کد خبر 221194
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

سردار شیخی در گفتگو با «حیات»:

یادمان های شهدای گمنام سطح تهران نیازمند مرمت و بازسازی است

یادمان های شهدای گمنام سطح تهران نیازمند مرمت و بازسازی است

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان تهران گفت: با بیان اینکه برخی از این یادمان ها به صورت هیات مدیره ای اداره می شود، تصریح کرد: طبیعتا ساخت یادمان های شهدا پایان داستان نیست و این یادمان ها نیازمند نگهداری، مرمت و بازسازی هستند اما بودجه ای تاکنون به این منظور در اختیار قرار نگرفته است.

سردار محسن شیخی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان تهران با اشاره به شمار یادمان های شهدای گمنام پایتخت به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: در سطح استان تهران تقریبا 370 یادمان شهدای گمنام وجود دارد که پیکر مطهر حدود 4800 نفر از شهدا در این یادمان ها تدفین شده است.

وی افزود: از این تعداد، پیکر مطهر 4000 شهید گمنام در قطعه شهدای بهشت زهرا (س) و حدود 800 نفر دیگر از این شهدا در یادمان شهدای گمنام پایتخت که در محلات عمومی، دانشگاه ها و شهرک ها واقع شده است، تدفین هستند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان تهران ادامه داد: ما آیین نامه ای برای حفظ و نگهداری از این یادمان ها در اختیار داریم اما امروزه براساس سیاست های فعلی ستادکل پیکر مطهر شهدا دیگر در امامزاده ها و مساجد به دلایلی تدفین نمی شوند.

وی مطرح کرد: در حقیقت فلسفه وجودی تدفین پیکر شهدا از همان ابتدا ایجاد یک کانون و فضای فرهنگی در این خصوص بود. لذا با وجود اینکه مسجد  و امامزاده به خودی خود یک کانون فرهنگی است تصمیم برآن شد که پیکر مطهر شهدا با ذکر شروطی در یادمان های موجود در محلات ها و شهرک هایی که دارای متولی است تدفین شوند.

سردار شیخی با بیان اینکه برخی از این یادمان ها به صورت هیات مدیره ای اداره می شود، تصریح کرد: طبیعتا ساخت یادمان های شهدا پایان داستان نیست و این یادمان ها نیازمند نگهداری، مرمت و بازسازی هستند اما بودجه ای تاکنون به این منظور در اختیار قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت در تمام یادمان های شهدای گمنام یکسان نیست، گفت: اکنون از یادمان شهدای گمنام کهف الشهدا در سطح ملی استفاده می شود. لذا نیاز است فضاهایی برای حضور مراجعه کنندگان خصوصا در ایام سرد سال تعبیه شود که نیازمند در نظر گرفتن یک ردیف بودجه مشخص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha