کد خبر 220318
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

برنج ۴۰ درصد ارزان‌ شد

برنج ۴۰ درصد ارزان‌ شد

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی ایران با اشاره به کاهش و ثبات قیمت موادغذایی گفت: بعضی از اقلام خوراکی بعد از افزایش قیمتی که از ابتدای سال داشتند، اکنون با کاهش روبه‌رو شده‌اند مانند برنج که 40 درصد ارزان‌تر از سال قبل شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ طبق گزارش جدید مرکز آمار، طی ۱۲ ماه اخیر، اکثر اقلام خوراکی اساسی نسبت به شهریورماه سال گذشته ثبات قیمت داشتند. مرکز آمار هفته گذشته گزارش متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در شهریور ١٤٠٢ را منتشر کرد. طبق این گزارش از مجموع ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب در مناطق شهری، قیمت ۳۲ قلم از کالاها تورم سالانه کمتر از تورم نقطه‌ای مناطق شهری (۳۹.۶ درصد) داشته‌اند؛ در مقابل قیمت ۲۱ قلم کالا بیش از تورم سالانه مناطق شهری افزایش یافته است.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی ایران با اشاره به کاهش و ثبات قیمت مواد غذایی گفت: بعضی از اقلام خوراکی بعد از افزایش قیمتی که از ابتدای سال داشتند، اکنون با کاهش روبه‌رو شده‌اند مانند برنج که ۴۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته به علت افزایش تولید و واردات زیاد، حجم بالایی از برنج دپو شد. ارزان‌تر بودن برنج خارجی نسبت به برنج ایرانی، بیشتر با استقبال خریداران مواجه شد و در نتیجه حجم زیادی از برنج ایرانی در انبارها دپو شدند. با آغاز فصل برداشت برنج و ورود محصول جدید، عرضه زیاد شد و نتیجه آن کاهش ۴۰ درصدی قیمت برنج بود.

توزیع مدیریت شده شکر

وی با اشاره به کاهش قیمت شکر در بازار اضافه کرد: ما بعد از عید با کمبود شکر روبه‌رو شدیم که باعث گران شدن ۳۰ درصدی خوراکی‌هایی مانند کیک و کلوچه و سایر کالاهایی که در تولید آنها از شکر استفاده می‌شود، شد. موضوع گرانی شکر به دلیل نوع توزیع آن در بازار رخ داد. اتحادیه بنکداران مسئول توزیع کالا از وزارت جهاد کشاورزی است تا به صورت مدیریت شده کالا را در بازار توزیع کند.

وی ادامه داد: در گذشته توزیع شکر توسط اتحادیه بنکداران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خواربارفروشی‌ها انجام می‌گرفت. دلالان هم کالا را ارزان از فروشگاه‌ها می‌خریدند و با قیمت بالاتر به فروش می‌رساندند، اما حالا اتحادیه به بنکداری‌ها ۲ تن شکر می‌دهد و بعد از ارائه اسناد فروش، مجدداً ۲ تن دیگر اختصاص می‌دهد. با این روش توزیع شکر، محتکران شکر هم مجبور شدند کالا را در بازار عرضه کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی ایران افزود: با روش مذکور قیمت شکر به نرخ مصوب می‌رسد و بازرسان اتحادیه هم با تخلفات برخورد می‌کنند. اکنون قیمت شکر بعد از ۴۲ هزار تومان به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و ما انتظار داریم به نرخ ۲۸ هزار تومان هم برسد.

کنگری در ادامه بیان کرد: تن ماهی یکی دیگر از اقلام خوراکی است که اکنون با ثبات قیمت همراه شده است. تن ماهی به دلیل گران شدن قوطی‌های کنسروی و کمبود ماهی در چند ماه گذشته با گرانی همراه شد اما اکنون قیمت آن به ثبات رسیده است. این مسأله درباره رب گوجه فرنگی نیز صدق می‌کند.

وی یادآور شد: قیمت روغن هم ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین آمده است. ضمن اینکه حبوبات هم با افت قیمت همراه شده‌اند، زیرا اکنون فصل برداشت این محصولات است. بنابراین محصول سال قبل با افت قیمت مواجه می‌شود.

کنگری تأکید کرد: ما در حوزه موادغذایی با هیچ کمبودی روبه‌رو نیستیم و این کالاها به وفور در بازارها موجود هستند.

برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت مرغ و گوشت

قیمت گوشت قرمز در چند ماه اخیر با افزایش روبه‌رو شد بر همین اساس دولت برای مقابله با روند افزایشی قیمت گوشت قرمز، اقدام به واردات گسترده گوشت قرمز از مقاصد مختلف کرد. طبق اعلام علیرضا پیمان پاک قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی تاکنون ۲ محموله ۱۰ تنی گوشت گرم گوسفندی وارد کشور شده است ضمن اینکه برنامه‌ریزی شده تا یک روز در میان از کشور کنیا واردات گوشت هم انجام بگیرد. همچنین تا اواخر آبان ماه ۱۵۰ هزار رأس گوساله پایه پرواری که ۲ تا ۶ ماه برای پرواربندی زمان نیاز دارند، از پاکستان وارد خواهد شد.

در حال حاضر توزیع گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و با این حجم از واردات انتظار می‌رود تا اواسط آبان ماه بازار گوشت به ثبات برسد.

اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه تنظیم بازاری حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران و سردست تنظیم بازاری زیر ۳۹۰ هزار تومان است و سایر قطعات بر اساس قیمت‌گذاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده و به فروش می‌رسد.

گوشت مرغ هم از ابتدای سال‌جاری رشد قیمت پیدا کرد و تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید اما با ورود وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش جوجه‌ریزی و رفع برخی از مشکلات، میزان جوجه‌ریزی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه در سه‌ماهه اخیر رسید. همین موضوع موجب کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار شده تا جایی که امروز قیمت‌ها تا سقف ۸۰ هزار تومان رسیده است. بازار مرغ اکنون به ثبات نسبی رسیده و آشفتگی‌های چندماه اخیر این بازار با افزایش ۳۰درصدی تولید تا حد زیادی کنترل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha