کد خبر 220717
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱

قائم‌ مقام وزیر علوم: تمرکز بر هوش مصنوعی و علم «کوانتوم» در اولویت است

قائم‌ مقام وزیر علوم: تمرکز بر هوش مصنوعی و علم «کوانتوم» در اولویت است

 قائم‌ مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌ الملل گفت: تمرکز وزارت علوم بر فراهم‌کردن زیرساختها و توسعه هوش مصنوعی و علم کوانتوم ( شاخه‌ای از علم فیزیک مرتبط با ذرات کوچک) است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ وحید حدادی اصل روز یکشنبه در حاشیه رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" افزود: با توجه به اینکه هوش مصنوعی و توانمندی در علم کوانتوم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، وزارت علوم برنامه زمانبندی برای توسعه زیرساختهای آن را ابلاغ کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای دست یافتن به اینگونه موضوعات که زمانبر هستند حرکتهای خصوص آغاز شده است، ادامه داد: این علوم در کشورهای همسایه نیز به ظرفیت اصلی خود نرسیده است تا از آنان یاری گرفته شود، بر همین اساس همانگونه که در علم «نانو و بایو» روی پا خودمان ایستادیم، مجبور به تلاش برای رسیدن به این علوم نیز هستیم.

قائم‌ مقام وزیر علوم بیان کرد: دریچه‌های علمی ما به روی هیچ کشوری بسته نشده است و همانگونه که بارها اعلام کردیم به غیر از چند کشور اشغالگر و مستکبر، ایران اسلامی در دریافت دیدگاه‌های علمی هیچ محدودیتی ندارد و بر اساس این رویکرد با بسیاری از استادان و دانشگاه های کشورهای اروپایی در ارتباط علمی هستیم.

او اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۶ هزار ایرانی مقیم خارج از کشورند که با آنان در تماس هستیم و از ظرفیت دانشمندان و اندیشمندان ایرانی در کشورهای غربی برای ایجاد سرپلهایی برای ورود علم روز دنیا به کشور استفاده می‌کنیم.

دیپلماسی علمی ایران رو به گسترش است

حدادی اصل در خصوص اقدامات وزارت علوم تحقیقات و فناوری پیرامون درخواست رهبر معظم انقلاب برای توسعه و فراگیری زبان فارسی به عنوان زبان علم آینده گفت: فعالیت اداره گسترش زبان فارسی در حوزه مرکز همکاری های بین‌المللی یکی از این اقدامات است.

به گفته وی، در طول یک سال اخیر هماهنگی برای اعزام ۲۳ نفر از استادان زبان فارسی برای آموزش، صادر شده است که برخی اعزام و تعدای هم در حال پیگیری اعزام هستند.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: از سوی دیگر موافقت‌های بسیار خوبی از سوی برخی کشورهای خلیج فارس و سایر کشورهای عربی برای تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی صورت گرفته است و خودشان تمام هزینه های لازم را نیز بر عهده گرفته اند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مجموعه های فعال در این موضوع، اداره گسترش زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی است و سعی بر استفاده از استادان بومی همان کشورها، برای تدریس و آموزش است.

حدادی اصل در خصوص دیپلماسی علمی وزارت علوم نیز اظهار کرد: پیرو سیاست‌های منسجم دولت سیزدهم در رابطه با این موضوع فعالیت های بسیاری شکل گرفته است و تمرکز اصلی با توجه به رویکرد دولت سیزدهم بر همسایگان کشورمان است.

وی در خصوص برگزاری نخستین رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" در مشهد نیز گفت: عراق یکی از همسایگان مهم کشور ما است که در بسیاری از موضوعات همچون آب و پدیده ریزگردها دچار مشکل مشترک هستیم و کلید حل آن، در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: اگر ما به تنهایی بخواهیم اقدام کنیم، دستاوردهایمان مشخص است ولی وقتی ۲ کشور که دارای اهداف و ارتباط صمیمی و مشترک هستند، ارتباط علمی برقرار کنند، اثر مضاعفی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر علوم بر این نوع همکاری‌ها تاکید بسیار دارند و علاقه مند گسترش فعالیت‌های علمی با کشور عراق هستند؛ در برخی علوم ایران و برخی رشته‌ها نیز کشور عراق از ما جلوتر است و دو کشور همسایه می‌تنوانند در مسیر توسعه علم یکدیگر را یاری کنند.

حدادی اصل با اشاره به اینکه ما به این باور رسیده ایم که می توانیم روی پای خود بایستیم بیان کرد: در موضوعات مختلفی همچون نانوتکنولوژی بایو تکنولوژی، سدسازی راه سازی پیشرفت‌های بسیار خوبی به دست آورده ایم که میتوانیم در اختیار کشورهای همسایه و همسو قرار دهیم

نخستین رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" ۱۵ تا ۲۰ مهرماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha