفت: بدیهی است هم خشکسالی و هم بارش‌های شدید که به وقوع سیل منجر می‌شود، خسارت‌های مالی و جانی زیادی را به کشور تحمیل می‌کنند ولی ما باید برای شرایط موجود برنامه ریزی داشته باشیم تا غافلگیر نشویم و بتوانیم وضعیت موجود را مدیریت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha