کد خبر 220913
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

توافق ایران و آذربایجان بر روی کریدور ارس

توافق ایران و آذربایجان بر روی کریدور ارس

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پروتکل‌های ساخت پل مرزی اتومبیل رو و پل راه‌آهن در منطقه کلاله-آغبند بر روی رودخانه ارس به امضای معاونان وزیر ایران و آذربایجان رسید و مقرر شد طرح احداث این دو پل در کارگروه فنی-اجرایی و اقتصادی دو کشور تهیه شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشست روسای کمیسیون مشترک ایران و کشور جمهوری آذربایجان  اظهار کرد: این نشست با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر آذربایجان به منظور بررسی و پیگیری موضوعات مندرج در آخرین تفاهم نامه کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شد.

وی بررسی پیشرفت مصوبات جلسه مشترک روسای کمیسیون دو کشور که تابستان سال جاری در آستارای ایران برگزار شد را از مسائل مطرح شده در این جلسه اعلام کرد.

خادمی همچنین از مبادله پروتکل ساخت پل مرزی اتومبیل رو بر روی رودخانه ارس میان دو کشور خبر داد و گفت: احداث این پل در منطقه کلاله-آغبند به امضای طرفین رسید و در این سفر عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه همچنین همکاری دو کشور در ساخت پل راه آهن بر روی رودخانه ارس را از دیگر دستاوردهای این سفر اعلام کرد و افزود: احداث پل ریلی برای عبور راه آهن جمهوری آذربایجان از خاک ایران نیز به امضای طرفین رسید که بر اساس آن، پلی برای عبور خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی احداث خواهد شد.

وی افزود: این پل به موازات پل اتومبیل رو احداث می‌شود.

خادمی ادامه داد: در این دیدار مقرر شد حداکثر تا یک ماه آینده طرح احداث این دو پل در کارگروه فنی-اجرایی و اقتصادی دو کشور تهیه شود و به تصویب طرفین برای اجرا برسد.

توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث کریدور ریلی ارس 

چهاردهم  مهر ۱۴۰۲  در نشست روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد.

صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث می‌شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو با اشاره به ساخت خط ریلی بر روی رودخانه ارس گفت: توافق کلی در آستارا انجام و یادداشت تفاهم نوشته شده، اگر طرفی آذربایجانی آمادگی داشته باشد می‌توانیم طی امروز و فردا تفاهم‌نامه را امضا کنیم و یک مرحله به انعقاد قرارداد نزدیک شویم.

وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: در این صورت عملیات طراحی بخش ریلی هم می‌تواند به موازات جاده‌ای شروع شود.

بذرپاش با اشاره به پروژه آستارا-آستارا گفت: در گفتگویی که با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان داشتم و همچنین طبق صحبتی که با آقای رئیسی انجام شده، هر دو رئیس‌جمهور آماده حضور برای افتتاح  پروژه آستارا- آستارا در صورت تکمیل هستند. 

مقاوم‌سازی پل قدیمی فلزی آستارا از دیگر موضوعاتی بود که وزیر راه‌وشهرسازی در این جلسه درباره آن صحبت کرد و گفت: بازسازی و مقاوم‌سازی این پل در ایران انجام شده اما از طرف جمهوری آذربایجان اقدامی نشده که خواستار این اقدام هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha