کد خبر 220726
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

به بهانه سالروز شهادت شهید نادر مهدوی «حیات» گزارش می دهد؛

پیکاری یک‌تنه در مقابل آمریکا

پیکاری یک‌تنه در مقابل آمریکا

سخن امام خمینی (ره) برای سردار شهید نادر مهدوی، سردار شهید بیژن گرد و دیگران کافی بود تا به فکر بیفتند تا به آمریکایی‌های قلدر مآب نشان دهند آبهای خلیج فارس چندان برایشان امن نخواهد بود و جولانگاه آنان نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ تنها ۲۶ سال داشت اما شجاع، مقتدر و فرمانده بود. با کمترین امکانات جسورانه به دل دشمن می زد. در روزگاری که خلیج فارس آماج حملات بود و از نظر امنیتی ناامن شده بود، ناوهای جنگی آمریکایی آزادانه در آبهای خلیج فارس جولان میدادند.

در این زمان فرماندهان عالی رتبه سپاه گزارش قلدری ناوهای جنگی آمریکایی در آبهای خلیج فارس و حمایت کشورهای حاشیه ای را به حضرت امام (ره) رساندند و ایشان در جواب فرمودند: «اگر من بودم، می زدم.» و این سخن ایشان برای این فرمانده جوان و همرزمانش یعنی سردار شهید نادر مهدوی، سردار شهید بیژن گرد و دیگران کافی بود تا به فکر بیفتند تا به آمریکایی های قلدر مآب نشان دهند که آبهای خلیج فارس چندان برایشان امن نخواهد بود و جولانگاه آنان نیست.

در تیرماه سال ۱۳۶۶ اولین کاروان نفتکش کویتی، با پرچم آمریکا و اسکورت کامل نظامی به راه افتاد. در این بین آمریکا از حرکت نایستاد و عملیاتی سنگین در ابعاد روانی، سیاسی و نظامی انجام داد تا موید موفقیت کویت باشد.

نفتکش کویتی «الرخا» با نام مبدل «بریجتون» در در میان ستونی نظامی اسکورت می شد اما در فاصله ۱۳ مایلی غرب جزیره فارسی، سردار شهید مهدوی و یارانش با مین گذاری در منطقه حفره ای به بزرگی ۴۳ متر مربع در بدنه این نفتکش ایجاد کردند.زمانی که این نفتکش با موفقیت نابود شد شهید مهدوی در این باره گفت: «هنگامیکه اعلام شد بناست اولین کاروان از نفتکش‌های کویتی، تحت حمایت ناوهای آمریکا به کویت حرکت کند، ما جهت انجام عملیات محوله، در مسیر حرکت کاروان به طرف منطقه‌ ی عملیاتی حرکت کردیم.

در بین راه و در یکی از محل‌های استقرار در میان آبهای خلیج فارس لنگر انداختیم. پس از مقداری استراحت، مجدداً به راه افتادیم. راه زیادی را نپیموده بودیم که دریا به شدت طوفانی شد و آن‌چنان امواج آن به تلاطم درآمد، انجام عملیات را عملاً ناممکن می نمود؛ اما با توکل به خداوند و میزان آمادگی و رشادتی که در نیروهای خود سراغ داشتیم و با نظرخواهی از آنها و نیز با یادخدا و اطمینان و قوت قلبی که بدین گونه به آن دست یافتیم، عزم خود را جهت انجام این عملیات جزم نمودیم و به طرف مسیر حرکت کاروان، به راه افتادیم.

سه ساعت قبل از رسیدن کاروان، ما به محلِ مورد نظر رسیدیم. پس از انجام سریع مأموریت و پایان کار، به طرف محل استقرار نیروهای خودی برگشتیم و به استراحت پرداختیم. پس از گذشت سه ساعت اعلام شد که کشتی کویتی بریجتون، به روی مین رفت. اعـلام این خبر، شادی و قوت قلب بالایی را در جمع ما به ارمغان آورد؛ همدیگر را در آغوش کشیده بودیم و یکدیگر را می بوسیدیم.
برادران، صورت‌های خود را بر خاک گذاشته گریه می کردند و شکر خدا به جا می آوردند. چون همه احساس می کردیم که ما نبودیم که دشمن را فراری دادیم بلکه این خداوند بود که ملت ما را عزیز و دشمنان ما را ذلیل و امام ما را شاد نمود و جملگی باور داشتیم که: «وَ ما رَمَیْتَ اِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَ اللهَ رَمی»

در پی این شاهکار دلیرانه رزمندگان اسلام در انفجار کشتی بریجتون، برنامه ای برای دیدار با حضرت امام (ره) تدارک دیده شد و ایشان در این دیدار سربازان رشید اسلام را مورد تفقد قرار داده و پیشانی سردار مهدوی را می بوسد.

نادر مهدوی در روز ۱۶ مهرماه سال ۱۳۶۶ با همرزمان خود سردار غلامحسین توسلی، سردار شهید بیژن گرد، سردار نصرالله شفیعی، سردار شهید آبسالانی، سردار شهید محمدیها، سردار شهید مجید مبارکی و تعدادی دیگر از رزمندگان اسلام، جهت انجام گشت زنی در آبهای خلیج فارس، به سمت جزیره فارسی حرکت می کنند که پس از رزمی جانانه سردار نادر مهدوی و بیژن گرد به چنگال دشمن می افتند.

شهید مهدوی اما به طرز ناجوانمردانه ای و پس از تحمل شکنجه های فراوان به شهادت می رسد به طوری که بر عرشه‌ ناو جنگی «یو. اس. اس. چندلر» آماج شکنجه های وحشیانه‌ ی دشمن قرار می گیرد و سینه اش با میخ های بلند آهنین سوراخ می شود و بدین ترتیب مظلومانه به شهادت می رسد.

مقام معظم رهبری در خصوص این شهید می فرمایند: «اگر این شهید نادر مهدوی متعلق به کمونیست‌ها بود یک چه گوارا از او درست می‌کردند، یعنی یک چهره بین‌المللی مبارز». به واسطه رشادت های این شهید شجاع و رزم آور و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره این شهید پرداختهایی در عرصه هنر صورت گرفته است تا با زبان هنر بتوان به آن رسید. نماهنگ «ایستاده بر موج، پویانمایی بر پایه زندگی وی با نام «حماسه شهید نادر مهدوی» و کتاب «نادر، برادرم، حسین» از جمله آثاری است که در این زمینه تهیه شده است. 

گفتنی است محمد صادق هاشمی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی مقاومت اعلام کرد که با همکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فیلمی درباره زندگی شهید نادر مهدوی ساخته خواهد شد. طبق دستور ریاست بنیاد شهید، آقای قاضی‌زاده قرار ما این است که زندگی هر یک از شهدای مطرح و قهرمان استان‌ها را به فیلم تبدیل کنیم که در استان بوشهر، انتخاب ما شهید نادر مهدوی بود. علت این انتخاب هم این است که این شهید بزرگوار و گروهش تنها شهدایی هستند که مستقیماً با رأس استکبار یعنی آمریکا در جریان هشت سال دفاع مقدس جنگیدند. به تعبیر دیگر آنان به ایادی استکبار مانند رژیم بعث نمی‌جنگیدند بلکه با کانون دشمن ایران و ملت ما یعنی آمریکا جنگیدند و کشتی بریجتون آمریکایی را منهدم کردند. باید نحوه استکبارستیزی شهدای ما خصوصاً این شهید به جامعه ما امروز معرفی شود.

همچنین  فرهاد مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تاکید این خبر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مراحل تحقیقات برای این فیلم به پایان رسیده است و اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha