کد خبر 221175
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

نظارت مجلس و سازمان بازرسی برای اعمال قوانین مرخصی زایمان

نظارت مجلس و سازمان بازرسی برای اعمال قوانین مرخصی زایمان

سرمدی واله با بیان اینکه در راستای حمایت از جوانی جمعیت قوانین مناسبی تصویب شد اما گاها اجرا نمی شود، گفت: در خصوص مرخصی زایمان زنان شاغل با مشکلاتی مواجه هستیم که نیاز است زیر تیغ نظارت مجلس، سازمان بازرسی و نهاهای که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین دارند، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ با توجه به قانون حمایت از جوانی جمعیت هر خانم کارمندی که فرزندی به دنیا می‌آورد نیاز به استراحت و مرخصی زایمان دارد و در این زمان نوع قرارداد، سابقه کار و زمان کاری که فرد بر اساس آن مشغول بکار است، هیچ اهمیتی نداشته و باید حق مرخصی زایمان برای خانم باردار اعمال شود.

در گذشته مدت زمان مرخصی زایمان برای خانم های شاغل حدود ۶ ماه بوده که بعد از سال ۱۳۹۲ بر اساس مصوبات جدید به ۹ ماه افزایش یافت و در قوانین سال۱۴۰۱ همه ارگان ها موظف شدند تا با مرخصی زنان شاغل باردار با ۹ ماه موافقت کنند و برای دریافت این مرخصی به هیچ وجه نیاز به طرح دعوا در دیوان عدالت کشوری ندارند و در راستای امنیت شغلی، خانم باردار تا یکسال پس از گرفتن مرخصی زایمان نیز در همان شرکت و یا ارگانی که مشغول بکار بوده است، باید به کار خود ادامه دهد.

گفتنی است؛ مدت زمان مرخصی زایمان برای خانم های کارمند که یک قلو زایمان می کنند ، ۹ ماه و برای افرادی که  فرزندان دو قلو و بیشتر به دنیا می آورند، ۱۲ ماه است.

گاهی افراد به تصور اینکه مرخصی زایمان جز سابقه‌ای کاری و بیمه‌ای آن ها محسوب نمی‌شود دچار ترس و نگرانی می‌شوند در صورتیکه طبق قانون مرخصی زایمان به عنوان بخشی از سابقه ای کاری فرد، محسوب می شود و استفاده از این مرخصی سبب مختل شدن مابقی مرخصی های قانونی فرد نمی شود.

بر اساس این گزارش فرد در طول مرخصی بارداری از تمامی حقوق و مزایا خود به طور کامل بهرمند خواهد شد اما از آنجایی که بخشی از این قوانین در برخی از دستگاه های اجرای، اداری و خصوصی یا اجرا نمی شود و یا به طور کامل برای فرد در نظر گرفته نمی شود. کیومرث سرمدی واله عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، برای لازم الاجرا شدن قوانین در دستگاه های اجرایی به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلاتی که باید به آن توجه کرد بحث قوانین است که این قوانین مترقی، جامع و مانعی است اما در حوزه اجرا در وزارتخانه های مختلف و بخش های اجرای کشور گاهی مواقع با مشکلات و به نوعی سنگ اندازی های مواجه هستیم، لذا در راستای حمایت از جوانی جمعیت و حمایت از خانواده قوانین خوبی را در مجلس گذاشته شده است که موارد به طور کامل مشخص و تایید شده و در مرحله اجرا قرار گرفته است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برای اجرای برخی از قوانین با مشکلاتی مواجه هستیم و قوانین به نحوی که در قانون تصریح شده است، اجرا نمی شود.

وی در ادامه افزود: در خصوص مرخصی معذوریت یا زایمان خانم های شاغل که مدت زمان آن ۹ ماه می باشد در حوزه تامین اجتماعی با مشکلاتی مواجه هستیم که فقط ۶ ماه را تایید و برای سه ماه بعد درخواست شکایت و پیگیری خواسته می شود تا با رای دیوان عدالت اجرا شود این موارد از جمله مسائلی است که باید زیر تیغ نظارت مجلس، سازمان بازرسی و نهادهای که وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین را دارند مورد توجه قرار گیرد که شهروندان با خیال آسوده شاهد اجرای قوانین باشند.

در این خصوص کارشناس اداره کار و رفاه تامین اجتماعی در گفتگو با حیات اظهار کرد: در صورتیکه خانم بارداری در مجموعه ای مشغول بکار است بخواهد از قوانین مرخصی زایمان استفاده نماید اما نوع قرار داد وی به پایان برسد؛ اگر در ماه های آخر بارداری (ماه هشتم یا نهم) باشد با ارائه مدارک به سازمان تامین اجتماعی منوط به پذیرش این سازمان، فرد می تواند با دریافت مرخصی و استعلاجی از پزشک( در دوره داشتن قرار داد) این مدت زمان را به قرار داد خود اضافه نموده و از مرخصی زایمان خود استفاده نماید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : در این دوره فرد تمامی حقوق و مزایای خود را به طور کامل دریافت می نماید و پایان مرخصی وی ، پایان اتمام قرارداد شخص محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha