کد خبر 220953
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

حیدری در گفتگو با «حیات»؛

ضرورت تحقق راهبردهای نظام تقویت و اولویت ارتباط با کشورهای فرامنطقه‌ای است

ضرورت تحقق راهبردهای نظام تقویت و اولویت ارتباط با کشورهای فرامنطقه‌ای است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس برای تحقق راهبردهای نظام، تقویت و اولویت ارتباط با همسایگان و کشورهای فرامنطقه‌ای و هم پیمان هستند، گفت: سفر محمد باقر قالیباف به امارات بسیار موثر و هدفمند بوده و در راستای تقویت و تحقق محتوای پیمان‌ها انجام شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محمدباقر قالیباف به همراه هیئتی متشکل از حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نائب رئیس مجلس و سید احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 4 مهرماه به منظور شرکت در گروه بریکس به آفریقا سفر کرد. مهمترین دستاورد این سفر توسعه همکاری های پارلمانی میان کشورهای عضو بریکس برای غلبه به تحریم ها بود که در این خصوص دیدار دو جانبه‌ای با روسای مجالس در مجمع پارلمانی گروه بریکس انجام شد.

از آنجایی که دولت سیزدهم با همراهی مجلس یازدهم برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و ... با کشورهای منطقه و اروپایی عملکرد مناسبی داشته است. محمد باقر قالیباف به همراه هیات پارلمانی به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی امارات متحده عربی، 13 مهرماه با هدف توسعه روابط دو جانبه به امارات سفر کرد.

بر اساس این گزارش از جمله مواردی که در این سفر به آنها اشاره شد؛ ایجاد و تامین امنیت خلیج فارس بود که شیخ منصور بن زاید آل نهیان نیز بر آن تاکید داشت و آنرا مبنای اصلی توسعه اقتصادی و روابط تجاری دانسته و هر دو طرف تنها راه رسیدن به صلح پایدار در منطقه را استفاده از ظرفیت کشورهای حوزه خلیج فارس، بدون دخالت کشورهای خارج از منطقه دانستند.

از آنجا که اهدای هدیه از مرسومات در برخی از سفرها می باشد، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دو نمونه از داروهای ایرانی را به نماد پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه علوم و دانش پزشکی به رئیس دولت امارات هدیه داد. شهریار حیدری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در این رابطه به خبرنگار ما گفت: بریکس یک قدرت تولید اقتصادی است و برای همه کشورهایی که عضو هستند. اما برای جمهوری اسلامی ایران به دلیل در محاصره اقتصادی بودن، اهمیت بیشتر دارد.

نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از آنجایی که ما در تحریم‌های شدید اقتصادی هستیم، بنابراین عضویت ایران در شانگهای بریکس می‌تواند هم برای کمرنگ کردن و تضعیف تحریم‌ها موثر باشد و هم به عنوان یک قدرت جهانی در کنار مابقی قدرت‌ها نقش پر رنگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رئیس قوه مقننه هدیه ای که بار علمی و پزشکی با خود به همراه داشته است را به رئیس دولت امارات ارائه داده، گفت: از دریافت هدیه از سوی کشور میزبان به بی‌ اطلاع هستیم اما طبیعتاً در این مناسبات اهدای هدیه مرسوم بوده و به معنای حرمت متقابل است که  یک نشان بوده و در برخی از کشورها، بیشتر دیده می شود.

حیدری افزود: دولت و مجلس شورای اسلامی برای تحقق راهبردهای نظامی جمهوری اسلامی، تقویت و اولویت ارتباط با همسایگان و کشورهای فرامنطقه‌ای و هم پیمان است، از جمله دولت و مجلس نیز همراه و موثر هستند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سفر محمد باقر قالیباف در این ارتباط بسیار موثر و هدفمند بوده و در راستای تقویت پیمان‌ها و تحقق محتوای پیمان‌ها انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha