کد خبر 220518
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

دیپلماسی فرهنگی یکی از کارسازترین ابزار در خارج از کشور است

دیپلماسی فرهنگی یکی از کارسازترین ابزار در خارج از کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزارهای اصلی و کارسازترین ابزار در خارج از کشور است، باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبتنی بر نگاه حاکم بر دولت، تغییرات مثبتی را ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است، نیاز داریم این معنا را تکرار کنیم، طی دو جلسه در نهادهای مهم نظام که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز حضور داشتند به چگونگی شکل‌گیری سازمان اشاره ای کردیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب از سال 1372 تا سال 1374 وقت دو ساله ای مشخص کردند تا این الگو و شیوه شکل بگیرد. نظام تصمیم گرفته و نگاه رهبر انقلاب بر این بوده که یک مجموعه ممتاز فرهنگی تشکیل شود و حوزه مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی را در خارج از کشور مدیریت، اداره و تدبیر کند و با نهادهای دیگری در حوزه بین الملل و سیاست خارجی و اقتصاد و سایر نهادهای موجود به یک همکاری روشنی دست پیدا کند. 

اسماعیلی گفت: امروز هم با گذشت سی سال هیچ الگوی جایگزین دیگری نداریم، لذا با توجه به تصمیم نظام و مقام معظم رهبری که‌ نگاهشان بر این بود سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شود و با مدیریت در خارج از کشور و ارتباطات فرهنگی و نهادهای دیگر در حوزه بین الملل برقرار شد.البته بعد از این مدت شرایط مطلوب نیست کمبودها، نواقص و مشکلاتی در سازمان فرهنگ و ارتباطات وجود دارد از جمله با مشکلاتی در حوزه های هماهنگی و بعضاً با اقدامات تکراری و کم اثر و عدم انجام کارهای مهم و ضروری رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: در همان ابتدای شکل گیری دولت سیزدهم، موعد تعیین ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود و با آسیب شناسی های بسیاری مواجه بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت : بیش از 10 جلسه با منتقدین سازمان برگزار کردیم و اینطور نبوده که یک روند عادی و معمولی طی شده باشد؛ به هر حال دولت تغییر کرده بود و جهت گیری ها کاملا صد در صد متفاوت با دولت قبل بود.

اسماعیلی ادامه داد : جهت گیری فرهنگی ما با دولت قبل صد در صد متفاوت است و این موضوع را انکار نمی کنیم چرا که از دو حوزه نظری متفاوت برخوردار هستیم، با توجه به این تغییر نگاه و راهبرد بود که من بیش از 10 جلسه برگزار کردم و با رایزانان سابق و فعلی جلسات مختلفی برگزار کردیم. 

وی ادامه داد : از سوی دیگر برخی از مجموعه ها آسیب شناسی های مفصلی انجام دادند و ماحصل گفتگوها را به ما ارایه کردند که در نهایت بنای یک تحول جدی در سازمان مقرر شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد دولت سیزدهم روشن است و اهتمام رئیس جمهور به ارتقای فعالیت های فرهنگی سازمان در خارج از کشور است. هیچ مسئله ای در دولت مطرح نشده که رئیس جمهور به نفع سازمان فرهنگ و ارتباطات رأی نداده باشد بنابراین معتقدم سازمان، دوره بسیار خوبی را آغاز کرده است.

 اسماعیلی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی  یکی از ابزارهای اصلی و کارسازترین ابزار در خارج از کشور است، باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبتنی بر نگاه حاکم بر دولت، تغییرات مثبتی را ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور محور اصلی رایزنان و نمایندگان فرهنگی، ایران است. ایرانیان خارج از کشور مسائل مربوط به کنسولی و حقوقی را در بخش کنسولی سفارت انجام می دهد، اما مهم ترین بخش اتصال با رایزنان فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم و نمایندگان فرهنگی نیز این را سیاست قطعی ما بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha