کد خبر 221337
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

پیام تسلیت رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پی درگذشت استاد محمدرضا راشدمحصل

پیام تسلیت رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پی درگذشت استاد محمدرضا راشدمحصل

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با صدور پیام تسلیتی، درگذشت استاد راشدمحصل استاد برجسته ادبیات فارسی و عرفان ایرانی-اسلامی را تسلیت گفت.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ در متن پیام محمود شالوئی رئیس انجمن آثارومفاخر فرهنگی در پی درگذشت استاد محمدرضا راشدمحصل آمده است:

انالله و انا الیه راجعون

ماز بالائیم و بالا می‌رویم

ما ز دریائیم و دریا می‌رویم

بی‌تردید آسمانِ پرتو افشان ادبیات ایران به ویژه خطه عالم‌پرور خراسان، هماره به نورِ اخترانی درخشان بوده‌ که هر یک چون استاره‌ای قطبین، راهنمای شیفتگان ادب و حکمت و عرفان این سرزمین بوده‌اند. اینک با کمال تأسف در سوگ «دکتر محمدرضا راشد محصل» نشسته‌ایم که خود یکی از فرزانگان و ادیبان نام‌آشنای ایران عزیزمان و مایۀ فخر دانشوران خراسان بود. استادی که تا واپسین دم زندگی، تحصیلِ دانش و خردورزی را لحظه‌ای فرو نگذارد و همچون مرشدی جان‌آگاه، با قلبی سرشار از ایران‌دوستی و مظاهر فرهنگی‌اش، راشد و راهنمای شاگردان بسیار گشت.

انجمن آثارومفاخر فرهنگی مفتخر است که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و با حضور استادانی چون دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر اصغر دادبه در تیرماه سال جاری فرصتی را فراهم آورد تا آئین نکوداشت آن استاد فرهنگ‌مدارِ نیکنام را در مشهد مقدس برگزار کند.

بی‌گمان هجرت هجرانی آن استاد گران‌مایه ، خسرانی بر پهنه همواره سبز ادبیات این مرزو بوم است. از خداوند منان برای ایشان مغفرت، آرامش ابدی و علو درجات و برای بازماندگان، شاگردان و یارانِ دیرآشنایشان و مردم فرهنگ‌دوست به‌ویژه همسرِ همواره همراه و فرزندان برومندشان، صبر جزیل، صحّت و سربلندی آرزومندم.

 محمود شالوئی رئیس انجمن آثارومفاخر فرهنگی

محمدرضا راشدمحصل بیش از ۸۰ مقاله و کتاب نوشته است

محمدرضا راشدمحصل صبح چهارشنبه، ۱۹ مهرماه در اثر عوارض ناشی از کهولت سن از دنیا رفت.

اشدمحصل در خردادماه سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی در روستای افضل‌آباد ماژان از توابع خوسف بیرجند متولد شد. پس از اتمام تحصیلات مقدمانی در بیرجند در ۱۳۳۳ به خدمت فرهنگ درآمد و پس از طی دوره های عالی تحصیلی در سال ۱۳۵۳ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت.

همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات، عضو هیأت علمی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز (شهید چمران فعلی)، همکاری با شورای کتاب کودک، تدوین دایره‌المعارف (قاموس)، تدریس در دانشگاه تبریز، همکاری با دانشکده ادبیات مشهد و دانشگاه بیرجند، عضو هسته قطب علمی فردوسی‌شناسی و عضو هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی از جمله فعالیت‌های این چهره است‌

او بیش از ۸۰ مقاله و کتاب نوشته است که از جمله کتاب‌های او می‌توان به «پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی»، «گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح»، «نشانه‌شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث»، «تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند»، «فارسی عمومی» (با همکاری دکتر بهنام‌فر و دکتر محمّدی)، «داستان گشتاسب در دو نگاه» (پیکره‌شناسی و دریافت‌های اجتماعی)، «نظارت بر تهیه و چاپ سه کتاب شاهنامه‌پژوهی و «خیّام‌شناخت و عطّارشناخت» (ویژه‌نامه‌های فردوسی، خیّام و عطّار) اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha