کد خبر 220510
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

زلزله در بازار موبایل

زلزله در بازار موبایل

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور در مورد دستور برخورد با عرضه آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار موبایل ازسوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ازآنجا که واردات آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ هیچگاه قانونی وارد کشور نشده است، دستور برخورد با فروشندگان نیز موجب گرانی گوشی تلفن همراه نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ هرچند واردات آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ از آغاز رونمایی رسمی این مدل گوشی ها به کشور ما ممنوع بود؛ اما شاهد عرضه این گوشی ها در ویترین مغازه ها و فروشگاه های تلفن همراه بودیم؛ به طوری که با رونمایی رسمی آیفون ۱۵ در هفته گذشته، همزمان این گوشی ها در دست مردم در خیابان خودنمایی می کرد.

سوال اصلی این بود که اگر واردات این گوشی ممنوع است، چطور با این سرعت وارد ایران می شود؟ تا بالاخره پنجشنبه گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخشنامه ای اعلام کرد: برخورد با عرضه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ با توجه به عدم واردات قانونی این دو مدل از برند آیفون در تمام رویه‌های تجاری و مسافری و پستی در دستور کار قرار گرفته است.

قطعی گسترده آنتن های آیفون در ایران؛ به زودی

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه آیا با دستور ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای برخورد با عرضه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ با توجه به عدم واردات قانونی این دو مدل از برند آیفون در تمام رویه‌های تجاری و مسافری و پستی، آیا شاهد گرانی سایر برندهای گوشی تلفن همراه در کشور خواهیم بود، گفت: خیر، تا امروز شاهد قطعی گسترده آیفون در کشور نبودیم؛ ولی باید از این به بعد با توجه به صدور این نامه، شاهد قطعی گسترده آیفون باشیم.

مهدی عبقری ادامه داد: در بحث واردات تلفن همراه در هیچ کالایی (آیفون، سامسونگ و برندهای دیگر) نماینده رسمی نداریم. شرکت های تولیدکننده تلفن همراه تا سال ۱۳۹۵ در کشور نماینده داشتند؛ هرچند تا آن زمان نیز آیفون نماینده ای در ایران نداشت. بعد از آن به خاطر تحریم ها، شرایطی را فراهم کردند که یک سری شرکت ها بتوانند واردات انجام بدهند. آن یک سری شرکت ها هم باید یک امتیازات و ممیزی هایی انجام می دادند تا توانمندی، تخصص و خدمات پس از فروش این شرکت ها مورد تایید قرار بگیرد.

ممنوعیت واردات برخی مدل گوشی ها علاوه بر آیفون

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور با بیان اینکه همه واردکنندگان تلفن همراه به کشور تابع ضوابط هستند، به «حیات» گفت: همه واردکنندگان گوشی هوشمند تابع هستند تا به آنها اعلام شود که چه گوشی هایی را می توانند ثبت سفارش و وارد کنند و چه گوشی هایی را نمی توانند ثبت سفارش و وارد کنند.

به گفته عبقری، یک سری از گوشی ها همچون اپل برای اینکه مجوز واردات به کشور بگیرد، باید یک سری از امتیازات را از سازمان ها دریافت کند؛ کما اینکه داریم برندهای مطرحی که معدود گوشی هایشان هم اجازه واردات پیدا نمی کنند زیرا گواهی های مورد نیاز را از سازمان های مربوطه ندارند.

چرا واردات گوشی های هم قیمت آیفون ممنوع نشد؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور با اشاره به اینکه از سال گذشته اجازه ثبت سفارش به آیفون داده نشد، گفت: ما به نمایندگی از واردکنندگان گوشی تلفن همراه پیگیری کردیم تا ببینیم به چه دلیلی اجازه ثبت سفارش داده نمی شود. پس از پیگیری های زیاد، به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه گوشی های آیفون ارزبری زیادی دارد، ثبت سفارش آن لغو شده است. میزان ارز مورد نیاز این مدل گوشی ها نسبت به ارزی که سالیانه ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار کالا وارد می شود، با توجه به اینکه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار است، حجم عددی آن زیاد نیست، اما حجم ارزی آن زیاد است. به همین دلیل اعلام شد  که در شرایط تحریم، واردات این کالا انجام نشود.

زلزله در بازار موبایل؟

عبقری در پاسخ به این سوال «حیات» که برخی مدل گوشی های سامسونگ نیز هم قیمت با آیفون است، چرا واردات آن ممنوع نشده است، گفت: زیرا میزان تقاضای آن مدل گوشی ها نسبت به آیفون ها بسیار کم است؛ به طور مثال اگر میزان فروش گوشی اس ۲۳ سامسونگ را با گوشی بالارده آیفون مقایسه کنیم، حجم استفاده مردم از واردات به مراتب از آیفون کمتر است و فروش زیادی در کشور ندارد.

پرونده واردات آیفون بسته شد

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور در مورد دلیل ممنوعیت واردات آیفون به کشور گفت: ازآنجا که دولت آمریکا واردات هر نوع کالای ایرانی را به این کشور ممنوع کرده است کشور ما در عمل مقابل تصمیم گرفته واردات کالای آمریکایی را نیز ممنوع کند.

عبقری ادامه داد: با توجه به این جمع بندی، پرونده واردات آیفون اساسا بسته است.

ضرب الاجل برخورد با میانبرهای آنتن دهی آیفون

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور در مورد برخورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با واردات و عرضه آیفون گفت: زمانی که کالایی واردات قانونی ندارد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف است با آن برخورد کند.

وی در مورد اینکه آیا عدم ثبت سفارش این نوع گوشی ها موجب گرانی سایر برندهای تلفن همراه در بازار خواهد شد، گفت: خیر، تاکنون این کالا هیچگاه به صورت قانونی (چه در رویه مسافری، چه در رویه پستی و چه در رویه تجاری) وارد کشور نشده و از روز اول این کالا کالای قاچاق بوده است. در هیچ کجای دنیا کالای قاچاق در ویترین مغازه ها و فروشگاه ها به فروش نمی رسد،

برخورد با آیفون ۱۵ در سطح عرضه

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل کشور با بیان اینکه طی سال گذشته آیفون ۱۴ در ویترین فروشگاه ها و فضای مجازی عرضه می شود، گفت: این در حالی است که حتی در فضای مجازی، راهکار دور زدن رجیستر و قانونی کردن کالا را به شما می دهند. به شخصه معتقدم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیر هم به این موضوع ورود کرده و خیلی زودتر از این باید ورود می کرد. احتمالا در سطح عرضه نیز با فروشندگان آیفون برخورد خواهد شد زیرا در ذیل این نامه، اتاق اصناف نیز مورد خطاب است که رئیس آن عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

عبقری در پایان خاطرنشان کرد: نکته مثبت در این نامه، برخورد با دانگل هایی است که آنتن و رجیستری برای آیفون های ۱۴ و ۱۵ فراهم می کرده است. در این بخشنامه اعلام شده باید با این دانگل ها نیز برخورد شود. این نکته بسیار مثبتی در برخورد با تقلب در بازار است. یک سری دستگاه ها سیم کارت خور است و از طریق این دستگاه ها برای گوشی های آیفون آنتن می گرفتند که در حال حاضر شاهد برخورد با آنها نیز خواهیم بود. بنابراین  باید از این به بعد با توجه به صدور این بخشنامه شاهد قطعی آیفون در کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha