کد خبر 221242
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳

مقاومت فلسطین می‌خواهد به جای پاسخ تجاوزات سیستماتیک صهیونیست‌ها اقدام پیش‌دستانه کند

مقاومت فلسطین می‌خواهد به جای پاسخ تجاوزات سیستماتیک صهیونیست‌ها اقدام پیش‌دستانه کند

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: بر مبنای محاسبات و تصمیمی که مقاومت و رهبران مقاومت اعلام می‌کنند آنها می‌خواهند به جای پاسخ به تجاوزات سیستماتیک و نظامند صهیونیست‌ها، اقدام پیشدستانه کنند و این رویه را در صفحه جدید فعالیت جریان مقاومت ادامه دهند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ حسین امیرعبداللهیان بعدازظهر روز سه‌شنبه در سخنانی در جمع رئیس و مدیران ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه تاکید کرد: توجه به موضوعات فرهنگی باید یکی از شاخصه‌های همکاری ما با کشورهای منطقه و همسایه باشد.

وی با بیان اینکه بستر اصلی سیاست، اقتصاد و امنیت به فرهنگ برمی‌گردد، ادامه داد: در دیپلماسی دولت آقای رئیسی موضوع گسترش ارتباطات با همسایگان و دیپلماسی همسایگان بسیار جدی است و به عنوان یک برند در دولت آقای رئیسی یاد می‌شود.

وزیر امور خارجه در همین چارچوب ادامه داد: خوشحال هستیم که با همکاری تمام بخش‌ها و علی‌رغم چالش‌های مهمی که در دو سال گذشته در افغانستان، در بخش‌هایی از قفقاز و بخشی از حوزه خلیج فارس در عرصه سیاسی و امنیتی وجود داشته، توانستیم به بخش مهمی از این چالش‌ها فائق بیاییم و اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که آقای ایمانی‌پور (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) از اعزام رایزن جدید فرهنگی ایران به عربستان صحبت می‌کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای مورد توجه در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم موضوع دیپلماسی اقتصادی است، تصریح کرد: در این حوزه کارهای بزرگی انجام شده است و امیدواریم در دو سال پیش‌روی فعالیت دولت، شاهد تاثیر این اقدامات موثر به صورت ملموس بر معیشت مردم و اقتصاد کشور باشیم.

وی ادامه داد: زمانی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد طرف‌های غربی به ما می‌گفتند تا توافق نهایی برجام حاصل نشود و ما FATFرا نپذیریم نمی‌توانیم یک سنت از مطالباتمان در بانک‌های خارجی را جابه‌جا کنیم. اما به لطف الهی ما توانستیم 390 میلیون پوند مطالبه‌ای که بیش از 50 سال از انگلیس را داشتیم در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیس دریافت کنیم و آن را منتقل کنیم و اخیراً نیز همانطور که می‌دانید حدود شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران که در کره جنوبی بلوکه شده بود، آزاد شد. بدون اینکه هنوز در برجام به توافق نهایی رسیده باشیم یا اینکه موضوع FATFدر کشور در مرحله نهایی اقدام و تصویب قرار گرفته باشد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست با بیان اینکه ما در حال حاضر در جهانی زندگی می‌کنیم که در سه عرصه بازیگران، کنشگران و محیط کنش و نوع کنش تحولات سریع در حال رخ دادن است، تصریح کرد: امروز ده‌ها کنشگر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی حضور دارند و این یعنی کار در محیط دیپلماسی و فرهنگی سخت است و باید در این حوزه‌ها با سرعت، دقت و هم‌افزایی بیشتر حرکت کنیم تا هم تهدیدات نسبت به جمهوری اسلامی ایران کاهش پیدا کند و هم بهترین استفاده را از فرصت‌ها داشته باشیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امروز دیگر فقط از پنج قدرت مطرح در شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان کنشگر یاد نمی‌شود، گفت: در حال حاضر در کنشگری غیردولتی تحولاتی به موقوع پیوسته که کل جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حرکتی که مقامات فلسطین در روزهای اخیر انجام داده است یکی از این کنش‌ها و پیچیدگی‌هاست.

وی افزود: ما کنشگرانی داریم که فعالیت آنها دارای بعد منفی است که در این ارتباط می‌توان از گروه داعش یاد کرد و برخی از کنشگران نیز فعالیت‌هایشان دارای ابعاد مثبت است و در راستای دفاع از حقوق ملت‌ها فعالیت می‌کند که در این ارتباط می‌توان به حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه اشاره کنیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دیدارهای اخیرش با رهبران جریان مقاومت در جریان سفر اخیرش به لبنان گفت: در این جلسات رهبران مقاومت مطرح می‌کردند که دیگر دوران انتظار ما و ضربه خوردن غزه، کرانه باختری و لبنان و واکنش نشان دادن به ضربات به صورت لحظه‌ای به پایان آمده است و ما باید با تاکتیک و نگاه جدید عمل کنیم و رفتارهای تند و قلدریهای اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کنیم و بتوانیم تاثیرگذار و کنشگر اول و اصلی در این حوزه باشیم .

وی با اشاره به آغاز عملیات طوفان‌القصی از سوی جریان مقاومت فلسطین از روز شنبه هفته جاری تاکید کرد: آنچه که اتفاق افتاد یک تصمیم صد در صد مقاومتی بود.

وی با رد برخی اظهارات که دیگر کشورها در پشت این قضیه بودند، گفت: این که گفته می‌شود دیگر کشورها در پشت این اقدام مقاومت و تحولات هستند، بله ما به حمایت‌های معنوی، سیاسی و رسانه‌ای قوی خود از مقاومت ادامه می‌دهیم اما امروز مقاومت خود در حالی که در درون غزه محاصره شده موشک، راکت و پهپاد تولید می‌کند.

امیرعبداللهیان افزود: با توجه به جنگ در اوکراین و ارسال انبوه سلاح‌هایی از سوی کشورهای غربی به اوکراین یکی از تجارت‌های بزرگی که امروز در جهان در حال رخ دادن است قاچاق سلاح‌هایی است که وارد اوکراین شده است و قاچاقچیان این سلاح‌ها به هر کجا که بخواهند صادر می‌کنند و این سلاح‌ها ممکن است سر از جاهای دیگر دربیاورد. به هر حال تجارت سلاح سود خاص خود را دارد و مشتریان خاص خود را دارد.

این دیپلمات جمهوری اسلامی افزود:‌جریان مقاومت در فلسطین خودش نیازها و امکانات مورد نیاز خودش را تهیه می‌کند و در واقع چهار دهه مبارزه و مقاومت به آنها یاد داده است که چگونه اقلام مورد نیاز خود را برای دفاع از غزه تسلیح کرانه باختری و یا دفاع از لبنان فراهم کند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های سیاسی، رسانه‌ای و بین‌المللی خود از مقاومت فلسطین لبنان و منطقه ادامه می‌دهیم، گفت: مقاومت و مبارزه با اشغالگر یک اقدام مشروع در برابر پدیده اشغالگری است.

وی با بیان اینکه عملیات صورت گرفته در پاسخ به اشغالگری، تجاوزات، کشتار زنان و کودکان فلسطینی و همچنین تندروی نتانیاهوی غیرمتعادل و جنایتکار انجام شده است، گفت: براساس آمار دریافت شده بیش از 1200 تن در جریان این عملیات در سرزمین‌های اشغالی کشته شده‌اند، بیش از سه هزار تن مجروح شده‌اند و بیش از 200 تن که عمده آنها نظامی هستند به اسارت درآمده‌اند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: بر مبنای محاسبات تصویری که مقاومت رهبران مقاومت در گفت‌وگوها و جلسات خود اعلام می‌کنند آنها می‌خواهند به جای پاسخ به تجاوزات دیپلماتیک و نظام‌ند صهیونیست‌ها، اقدامات پیش‌دستانه کنند و این روند را در صفحه جدید جریان مقاومت در فلسطین ادامه دهند. آنها می‌خواهند به جای اینکه نظاره‌گر ویران‌ شدن خانه‌های فلسطینی و برپا شدن شهرک‌های صهیونیست باشند، زمین‌ها و شهرک‌هایی که تصرف شده است را پس بگیرند. آنها می‌خواهند صدای مظلومان فلسطین در جهان باشند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به برخی نگرانی‌های مطرح شده از سوی سران و مقامات برخی کشورها مبنی بر اینکه با توجه به این تحولات آیا جبهه جدیدی ایجاد می‌شود و یا جنگ توسعه پیدا می‌کند؟ گفت: ما این سوال را از رهبران مقاومت پرسیده‌ایم و آنها می‌گویند که اگر صهیونیست‌ها از خطوط قرمز عبور کنند هر احتمالی متصور است.

وی در این نشست یاد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید رکن‌آبادی را نیز گرامی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha