کد خبر 221334
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

به بهانه سالروز عملیات فتح۱ «حیات» گزارش می دهد؛

پیروزی در خاک عراق با رمز «یا زینب»

پیروزی در خاک عراق با رمز «یا زینب»

عملیات «فتح ۱» درست در ۳۷ سال پیش در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۶۵  با رمز یا زینب (س) در منطقه کرکوک عراق با هدف وارد کردن خسارت در عمق و ممانعت از تمرکز قوای عراق در جبهه‌ها انجام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ عملیات فتح ۱ درست در ۳۷ سال پیش در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۶۵  با رمز یا زینب (سلام‌ الله‌ علیها) در منطقه کرکوک در جبهه شمال غرب با هدف وارد کردن خسارت در عمق و ممانعت از تمرکز قوای عراق در جبهه ها انجام شد.

این عملیات که توسط نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همکاری‌ معارضان‌ کردعراق‌ به مدت ۲ روز به طول انجامید؛ هدف از عملیات، دسترسی‌ و ضربه‌ به‌ مراکز اقتصادی‌ و نظامی‌ دشمن‌ و انهدام‌ آن، وارد کردن خسارت در عمق و ممانعت از تمرکز قوای عراق در جبهه ها بود.

طراحی سلسه عملیات‌های فتح به این دلیل بود که از آن‌ زمان‌ که‌ همکاری‌ با معارضان‌ کرد عراقی، به‌ خصوص اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق به‌ رهبری‌ «جلال‌ طالبانی» مورد توجه فرماندهان‌ عالی‌ جنگ‌ و سپاه پاسداران انقلاب در ایران قرار گرفت‌، در پی آن‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ سپاه‌ پاسداران‌ به‌نام‌ قرارگاه‌ رمضان‌ تقویت‌ شد و سلسله‌ عملیات‌های‌ «فتح» برای‌ نفوذ و ضربه‌ در عمق‌ جبهه‌ و خاک‌ دشمن‌ طراحی‌ شد.

عملیات« فتح ۱» در منطقه‌ کرکوک‌ کردستان‌ عراق‌ آغازشد؛ این شهر که در عمق ‌۱۵۰ کیلومتری‌ خاک‌ عراق، در محور شمالی‌ جبهه‌ دشمن‌ واقع‌ شده، دسترسی‌ به‌ نقاط‌ حساس‌ آن‌ کاری‌ فوق‌العاده‌ سخت‌ و مستلزم‌ تدابیری‌ علمی‌ و نظامی‌ بود.

کرکوک در ساختار سیاسی و اقتصادی عراق، اهمیت حیاتی دارد ، به همین منظور مسئولان وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه رمضان آنجا را هدف قرار داداه بودند که این منطقه در عمق خاک عراق قرار دارد.

این شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای عراق به شمار می آید و به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، با توجه به کم رنگ شدن نقش بصره در طول جنگ و قرار گرفتن زیر آتش مستقیم حتی به عنوان پایتخت دوم عراق نیز برای حکومت صدام نقش آفرینی کرد.

 ترکیب جمعیتی شهر کرکوک متشکل از قومیت‌های مختلف اعم از کُرد، تُرک، عرب‌های مهاجر و شیعه و سنی بود که حکومت بعث عراق با توجه به آرامش حاکم بر ساکنان این شهر تصورش بر این بود که  به آسانی می‌تواند با استفاده از نیروی نظامی اندک و سیاست‌های دیکتاتور مابانه از جمله  تخریب اماکن و کشتار افراد بی گناه و کوچ اجباری برخی اقوام و طوایف، بر این شهر تسلط پیدا کند..

منطقه کرکوک از نظر نظامی، به دلیل قرار گرفتن بین نقاط راهبردی نظامی همچون ارتفاعات منتهی به سده دوکان و ارتفاعات پیرمگرون، بن زرد و کسرت از یک سو و ارتفاعات نقره داغ و به ویژه جبال حمرین، از سوی دیگر، اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد..

کرکوک در طول دوران مبارزات گروه‌های معارض عراقی و در طول جنگ تحمیلی همواره مرز میان مبارزان کُرد و حکومت عراق بود. همچنین به لحاظ نفت‌خیز بودن نیز اهمیت اقتصادی بسیاری داشت، به طوری که دولت مردان ترکیه، هر از گاهی ناگهانی اشتیاق خود را برای تعرض نظامی به عراق و تصرف کرکوک از طریق رسانه‌های خارجی بین المللی ابراز می‌کردند.

پیروزی سپاهیان ایرانی با عملیاتی در عمق خاک عراق با رمز «یا زینب»

در این‌ عملیات‌ با توجه‌ به‌ خطرناک‌ و حساس‌ بودن‌ طرح، بزرگترین‌ بستر همیاری‌ نیروهای‌ ایرانی‌ و معارضان‌ عراقی‌ فراهم گشت. به همین منظور دو یگان‌ از نیروهای‌ سپاه‌ پاسداران‌ به‌ شمال‌ و جنوب‌ کرکوک‌ نفوذ کرد و با استفاده‌ از تمهیدات‌ اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق، خسارات‌ فراوانی‌ را به‌ تأسیسات‌ اقتصادی‌ و نظامی‌ دشمن‌ وارد کردند.

طی آمار ارائه شده از این عملیات که دو یگان تکاور سپاه درحالیکه از تمهیدات اتحادیه میهنی کردستان عراق برخوردار بودند، خساراتی به دشمن وارد آوردند؛ از جمله انهدام تاسیسات پالایشگاه کرکوک، انهدام واحد بهره برداری شماره۱، انهدام نیروگاه حرارتی برق کرکوک ، انهدام سه پایگاه موشکی زمین به هوا، انهدام تاسیسات تفکیک نفت و گاز جمبور و جبل پور و شوارو، انهدام مرکز استراق سمع و جاسوسی الکترونیکی و پارازیت عراق در منطقه سقزلی، اجرای آتش روی قرارگاه های سپاه یکم و لشکر هشتم، انهدام پادگان دارامان و انهدام مقر سازمان امنیت عراق و مقر عناصر سازمان منافقین؛ از جمله خسارات وارد شده نیروهای نظامی ایران طی دو روز به دشمن بود.

در عملیات «فتح یک» گزارش شده که حدود ۶۰۰ تن نیروی عراقی توسط سپاه پاسداران ایران کشته ،زخمی و اسیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha