کد خبر 221310
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

شهید «پورش همدانی» از تشکیل جهاد سازندگی تا فرماندهی جنگ

شهید «پورش همدانی» از تشکیل جهاد سازندگی تا فرماندهی جنگ

 شهید عباس پورش همدانی یکی از سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس است که در بیشتر عملیات ها نقش تعیین کننده ای در خلق پیروزی ها ایفا کرد و در سال ۶۷ در جبهه غرب شهد شهادت نوشید.

به گزارش گروه استان های حیات؛ شهید عباس پورش همدانی یکی از سرداران بزرگ دفاع مقدس که در سال ۱۳۳۵ در یکی از محله‌های حاشیه شهر همدان دیده به جهان گشود.

این شهید بزرگوار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نهاد مردمی جهاد سازندگی پیوست و به مناطق محروم رفت تا تمام تلاش خود را متوجه آبادانی این مناطق و خدمت به هموطنانش کند.

وی با همت مثال زدنی خود ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی همدان را تشکیل داد و به‌ عنوان مسئول این تشکیلات نوپا وارد میدان نبرد با متجاوزان به ایران شد.

در سال ۱۳۶۱ برای اولین بار راهی جبهه در منطقه سرپل ذهاب شد و پس از این که متوجه شد کمتر گردان جهادی حاضر است در کردستان کار کند داوطلبانه مسئولیت هجرت گردان ستاد همدان را در سمیناری در اهواز برای مأموریت سردشت پذیرفت و مدتی نیز در آنجا فعالیت داشت و زمینه حرکت و توسعه گردان را فراهم کرد. 

شهید «پورش همدانی» از تشکیل جهاد سازندگی تا فرماندهی جنگ

شهید پورش همدانی در سال ۱۳۶۲ به عنوان عضو شورای جهاد سازندگی همدان انتخاب و مسئولیت دهستانها به وی سپرده شد.

به دلیل ارتباط بیش از اندازه با جنگ در سال ۱۳۶۳ به مسئولیت ستاد پشتیبانی جنگ در همدان نائل آمد تا زمانی که به دانشگاه راه پیدا کند همچنان مسئول ستاد پشتیبانی بود و در سال ۱۳۶۴ به دانشگاه راه یافت.

این شهید والامقام همیشه و در مواقع ضروری به جبهه اعزام می شد از جمله عید سال ۱۳۶۷ از فرصتی که برایش پیش آمد به جبهه منطقه شیخ محمد رفت.

سرانجام این سردار ملی که راه طولانی را برای وصال محبوب طی کرده بود، در روز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۷ در جبهه غرب به افلاکیان پیوست.

شهید پورش همدانی در زمانی کوتاه با تکامل و توسعه این مجموعه خدمات شایانی به ایران در جنگ نابرابرش مقابل کشورهای مهاجم کرد و به اقرار فرماندهان جنگ او در بیشتر عملیات نقش تعیین کننده ای در خلق پیروزی ها داشت.

در بخشی از وصیت نامه شهید عباس پورش همدانی فرمانده تیپ ۱۸ الغدیر ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی همدان آمده است: نکند خدایی نکرده خواندن چند کتاب در حوزه و گذراندن چند واحد در دانشگاه حجابی شود که چراغ هدایت خدا در زمین( ولایت فقیه و نیابت ولایت فقیه) را ندیده و با چشمانی نابینا در تاریکی و ضلالت با خیال خدمت خیانت به دستمایه این انقلاب خونبار بکنیم.

اکنون به مناسبت برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان همدان، پای صحبت های خانواده و دوستان این شهید بزرگوار نشستیم تا بیشتر با ویژگی ها و خصوصیت اخلاقی شهید عباس پورش همدانی آشنا شویم.

خواهر شهید پورش همدانی درباره اعتقادات برادرش می گوید: وی علاقه و عشق شدید به امام و انقلاب داشت و حضور در جبهه را اطاعت از فرامین امام می دانست.

وی ادامه داد: این شهید احترام ویژه ای برای شهید مطهری و شهید بهشتی و دیگر علمای انقلاب داشت چراکه معتقد بود که به وسیله روحانیت آگاه و روشن می‏ توان جامعه را به هدفی که امام عزیز می خواست رساند.

این خواهر شهید گفت: برادرم در انجام فرائض بسیار دقت و حوصله می کرد به طوری که نماز خواندنش یک ساعت طول می کشید و نمازش را همیشه اول وقت می خواند.

وی اظهار کرد: این شهید بزرگوار در هنگام قنوت وقتی دستهایش را به سوی آسمان می گرفت و اشک می ریخت از اشکهایش می ترسیدم وقتی به وی می گفتم تو پاکی و کاری نکردی که اینقدر از خدا می ترسی، می گفت: ما گنهکاریم شما که نمی ‎دانید آن دنیا چه خبر است.

خواهر شهید گفت: وی نسبت به حلال و حرام بسیار حساس بود و هیچوقت راضی نبود حتی ذره ای مال حرام وارد زندگی شود به اندازه ای حساس بود که خاطرم هست پدرم بدحال بود و برادرم ( عباس ) با تویوتای جهاد به خانه آمده بود و مادرم از او خواست تا پدرم را تا درمانگاه برساند، ولی او رفت و ماشین گرفت و گفت این ماشین بیت المال است و استفاده شخصی حرام است.

وی درباره خصوصیات اخلاقی بردار شهیدش ادامه داد: وی اخلاص زیادی داشت و اگر کاری را برای کسی انجام می داد انتظار تشکر نداشت و می گفت من این کار را برای رضای خدا انجام می دهم.

به گفته وی، تواضع، صفا، صمیمیت، داشتن حجب و حیا، وقار، صبوری در برابر مشکلات منظم بودن و هدفمندی در برنامه ها از دیگر خصوصیت های اخلاقی این شهید بود.

برادر شهید نیز درباره ویژگی های رفتاری عباس گفت: برادرم همیشه تاکید داشت که باید از بدی های مردم چشم پوشی کنید و خوبی های آنان را مد نظر داشته باشید و با رفتار ملایمت آمیز با افراد خطاکار برخورد می کرد.

وی تاکید کرد: شهید بزرگوار به حقوق مردم و آبروی دیگران بسیار ارزش و احترام قائل بود و سعی در کتمان سر و اسرار دیگران می کرد و بیشتر مواقع حاضر بود از حق خود برای حقوق دیگران بگذرد.

برادر شهید ادامه داد: عباس علاقه بسیار زیادی به مادرم داشت و در قسمتی از نوشته هایش خطاب به مادر آورده است که مادر یکی از بزرگترین نعمت های الهی است و شما بهترین مادر دنیا هستید، من وقتی درباره شما و عظمت و محبت شما و همچنین صبر، استقامت، نجابت و تدین شما فکر می کنم سر شرمساری و خجالت فرو می آورم.

وی افزود: برادرم نسبت به رعایت تقوی بسیار سفارش می کرد و معتقد بود که تنها راه موفقیت در دنیا و آخرت همین است و در قسمتی از وصیت نامه اش هم آورده است: خواهرم حجاب و تقوا را در راس امور قرار دهید و برادرم جنگ و جهاد را در کنار تقوا رها نکنید.

یکی از دوستان و همرزمان این شهید نیز گفت: پورش همدانی سه ماه در قسمت راهسازی فعالیت داشت تا اینکه عملیات کربلای ۱۰ در منطقه عمومی ماووت عراق با رمز یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی آغاز شد.

حسین با بیان اینکه وی در ارتفاعات کوه های گردرشت و پل امام علی(ع) هم حضور داشت ادامه داد: آتـش دشمـن بسیار سنگیــن بود اما آن شهیــد بزرگوار به همـراه دیگر همرزمانــش از جملــه شهید علی زراعتی و شهید غنی زاده به کار خود ادامه داد و در همین عملیات بر اثر ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی ادامه داد: از لحاظ تعاون، از خودگذشتگی و ایمان اراده ای فولادین داشت و زمانی که تصمیم می گرفت در انجام آن مصمم بود و در انجام سخت ترین کارها هم پیش قدم بود.

یکی دیگر از دوستان شهید نیز گفت: این شهید بزرگوار عشقش به امام و خط امام مثل روز روشن و در مقابل فرمان ولایت تسلیم محض بود.

محسن ادامه داد: حاج عباس با اعمال و رفتار خود چنان جذبه ای در شخصیت خودش ایجاد کرده بود که جاذبه او بر دافعه اش همواره غلبه داشت.

وی چنان با سعه صدر و گشاده رویی با دیگران برخورد می کرد که هر کس با اولین برخورد مجذوب و شیفته اخلاق و رفتار او می شد و اکثر دوستان و همرزمانش حاج‎ عباس را در این زمینه الگوی عینی خود می دانستند.

این دوست شهید یادآوری کرد: زمانی که از جبهه بر می گشت روحیه ایشان بسیار عوض می شد مانند اینکه پرنده ای را اسیر کرده اند و در وطن به اسارت درآمده است ولی زمانی که می رفت احساس آزادی و سبکبالی به وی دست می داد.

استان همدان هشت هزار شهید، ۱۸ هزار جانباز و یک هزار آزاده را تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کرده است.

اجلاسیه دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در شانزدهم مهرماه سالجاری همزمان با سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی آغاز و امشب اختتامیه آن برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha