کد خبر 220721
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹

«کُدَبیات»؛ رویدادی برای علاقه‌مندان به فناوری و ادبیات

«کُدَبیات»؛ رویدادی برای علاقه‌مندان به فناوری و ادبیات

عصر دیجیتال و سیطره روزافزون فناوری‌های رایانشی، تغییرات بنیادینی را در نحوه مواجهه انسان با متن رقم زده است. این تحولات فناورانه همراه با زمینه‌های تاریخی و اندیشه‌ای و در روندی افزاینده و بنیان‌افکن، زیست‌بومی تازه و ذاتاً دیجیتال را برای ادبیات به وجود آورده و باعث شکل‌گیری هنر خلاق و بستر مطالعاتی نوظهوری به نام «ادبیات الکترونیک» شده است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ این بستر نوظهور، بدون زمینه دیجیتالی معاصر موجودیتی ندارد و هدف خود را تولید و شناسایی اشکال نوشتاری متعدد و بدیعی می‌داند که قابلیت‌های خاص رایانه و شبکه را در خود می‌پروراند.

در ادبیات الکترونیک، محیط و صفحه نمایش دیجیتالی، وسیله‌ای جدید برای نشر ادبیات چاپی نیست و تمایزی بنیادی بین «کتاب‌های الکترونیکی» (E-book)  و «ادبیات الکترونیکی» (E-lit) وجود دارد. آثار ادبی الکترونیک، بومی محیط دیجیتال هستند و در بیشتر موارد نمی‌توان آن‌ها را به ‌راحتی چاپ کرد. در واقع این گونه ادبی در غیاب زمینه‌های محاسباتی کامپیوتری نمی‌تواند وجود داشته باشد. به ‌طور خلاصه می‌توان گفت ادبیات الکترونیک، آن نوع از ادبیاتی است که برای ایجاد، حفظ و نمایش به کد متکی است. هیچ راهی برای تجربه یک اثر ادبی الکترونیکی وجود ندارد، مگر اینکه رایانه آن را اجرا کند، بخواند و شاید هم تولید کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مشهد، رویداد کُدَبیات (ادبیات الکترونیک؛ درباره فرهنگ و ادبیات در عصر فناوری) در زمره نخستین تلاش‌ها برای آشنایی جامعه پارسی‌زبان با سکوی تازه ادبیات در عصر فناوری ‌است. در یک سال گذشته، دانشجویان جوان و باانگیزه متعددی در دانشگاه فردوسی و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی مشهد تلاش کرده‌اند تا این رویداد دانشجویی به‌ شیوه‌ای مقبول رقم بخورد.

 این رویداد، دو هدف اصلی را دنبال می‌کند:

۱. دامن‌زدن به گفتمانی بین‌رشته‌ای که در سال‌های اخیر وارد زبان پارسی شده و تلاش دارد با تعیین نسبت ادبیات با جهان فناورانه، سهم و توان بالقوه اثرگذاری متخصصان و علاقه‌مندان ادبیات در عصر جدید را تبیین کند.

۲. معرفی محصولات بومی اندیشه‌ورزان و فناوران ایرانی که همراه با میراث غنی زبان پارسی، می‌تواند هویت و جلوه متفاوتی به ادبیات الکترونیک بخشد.

رویداد کدبیات 27 مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰ در فرهنگ‌سرای جهاددانشگاهی مشهد واقع در سه‌راه ادبیات برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha