کد خبر 220788
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

پیش‌بینی ۵۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سفر رئیس جمهور به فارس

پیش‌بینی ۵۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سفر رئیس جمهور به فارس

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به این استان گفت:‌ در این سفر دو نشست با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد که طی یکی از نشست‌های آن بالغ بر ۵۵۰ هزار میلیارد تومان توان حجم سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سیدمهدی خادمی با اشاره به نشست رئیس جمهور با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سفر قریب‌الوقوعش به شیراز گفت: استان فارس از حیث ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشاورزی، گردشگری، خدمات پزشکی و صنعت، در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است. چه از نظر میزان منابع و چه از لحاظ مقدار نیروی انسانی، مثال‌زدنی هستیم اما در سنوات گذشته، شاید به آن اندازه‌ای که استان‌های هم‌تراز ما گام برداشته اند، حرکت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه رشد و توسعه و به خصوص در زمینه سرمایه‌گذاری، یکسری مسائل و مشکلاتی داشته‌ایم، افزود: در همین راستا و در دولت سیزدهم، یک مدل به عنوان قرارگاه جهادی اقتصاد و سرمایه‌گذاری تهیه، تدوین و به استاندار ارائه شد. بعد از اینکه ایشان این مدل را تأیید کردند، در کنار تمام فرایندها و میزهایی که به صورت رسمی بحث جذب سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنند، قرارگاه جهادی سرمایه‌گذاری کوثر همزمان با سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) افتتاح شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تصریح اینکه در این قرارگاه بالغ بر ۱۰ کارگروه، فرایندهای مرتبط با سرمایه‌گذاری را از منظرهای مختلف دنبال می‌کنند،‌ افزود: این فرایندها از حیث استعدادیابی در حوزه منابع ملی و طبیعی، اهلیت سنجی متقاضیان سرمایه‌گذاری، چگونگی تامین منابع مالی مورد نیاز در پروژه‌های اقتصادی و خصوصا در حوزه دیپلماسی اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به قرابت جغرافیایی، فرهنگی و قومیتی استان فارس با کشورهای حوزه خلیج فارس، ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی از این ظرفیت‌ها به صورت کامل استفاده نکرده‌ایم.

خادمی بیان کرد: در سفر دور دوم ریاست جمهوری، در مقوله جذب سرمایه‌گذاری، دو نشست توسط استاندار فارس برنامه‌ریزی شده است. اولین نشست با حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی، با حضور ریاست جمهوری و دومین نشست، با حضور فارسیان و فعالان اقتصادی مقیم خارج کشور برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس یادآور شد: در نشست اول بالغ بر ۳۰۰ فعال اقتصادی حضور خواهند داشت که این تعداد فعال اقتصادی، از سوی کارگروه ویژه‌ای که برای ارزیابی و راستی آزمایی مبنی بر اینکه این سرمایه‌گذاران به صورت واقعی در بحث سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی وارد شده‌اند، شناسایی شدند.

وی ادامه داد: پیش از نشست اول در جلساتی به صورت ویژه طرح‌های هر یک مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا جدولی تهیه شد که در آن، موضوعات سرمایه‌گذاری، کاربری‌های سرمایه گذاری، حجم سرمایه‌گذاری و رزومه سرمایه‌گذار نشان داده می‌شود، نهایتاً در جدولی که تهیه شد، بالغ بر ۵۵۰ هزار میلیارد تومان توان حجم سرمایه‌گذاری‌هایی است که بعد از سفر ریاست جمهوری انجام می‌شود و بالغ بر ۵۵ هزار نفر از محل اجرای این سرمایه‌گذاری‌ها، به صورت مستقیم شاغل خواهند شد.

خادمی بیان کرد:‌ بعد از ارزیابی‌هایی که صورت گرفت، منتخب سرمایه‌گذاران به همراه استاندار، در جلسه‌ای که در دفتر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد شرکت کردند. بعضی از طرح‌های شاخص ارائه شد، مسائل و مشکلات مطرح شد و ان‌شاءالله در نشست سرمایه‌گذاران داخلی با ریاست جمهوری، بخشی از طرح‌های بزرگان که از لحاظ حجم ریالی، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی بالاترین سطح را دارد، به صورت نمادین به امضای طرفین(استاندار و سرمایه‌گذاران) خواهد رسید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی هم با توجه به دعوتی که استاندار به صورت رسمی از سُفرای ۵ کشور امارات، قطر، عمان، کویت و عراق داشتند، برنامه‌ریزی شد و فعالان اقتصادی که از اهالی استان مقیم  خارج از کشورهستند، شناسایی شدند. فرمانداری‌ها هم کمک کردند و بخشی از افرادی که در شهرستان‌های مختلف تحت عنوان ایرانی خارج از کشور بودند، شناسایی شدند و اعتبارگیری صورت گرفت. نهایتاً تقریبا یک لیست ۱۵۰ نفری آماده شده که توسط استاندار، دعوتنامه رسمی برای آن‌ها ارسال شد، بنابراین ما میزبان بخشی از سرمایه‌گذاران و فارسیان فعال اقتصادی در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در این برنامه، برنامه‌ریزی شده است که سُفرای ۵ کشور حضور داشته باشند. اگرچه آقای استاندار فارس از شخص امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه و دوتن از معاونین ایشان،  بیگدلی معاون کنسولی و صفری معاون دیپلماسی اقتصادی و همچنین مدیرکل خلیج فارس و مدیرکل شورای عالی ایرانیان مقیم، آقای سهرابی هم دعوت کردند که در نشست حضور داشته باشند. بنا بر این است که در این نشست، مسائل مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در حضور شخص ریاست جمهوری مورد بحث و بهره‌برداری قرار گیرد. در این جلسه احتمالا ۵ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به امضای استاندار خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha